Santa Fe Sand & Water festival te Roermond

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
-Sniper-
Lid
Contacteer:

Santa Fe Sand & Water festival te Roermond

Bericht door -Sniper- »

Nieuws - Voorpagina

Het is 'oorlog', maar met een feestelijk tintje
Joris Polman
Roermond - De Tweede Wereldoorlog herleeft deze week in De Weerd tijdens de eerste editie van het Santa Fe Sand & Water Festival.

Het lijkt bijna een onmogelijke operatie. Toch willen de leden van Santa Fe deze klus met militaire precisie klaren. Ruim 150 originele geallieerde legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog, waaronder veertig tanks, worden vanaf vandaag naar De Weerd bij Roermond getransporteerd. Vier dagen heersen deze vehicles over de uiterwaarden van de Maas. Het is oorlog tussen aanhalingstekens. En niet te vergeten met een feestelijk tintje. Het Santa Fe Water & Sand Festival 2005 is op voorhand al ongeëvenaard in Limburg. En misschien ook wel ver daarbuiten. Volgens het persbericht van Santa Fe, een vereniging van particuliere verzamelaars van voertuigen uit WOII, doet het festival niet onder voor de internationaal vermaarde manifestaties als Tank in Town in het Belgische Mons of War & Peace in het Engelse Beltring. Want ga maar na: behalve de veertig tanks zijn in De Weerd vanaf morgen jeeps, legertrucks, kranen, vaartuigen, luchtdoelgeschut, kanonnen, hand- en vuurwapens, zoeklichten en zelfs jachtvliegtuigen. Alles in originele staat, gerestaureerd en zelfs operationeel.

En dat de leden van Santa Fe daarbij niet over één nacht ijs gaan, mag als bekend worden verondersteld. Beschouw het verzamelen als een uit de hand gelopen hobby, maar wel één die serieus wordt genomen. Onder de leden zitten mensen die zelfs nog fouten kunnen ontdekken in minutieus voorbereide oorlogsfilms als Saving Private Ryan van Steven Spielberg.

LEES VERDERPAGINA B3

bron dagblad De Limburger 15-06-2005

http://www.limburger.nl/Index

Pagina B3 kon ik helaas niet vinden.
Ik was er vandaag en het zag er allemaal heel mooi uit.
Het is alleen zondag voor bezoekers.
Intree is 2euro p/p
Greetzzz -Sniper
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Toen ik gister onderweg was naar Nijmegen, zag ik een U.S. halftrack en een Willy´s langs rijden. Ik neem aan dat dit hiermee heeft te maken want we zaten in de buurt van Roermond. :P
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Ik heb wat foto's van het evenement! Zo'n 250 8) .

Hier zijn er een paar!

Aantal voertuigen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding :lol:

Een Hellcat??
Afbeelding

Afbeelding

Re-enacters
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevecht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duits vliegtuig vloog een paar keer laag over:
Afbeelding
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Mooie foto`s !!!
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Jah, het was een mega vette dag! :)

Ben wel verbrand, maar het was het waard! :D
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Als La Gleize vandaag niet was, was ik zeker gaan kijken. Jammer dat zaterdag niet voor toeschouwers was :(
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
MaximusAurelius
Lid

Bericht door MaximusAurelius »

Volgens mij was zaterdag eigenlijk aleen voor sponsors en genodigden, maar er waren een hele boel "gewone" bezoekers die toch binnengelaten werden.
-Sniper-
Lid
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

MaximusAurelius schreef:Volgens mij was zaterdag eigenlijk aleen voor sponsors en genodigden, maar er waren een hele boel "gewone" bezoekers die toch binnengelaten werden.
Klopt je kon heel makelijk binnen vrijdag gelukt en vandaag ook gratis binnen.

Er stonden kraampjes bij de uitgang voor de leden, achter 1 van de kraampjes stonden 2 amerikaanse jeeps ver na-oorlogs. Die waren dus van ons :evil:

Verder was het een leuke dag veel kunnen leren, aantal fouten ontdekt :P

Sorry was mn camera vergeten :oops:
Greetzzz -Sniper
MaximusAurelius
Lid

Mag ik vragen wat voor fouten??
-Sniper-
Lid
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

tuurlijk mag je dat
Greetzzz -Sniper
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

Nou dan zal ik het vragen.

Sniper welke fouten heb je ontdekt ;)

BTW Maximus
die met dat sikje is die van jullie groep ;)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
-Sniper-
Lid
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

Marc 82 Recon schreef:Nou dan zal ik het vragen.

Sniper welke fouten heb je ontdekt ;)

BTW Maximus
die met dat sikje is die van jullie groep ;)
ok :P

Als je met "dat sikje" die moterrijder bedoelt dan moet ik nee zeggen, die kwam met een paar andere uit Zwitserland.
Er waren ook Engelsen en voor de rest allemaal Nederlands (volgens mij)

Foutjes: CJ3B stond er deze zijn pas in de jaren 50 gebouwd stond een Centurion tank deze zijn bij mijn weten ook pas in de jaren 50 begonnen.
Verder reed er een YPR rond maar ok die was alleen voor op de tankbaan.

Er reed een willys rond die ook niet uit de oorlog was maar wel als oorlogs was aangekleed, ook niks mis mee maar had geen voor ruit maar wel dak beugels :!: eigenaar zei ook eerlijk dat dat niet hoort maar die beugels waren makelijk voor tasjes enz. aantehangen

Dikke soldaten (zoals gewoonlijk), Soldaten in witte T shirts, Soldaten die niet raak kunnen schieten :P

En het programma wat in de krant stond klopte voor geen meter, en het aantal voertuigen ook niet bv 40 tanks.

40 tanks :?: 4 tanks 1 super sherman 1 hellcat 1 ypr en 1 centurion dus maar 2 uit de oorlog :!:

Genoeg :?:
Greetzzz -Sniper
MaximusAurelius
Lid

Die fouten in de voertuigen heb je helemaal gelijk in. Met het witte T-shirt heb je alleen geen gelijk. Er waren namelijk twee soorten T-shirts; de khaki, maar ook het witte T-shirt was onderdeel van de persoonlijke standaarduitrusting van de GI.
Omdat wij aangesloten zijn bij het LPLG is de controle op de authenticiteit van onze kleding namelijk zeer steng en alles moet tot in de puntjes kloppen. (Waar mogelijk, om ff 20 kilo af te vallen voor een weekendje is voor mij helaas ondoenlijk.)
Als er toch opmerkingen zijn hoor ik ze wel graag, want wij kunnen natuurlijk altijd foutjes maken of dingen vergeten.
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Ik heb wel gelachen tijdens dat gevecht! Een Duitser en een Amerikaan schieten tegelijk op elkaar, roept die Duitser: Ha, ik had jou eerst!!
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

Sniper het is een hobby dus wat betreft raak kunnen schieten is er niets waarbij men kan controleren of je bent geraakt... We kunnen moeilijk met scherpe munitie gaan vuren om er maar zeker van te zijn dat ze hun hits nemen.

Zoals maximus zegt witte tshirts zijn wel authentiek hoor. Maar meestal werden gewoon de groene tanktops gedragen aangezien wit tussen al dat wool enzo opvalt op een afstandje ;).

Wat betreft gewicht... Je mag niet vergeten dat de soldaten van WOII opgegroeid zijn in de jaren 20 en 30 en dit was niet bepaald een tijd waar men een overvloed had aan eten en dergelijke. Dus dit bepaalde ook hun gewicht. ze waren ook een stuk kleinder. Maar vergeet niet dat als je in originele kleding past er vroeger ook iemand in moest passen.

Wat betreft de na-oorlogse "willy's" dan zou dit een hotchkiss zijn waarschijnlijk. Ik heb geen problemen met het feit dat er hotchkiss jeeps gebruikt worden voor re-enactment die in een WOII jasje gegoten worden. Maar dan moet men er gewoon eerlijk over zijn dat het een hotchkiss is.

Maximus...
Kheb jullie groep gezien in Bussum en van uniform zag het er zeer goed uit dacht ik toch ;) Heb jullie eigenlijk alleen maar tijdens de battles gezien maar zag er goed uit van uniform...
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Plaats reactie