29 juni 2005: 1e Veteranendag in Den Haag

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

29 juni 2005: 1e Veteranendag in Den Haag

Bericht door earlymb »

Aanstaande woensdag 29 juni zijn er een aantal festiviteiten in het centrum van Den Haag voor de eerste Nationale Veteranendag. De belangrijkste hiervan zijn een luchtshow waaraan maar liefst 12 F-16's, 12 Apache's, een aantal Cougar MK II en Chinook CH-47D transporthelikopters, 2 Lynx-helikopters, een Spitfire en een B-25 Mitchell bommenwerper zullen meedoen. Rond de Hofvijver zal er een kleine static show zijn van zo'n 15-20 oude militaire voertuigen, georganiseerd door KTR. Aan dit laatste doe ik ook mee met onze jeep. Hoewel de focus van alles ligt op de jongere veteranen kan het een leuk middagje weg zijn als je dan toch toevallig niets te doen hebt. :wink:

Grtn

David
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

De luchtshow, die is boven Den Haag?
Ik ga zeker even langs bij de hofvijver. Das toch maar een paar minuten fietsen :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
koen
Lid

Bericht door koen »

van af hoelaat is het, mischien dat ik effe langs kom
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

Me pa is veteraan dus :P
180cc
Lid
Lid

Bericht door 180cc »

Dodo schreef:De luchtshow, die is boven Den Haag?
Ik ga zeker even langs bij de hofvijver. Das toch maar een paar minuten fietsen :P
Haha, je woont zeker in Loosduinen?
-Hi im high-
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

De dag zelf is tussen 10.00 en 17.00 uur; de luchtshow is rond 16.00 uur geloof ik. Natuurlijk kan dat altijd afwijken. Kijk eens op http://www.veteranendag.nl voor meer informatie. :wink:

Grtn

David
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

180cc schreef:
Dodo schreef:De luchtshow, die is boven Den Haag?
Haha, je woont zeker in Loosduinen?
Euh in Den Haag...
Van de wijk heb ik geen idee.. :D
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Brianlinden schreef:Me pa is veteraan dus :P
Gaat hij nog ergens naartoe? Of is er iets speciaals georganiseerd waar hij heen kan?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Brianlinden
Lid
Lid

Bericht door Brianlinden »

YPPY schreef:
Brianlinden schreef:Me pa is veteraan dus :P
Gaat hij nog ergens naartoe? Of is er iets speciaals georganiseerd waar hij heen kan?
Hij heeft wel brief gehad trouwens maar of hij erheen gaat weet k niet hij is niet zo opzoekerig met "meetings"

Hij is trouwens libanon veteraan :lol:
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dit is een evenement voor jonge veteranen. Het defile is er nog gewoon voor woII veteranen.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

David, ik heb heel KTR en de Jeeps niet gezien. Ik was rond 14 uur in de stad. Heel rond de hofvijver gefietst. Op het malieveld geweest. Bij de Amerikaanse Ambassade..
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

We stonden rond 10 uur bij de Hofvijfer, maar al snel moetsen we onze biezen pakken en verkassen naar het Plein. Dit was zo geregeld door de militaire organisatie; daar de rest van de middag gestaan met een leuke selectie voertuigen. Ik zal zometeen een paar foto's posten. Jammer dat je het niet gezien hebt; pas later (rond 17.00 uur) gingen de meeste veteranen (en wij ook) naar het Malieveld, om daar in een grote tent te genieten van een prima rijsttafel en drankjes, alles verzorgd door de krijgsmacht. :wink:

Grtn

David
Laatst gewijzigd door earlymb op 29 jun 2005, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Leuk foto's. Ik zag al enkele veteranen die ik in Margraten heb ontmoet op tv!
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Ik zie heel de foto's niet?
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Hier zijn wat foto's van een paar deelnemende voertuigen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was aardig wat aandacht van de media. Er staat een foto van de groep op de voorpagina van de Haagse Courant van vandaag, de Harley's dienden als achtergrond voor een reportage voor het NOS 18.00 uur journaal, en voor het RTL Nieuws werden 2 vrouwelijke Bosnië-veteranen geinterviewd terwijl ze in onze jeep zaten (zie onder). :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De "luchtshow"was een teleurstelling. Een squadron F-16's, Apaches, Spitfire, B-25 en wat ander spul vloog zegge-en-schrijve precies één keertje over; dat was een beetje armoedig. :|

Afbeelding

Afbeelding

Onze aanwezigheid was een kleinschalige test om te zien hoe het publiek zou reageren. Ik kan wel zeggen dat vrijwel iedereen positief was, en daarom zal waarschijnlijk volgend jaar een veel grotere groep voertuigen (ook na-oorlogs) bij elkaar worden geschraapt voor een static-show. Al met al vond ik het een geslaagde dag! :)

Grtn :wink:

David
Plaats reactie