Bevrijdingstocht in Ede (16 april)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bevrijdingstocht in Ede (16 april)

Bericht door Nico Roelofs »

Vandaag werd de bevrijding van Ede gevierd. Dat werd groots aangepakt want er was een gigantische militaire optocht. Bestaande uit ongeveer 200 historische voertuigen, nog een x-aantal motoren, kanonnen, paarden en bijna 200 man te voet.

Jan en ik hadden vandaag de eer om van deze tocht ook deel uit te maken. Wij liepen mee met een reanacting groep die voornamelijk alleen de Canadese Queen's Own Rifles uitbeelden. Jan in het pak van dat regiment en ik samen met nog een aantal andere in een Brits uniform van de Leicestershire en Duke of Wellington's van de Polar Bear Divisie.

Het eerste stuk van de tocht zaten we op voertuigen. Jan zat op een brencarrier met er achter een 6pdr kanon en ik zat op een Sherman tank. Op een gegeven moment sloeg een Sherman voor ons af dus die moesten we op sleep nemen.

Na een stukje op de voertuigen mee gereden te hebben op de voertuigen gingen we te voet verder. Dus we vormden een groep (geen idee hoe groot want liep bij voor op) en marcheerde de laatste 4km van de tocht.

Toen we aankwamen in het cetrum van Ede was de tocht ten einde. De diverse reanactment groepen vormden op diverse plekken in Ede een display. Na enkele uren daar te zijn geweest gingen we er om 4 uur vandoor.

De terug tocht naar het begin punt van de tocht zaten we op een brencarrier met er achter het 6pdr kanon.

Helaas werkte het weer niet altijd mee. Maar het was echt een super dag, waar ik veel nieuwe mensen heb leren kennen. Maar ook weer veel dingen heb geleerd.

Jan zal het vast nog wel kunnen aanvullen met zijn belevenissen en zijn gemaakte foto's. :)
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Echt geweldig Nico! Ik wou dat zoiets ook in Horn werd gedaan!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Het was echt een top dag kan ik wel zeggen. Maar helaas het weer. Dat was klote.

Het was echt een hele mooie tocht en ondanks het weer stonden er echt een heleboel mensen langs de kant en dat gaf toch wel een leuke sfeer. En er reden schitterende voertuigen mee. 3 tanks, brencarrier, dingo scoutcars en nog veel meer van dat soort voertuigen. In Ede zelf was nog een kleine militaire beurs ingericht, maar dat was niet veel. Ook stond de Koninklijke landmacht er met een heleboel wapens en op de brencarrier waar nico en ik zijn meegereden stond ook nog een schitterend vickers machinegeweer. Was echt prachtig.

Foto's volgen later,

Jan
Simon
Lid

Bericht door Simon »

lijkt mij een leuke tocht!
foto's!!! foto's!!! :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jan er waren meer tanks! Je had dan die 3 Shermans bij elkaar waar ik dan op zat. Maar er was ook nog een US M10. Misschien waren er nog wel meer want echt heel veel voertuigen heb ik niet gezien. :)
Simon
Lid

Bericht door Simon »

mooie foto's, helaas van het slechte weer...

lijkt mij een leuke tocht!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Toffe foto's hoor! ZO te zien was het gezellig!
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Attention!!
Mooie dag gehad mannen zie ik al weer!!
Nice pictures!!And outfits!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik kijk al uit naar het Nationaal Defilé dat op 8 mei wordt gehouden in Apeldoorn!!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Ja was echt een top dag! Alleen wat ook wel jammer was dat het publiek in Ede wel wat enthousiaster mag zijn. Zal eens kijken of ik wat foto's van de tocht zelf kan vinden. :)
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik woon zelf in Ede maar heb niks gezien, was toevallig niet thuis :oops:

Een verklaring voor het feit dat het publiek in Ede niet enthousiast was kan zijn dat er elk jaar van dit soort dingen worden georganiseerd, bijvoorbeeld de Airborne-loop. Vorig jaar is dat hele spektakel op de hei geweest waar sommigen van jullie ook waren. Als je dat elk jaar moet meemaken kan ik me lichtelijk voorstellen dat het enthousiasme minder is.

Ten tweede zijn Edenaren over het algemeen nogal saai aangelegd :roll:
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
spectre
Lid
Contacteer:

Bericht door spectre »

wo2 collector & reenactor
Parachute Regiment
Living History Group Holland, re-enactmentforum
Guido
Lid

Bericht door Guido »

dat haar mag korter jongens!! :D opscheren die hap!!! :D

@Nico en Jan! erg gave foto's! well done!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Leuke foto's spectre! Heb wel wat bekenden kunnen ontdekken! Wij zijn ook nog ff op dat museumplein wezen kijken. Heb je daar niet gezien, helaas.
Ik woon zelf in Ede maar heb niks gezien, was toevallig niet thuis

Een verklaring voor het feit dat het publiek in Ede niet enthousiast was kan zijn dat er elk jaar van dit soort dingen worden georganiseerd, bijvoorbeeld de Airborne-loop. Vorig jaar is dat hele spektakel op de hei geweest waar sommigen van jullie ook waren. Als je dat elk jaar moet meemaken kan ik me lichtelijk voorstellen dat het enthousiasme minder is.

Ten tweede zijn Edenaren over het algemeen nogal saai aangelegd
Heb je toch wat gemist, want zijn heel veel mooie voertuigen voorbij gekomen en loop groepen.

Ja was wel jammer dat ze niet zo enthousiast waren. Heb er meerdere mensen over gehoord die dat erg jammer vonden. Af en toe beetje geklap of wat leuke kreten. Maar daar bleef het bij. Zelfs toen er bij ons in de groep die Engelse anti Duitse nummers werden gezongen bleef het nog rustig. Maarja ik heb heb er wel erg van de dag genoten. :)
Plaats reactie