Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Akshara
Beginnend lid

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Berichtdoor Akshara » 23 mar 2018, 12:45

Hoi "van Loon" ,

Mijn opa heeft zover ik nu weet in de 3e compagnie van het 5e regiment infanterie gediend.

Op dit moment loopt er een verzoek tot inzage in zijn dossier.
Hopelijk begin volgende week meer duidelijkheid hierover.

Akshara
Beginnend lid

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Berichtdoor Akshara » 23 mar 2018, 13:14

Heb, naast het verhaal over de Grebbelinie, van mijn grootouders niet veel details gehoord over de oorlog, anders dan dat zij deze periode redelijk goed doorgekomen zijn.

Wel heb ik gehoord dat mijn opa staande werd gehouden om met andere toevallige voorbijgangers toe te kijken bij een represaillemaatrefel op de Weteringschans in Amsterdam.

Daar werden op dat moment een aantal mensen opgesteld en kort daarna gefusilleerd.

Heb hierover wat opgezocht en het volgende gevonden:
Er blijken 30 politieke gevangenen doodgeschoten te zijn als vergelding voor een Duitse officier die omkwam bij een vuurgevecht.

Op de 10e maart blijkt er een inval van de SD geweest te zijn bij een verzetsgroep aan de Stadhouderskade te Amsterdam.
Een dag later blijken leden van deze verzetsgroep dit pand binnengevallen te zijn om te zien wat de Duitsers daar hadden aangericht.
Hierbij is een vuurgevecht ontstaan, waarbij een Duitse Hauptscharführer (Ernst Wehner)  gedood is.
Als represaille maatregel zijn hiervoor 30 gevangen gedood aan de Weteringschans.

De Heineken brouwerij heeft uiteindelijk een monument "De Gevallen Hoornblazer" laten plaatsen ter nagedachtenis.

Terug naar “Persoonlijk”