Bunkers op Terschelling

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Mooyman
Lid

Bunkers op Terschelling

Bericht door Mooyman »

Voor die gene die het niet weten heb ik een interessante tip.
Ben vandaag de gehele dag op het Friese wadden eiland Terschelling geweest.
Kwam daar al van jongs af aan en wist dus van de aanwezigheid maar heb er vandaag eens een paar foto's van gemaakt.
Op het eiland zijn nog mooie stukken van de Atlantikwall bewaard gebleven.
Zo staan er achter het dorp West Terschelling, hoog in de duinen rij, een aantal zeer interessante bunkers.
Een grote radarbunker is er een van die destijds deel uit maakte van de "Tiger" stellung.
Ook zijn er vele geschutsbunkers bewaard gebleven en staan er zelfs een aantal van de zo geheten type "Tobruk" bunkers over het gehele eiland.
Ook het bunker complex bij Formerum aan Zee is de moeite meer dan waard.
Ook hier een groot aantal geschuts bunkers en manschappen/voorraad vertrekken(enkelen zijn zelfs omgebouwd tot vakantie woning).
Maar ook een stelsel van van baksteen gemetselde loopgraven die al deze bunkers weer met elkaar verbind.
Natuurlijk hebben vele "achterstallig onderhoud" maar toch zijn de complexen meer dan de moeite waard.
Heb een aantal foto's gemaakt met een gewone camera, het wachten is even op het vol maken van het rolletje en dan zal ik zeker een aantal plaatsen.
Tot die tijd raad ik een ieder aan die mogelijk een vakantie op het eiland door gaat brengen even deze interessante WWII plekken op het eiland te bezoeken.
Collector of uniforms of the enemy
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

het is dus wel de moeite waard om even naar terschelling te gaan en het een en ander daar te bekijken?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Jelle H.
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

In '98 ben ik met 4H ook naar Terschelling geweest.. Ik was het al helemaal vergeten maar er staan een paar flinke bunkers ja!

Heb je die bunker op het hoogste punt van Terschelling nog gezien Mooyman?! Echt vet met dat uitzicht! Ik wacht met smart op je foto's!

Zeker waard om ff naar Terschelling te gaan. Afgezien van de bunkers is het gewoon een mooi eiland. Ik ben destijds ook nog naar een 'museum' geweest waarin allerlei spullen die om het eiland door duikers naar boven zijn gehaald, tentoon zijn gesteld. Onvoorstelbaar wat ze allemaal omhoog hebben gehaald. Ook heb ik nog een optreden van Hessel meegepakt!

Terschelling is zeker een aanrader!!
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Tex schreef:het is dus wel de moeite waard om even naar terschelling te gaan en het een en ander daar te bekijken?
Dat is het zeer zeker Tex, niet alleen om de bunkers maar ook zeer zeker om het eiland zelf, al met al een mooi gecombineerd dagje uit.

Jelle H. schreef:In '98 ben ik met 4H ook naar Terschelling geweest.. Ik was het al helemaal vergeten maar er staan een paar flinke bunkers ja!

Heb je die bunker op het hoogste punt van Terschelling nog gezien Mooyman?! Echt vet met dat uitzicht! Ik wacht met smart op je foto's!

Zeker waard om ff naar Terschelling te gaan. Afgezien van de bunkers is het gewoon een mooi eiland. Ik ben destijds ook nog naar een 'museum' geweest waarin allerlei spullen die om het eiland door duikers naar boven zijn gehaald, tentoon zijn gesteld. Onvoorstelbaar wat ze allemaal omhoog hebben gehaald. Ook heb ik nog een optreden van Hessel meegepakt!

Terschelling is zeker een aanrader!!
Inderdaad Jelle, dat museum bevind zich tegenover camping Appelhof, boven een soort van koffie boerderij.

De bunker op het hoogste punt van terschelling, net buiten het dorp West op de weg naar Midsland, hebben ze helaas vol gegooid met aarde en daar is dus niets meer van te zien.
Wel staan er nog zat achter de vuurtoren Brandaris, je loopt de steegjes uit tussen de huizen en "klimt" in de duinen naar boven.
Daar heb je dan uitzicht over zowel het dorp al de Noordzee, hier staan een aantal interessante bunkers, je kan zelfs in een aantal nog een kijkje nemen.
Vergeet niet de "rand" aan de kant van de Noordzee mee te nemen, daar staan namelijk nog een aantal waaronder een type "Tobruk".
Ook staat een dergelijk exemplaar langs het fietspad als je door de bossen en langs het zwembad naar Midsland rijd.
Goed kijken daar hij een eind van het fietspad boven op een hoge "duin" in het bos staat.
Ook de bunkers bij Formerum aan zee zijn de moeite meer dan waard, een echt stukje Atlantik Wall met geschuts, personeels, munitie en voorpost bunkers.
Speciaal vind ik de gemetselde "loopgraaf" die zo'n beetje al deze bunkers met elkaar verbind.

Al met al zeer zeker de moeite van het bezoeken waard, kies een warme dag zodat je je vriendin op het strand "achter" kan laten :wink: .
Collector of uniforms of the enemy
Plaats reactie