S - Begrippenlijst: persoonsbeschr. Göring, Speer, ea.

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Lord_Vetinari
Lid

S - Begrippenlijst: persoonsbeschr. Göring, Speer, ea.

Bericht door Lord_Vetinari »

Ik heb nogal wat biografieën van nazi-leiders hier staan (Hitler, Göring en Speer in ieder geval). Ik zal in de loop der tijd hier wat persoonsbeschrijvingen van maken.

edit proos: titel
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Lord_Vetinari
Lid

Hoe willen jullie de boel aangeleverd? Word? TXT?
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Word is niet zo makkelijk denk ik. Kan als txt, html of iets dergelijks. Het kan eventueel ook hier gepost worden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Lord_Vetinari
Lid

Hermann Goering

Hermann Goering werd geboren in 1893 . In de Eerste Wereldoorlog begon hij als gewoon soldaat, maar al snel stapte hij over naar de luchtmacht, die in deze oorlog voor het eerst als wapen gebruikt werd. Hij schoot meer dan 20 Geallieerde toestellen neer en werd tegen het einde van de oorlog de commandant van het beroemdste eskader, het Richthofen - eskader. Voor zijn dappere daden ontving hij ook nog de hoogste Duitse medaille, de 'Pour le Merite'.

Na de oorlog verging het Goering als zoveel Duitse soldaten. Hij wist niet wat hij moest doen en zijn leven werd een aaneenschakeling van drugs, halfhartige studies en veel onzekerheid. Hij was geen lid van de NSDAP maar deed wel mee aan de zogenaamde Bierhall-Putsch in 1923. Deze revolutiepoging mislukte en Hitler werd in de gevangenis gezet. Goering wist te ontvluchten naar Oostenrijk en woonde daar 4 jaar.

In 1927 kregen de mensen die meegedaan hadden amnestie (hun straffen werden doorgestreept) en Goering kwam terug naar Duitsland en werd lid van de NSDAP. In 1928 was hij al zo belangrijk, dat hij lid mocht worden van de Reichstag, de Duitse Tweede Kamer in die tijd, en in 1932 werd hij daar zelfs voorzitter van.

Toen Hitler in 1933 Kanselier van Duitsland werd, kreeg Goering zijn beloning voor zijn werk en werd hij minister-president van de deelstaat Pruisen, maar ook Minister van Binnenlandse Zaken voor die deelstaat. Hierdoor beheerste hij de politie en konden de nazi's ongestoord daar hun gang gaan.

Vanaf 1935 werd Goering nog belangrijker. Hij werd Opperbevelhebber van de Luchtmacht en later ook Hoofd van het Vier-Jaren plan, het plan dat Duitsland economisch moest voorbereiden op de oorlog.

Intussen was hij steeds dikker geworden en hij gebruikte steeds meer drugs. Ook was hij corrupt en wist hij een grote hoeveelheid geld bij elkaar te stelen door zich om te laten kopen, maar ook door truukjes met de economie uit te halen. Van dat geld kocht hij sieraden, kleren, een kasteel, maar ook een grote modelspoorbaan, waar hij vaak op zolder mee zat te spelen.

Toch bleef hij een belangrijk persoon voor Hitler en in 1939 werd hij zelfs tot Hitlers opvolger benoemd. Als Hitler zou sterven, zou Goering de nieuwe leider van Duitsland worden. Maar vanaf dat moment ging het steeds slechter met zijn loopbaan.

In 1940 toen Duitsland de oorlog in West Europa begon, was Goering nog steeds de commandant van de Luchtmacht. Het eerste deel van het jaar ging alles goed, maar toen Engeland aangevallen werd, ging het mis. Door beslissingen van Goering en door onderschatting van de Engelse kracht door Goering, verloren de Duitsers de Slag om Engeland. Ze wilden namelijk de Engelse Luchtmacht vernietigen, zodat de boten waarmee ze Engeland wilden aanvallen, niet vanuit de lucht aangevallen konden worden. De Engelsen wisten echter te winnen en de invasie van Engeland kon niet doorgaan.

Dat was het begin van de slechte tijd voor Goering. Vanaf 1940 begonnen de Engelsen ook Duitsland te bombarderen, hoewel Goering had gezegd dat zijn luchtmacht zo goed was, dat dat nooit zou kunnen.

In 1941 viel Hitler ook Rusland aan. Dat ging heel goed, maar de luchtmacht deed het weer niet al te best. Ze konden wel goed bombarderen en vechten, maar ze moesten ook de voorraden aanvoeren en dat lukte niet. Goering had weer opgeschept dat de luchtmacht makkelijk alles kon aanvoeren wat nodig was, zelfs tot diep in Rusland, maar hij had daar niet genoeg vliegtuigen en piloten voor.

Steeds bozer werd Hitler op hem en andere hoge Nazi's zoals Himmler, Goebbels, Bormann en Speer maakten daar gebruik van. Ze smeedden plannetjes en wisten Hitler allerlei baantjes af te pikken die eigenlijk van Goering waren.

Toch bleef Goering officieel Hitler's opvolger en toen in 1945 alles bijna voorbij was, deed Goering een greep naar de macht. Hitler zat opgesloten in Berlijn in zijn bunker en Goering wilde vrede. Hij bedacht, dat hij daarvoor met de Geallieerden moest kunnen onderhandelen, dus stuurde hij Hitler een telegram. Als hij geen antwoord zou krijgen, zou hij er van uit gaan dat Hitler Duitsland niet meer kon besturen en dat Goering daardoor de baas zou worden.

Hitler werd zo kwaad hierover, dat hij Goering direct uit de partij schopte en hem alle titels en onderscheidingen afpakte. Goering's plan was mislukt en hij werd nadat de oorlog afgelopen was al snel door de Geallieerden gevangen genomen.

Goering was de hoogste nazi die de Geallieerden gepakt hadden. Alle anderen waren dood of spoorloos verdwenen. In Nuremberg werd een proces tegen de nazi's gevoerd. Ook Goering moest daar voor de rechter komen. Zoals alle nazi' s beweerde hij, dat hij onschuldig was en dat Hitler alle schuld had, maar toch werden de meesten ter dood veroordeeld. Ook Goering moest worden opgehangen.

De nacht voordat dat zou gebeuren pleegde Goering echter zelfmoord met een gifcapsule, die zijn cel was binnengesmokkeld.

----------------------------------

Goering heeft altijd een uitgebreide pers gehad, maar eigenlijk is hij een saai figuur geweest. Speer was veel gecompliceerder en Hess is helemaal een psychopaat geweest. Het kan uitgebreider, maar dan verval ik in te technische zaken, denk ik. Het is vrij onbelangrijk met wie Goering trouwde en wanneer en wat voor functies hij verder allemaal bezat. Jullie kunnen in het verhaal eventueel de hyperlinks naar andere onderwerpen toevoegen.

Eventuele op- en aanmerkingen zijn welkom, evenals vragen.
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Een foto van de persoon bij deze beschrijving zou leuk zijn. Ik weet niet wat je nog meer hebt aan foto's?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Lord_Vetinari
Lid

Willem ter Haar schreef:Een foto van de persoon bij deze beschrijving zou leuk zijn. Ik weet niet wat je nog meer hebt aan foto's?
Voor foto's, zie Google. Ik heb geen foto's.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik heb pas nog een kleurenfoto van hem gezien net nadat hij gevangen was genomen, zal ik ff zoeken
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

de pour le merit is overigens een pruisische orde, verder een leuk geschreven stukje !
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lord_Vetinari schreef:Hermann Goering

Goering heeft altijd een uitgebreide pers gehad, maar eigenlijk is hij een saai figuur geweest.
saai zou ik hem niet noemen, heb je ooit gehoord van zijn huisdieren bijvoorbeeld? de leeuwenwelpjes of van zijn verzameling uniformen, die liet hij voor iedere gelegenheid speciaal maken!
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

de gevangen genomen goering:

Afbeelding

goering met een van zijn leeuwen:

Afbeelding

en nog een foto:

Afbeelding
Lord_Vetinari
Lid

_The_General_ schreef:de pour le merit is overigens een pruisische orde, verder een leuk geschreven stukje !
Um nee. Aangezien Pruisen als zelfstandige staat niet meer bestond, was de Pour le Merite gewoon een Duitse orde. Wel van Pruisische oorsprong, maar wel Duits.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

de pour le merite is altijd een pruisische orde gebleven, de orde is maar tot 1918 uitgereikt.

During World War I, Prussia's highest military award, the Orden Pour le Mérite, was awarded to ...

Following the armistice of 1918, the Orden Pour le Mérite was never again awarded for military service.

http://www.theaerodrome.com/medals/germ ... a/opm.html
Lord_Vetinari
Lid

T staat nog niet eens op de site :yearning:
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ik zal dit stukje in het weekend op de site neer zetten. Iedereen heeft genoeg op/aanmerkingen kunnen plaatsen.

Bedankt voor zo ver voor uw inzet.

Op naar het volgende stukje?
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Lord_Vetinari
Lid

Willem ter Haar schreef:Ik zal dit stukje in het weekend op de site neer zetten. Iedereen heeft genoeg op/aanmerkingen kunnen plaatsen.

Bedankt voor zo ver voor uw inzet.

Op naar het volgende stukje?
Komend weekend staat de auto in de garage dus kan ik daar niet mee spelen :( dus heb ik tijd om Speer te doen, denk ik.
Plaats reactie