Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
benmaf schreef:ik vraag me af waar de grens moet trekken met wat je wel en niet in je lijstje wil hebben en in dit geval vind ik zelfs dat dat een beetje proos' keuze is / moet zijn. Ik bedoel...uiteindelijk is het allemaal een logisch voorvloeisel uit het ontstaan van de aarde ofzo; want door de vorm van de werelddelen weet je eigenlijk al waar de conflict situaties zullen ontstaan.
Namelijk waar de uitstulpingen elkaar treffen; behalve als daar een berg/rivier/bos ligt; want dan ligt het twistpunt even verderop.
Maar dat terzijde.En oh ja is dat Molotov - Von Ribbentropf pact nou hoe de cocktail aan zijn naam komt?
, echt! ook leuk als quote/sig/e.d.
Ik ben toch blij wanneer jullie 'm zo compleet mogelijk proberen te maken, ik maak straks op die balk -op een nog onbekende manier- het een wat opvallender dan het andere. Zo heb je toch nog een overzicht, terwijl je in aanraking komt met alle facts. De tijdbalk geeft een mooi chronologisch beeld en geeft dan mogelijkheden om dingen in wat groter verband te zien. Maar dan moet er wel alles in staan natuurlijk
Ik stel voor dat we deze thread voor de aanloop tot de binnenval in Polen gebruiken en daarna 1939-1940 ofzo pakken.
je hebt berichtjes zitten knippen he proost?
er zat iemand tussen die wist heel veel over polen, en das vast ook wel interessant
Daar weet ik weer heel wat minder over
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb." http://odeon.xs4all.nl/
benmaf schreef:je hebt berichtjes zitten knippen he proost?
er zat iemand tussen die wist heel veel over polen, en das vast ook wel interessant
Ik heb hier -> http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=85 nog wat informatie neergetzet over de Poolse kwestie en de Poolse corridor.
Door veel mensen gezien als de rechtsreekse reden voor het uitbreken van WO2.
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
benmaf schreef:je hebt berichtjes zitten knippen he proost?
Heb ik wat fouts gedaan of is 't nog een gevolg van de crach van zondag? Ben nu nog aan het werk, straks vergadering dus ik hoor 't wel.
oh ja..ik denk dat t wel eens door die crash kan komen ja...enne ik had het idd over die poolse corridor kwestie
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb." http://odeon.xs4all.nl/
*1935: Neurenberger wetten
*1938: Onteigening van Joods bezit
*Hoe de moord op miljoenen joden geregeld en georganiseerd moest worden, werd besproken op de conferentie op 20 januari 1942 in een villa aan de Wannsee in Berlijn
*Op 22 en 23 februari 1941 vond in Amsterdam de eerste grote razzia plaats. Het was een vergeldingsmaatregel voor ongeregeldheden in de Jodenbuurt waarbij een W.A.-man dodelijk werd gewond en een vechtpartij bij een joodse ijssalon in de Van Woustraat, waar een inval van een Duitse patrouille was afgeslagen. 425 Jonge joodse mannen werden opgepakt en naar kamp Schoorl afgevoerd. De illegale communistische partij riep op tot een proteststaking. Er werd massaal gehoor aan gegeven. Tot verbijstering van de Duitse bezetting sloeg de staking als een golf over Amsterdam en omgeving. Op 25 en 26 februari staakten meer dan 300.000 mensen. De staking werd snel en hardhandig gebroken. Een dag later werden de opgepakte joden vanuit Schoorl naar het concentratiekamp Buchenwald getransporteerd. Vandaar gingen de overlevenden in mei naar de steengroeven in Mauthausen in Oostenrijk. Dat betekende de doodstraf. In de herfst van 1941 was niemand van hen meer in leven.
*In april 1940 besloot de Reichsführer SS en hoofd van de Duitse politie, Heinrich Himmler, in het zuiden van Polen een concentratiekamp in te richten in oude kazernes even buiten het stadje Oswiecim, door de nazi’s omgedoopt in Auschwitz.
*In september 1941 werd in Auschwitz geëxperimenteerd met het gifgas Zyklon B.
*Op 2 November 1940 werd de invoering van het Persoonsbewijs in de pers officieel bekend gemaakt.
*De invasie in Normandië werd in Nederland met gejuich begroet. Men verwachtte binnen enkele weken bevrijd te zijn. Begin september deed het gerucht de ronde dat Breda bevrijd was en dat de geallieerden in snel tempo oprukten naar Rotterdam. Duitsers en N.S.B.-ers vluchtten in paniek; de vlaggen gingen uit: dolle dinsdag 5 september 1944.
Trouwens, als je meer wilt weten over de Poolse corridor en de hele Poolse kwestie dan kan ik je het volgende boek erg aanraden: "Een liefde in Auschwitz" van Tilo Thielke (of Thilo Tielke, weet het niet precies waar die h nou staat) Een combinatie van veel informatie over de inval in Polen en een mooi waargebeurd verhaal over een ontstane liefde in Auschwitz en een succesvolle ontsnapping. Erg goed boek, er wordt ook nog eens in verwezen naar een van de mooiste boeken op aarde, Anus Mundi van Wieslaw Kielar.
Waar de naam van de fameuze cocktail vandaan komt is mij trouwnes een raadsel.
Het kan zijn dat Molotov tijdens de Russchiesche burgeroorlog het ding heeft uitgevonden, maar dat is pure speculatie van mij en heeft geen enkele historische onderbouwing.
Hierbij een poging om wat uitleg te verschaffen. Het is een engels stukje dat ik gevonden heb, dus ik zal het ff in het nederlands neerzetten:
De naam ‘Molotov-cocktail’ is afgeleid van Vyacheslav Molotov, minister van Buitenlandse zaken en staatssecretaris van oorlog in de Sovjet-Unie gedurende de Tweede Wereldoorlog. De soldaten van het Finse leger hebben de Molotov-cocktail zeer succesvol gebruikt tegen de tanks van het Rode Leger in de 2 conflicten (de ‘Winter War’ en de ‘Continuation War’), en zij hebben de term ook geclaimd. Molotov-cocktails zijn toen zelfs in massa-productie vervaardigd door het Finse leger, gebundeld met lucifers om ze aan te steken.
De eerste keer dat benzine-bommen gebruikt werden, is in de Spaanse Burgeroorlog, daar werden ze soms met een katapult afgeschoten.