Noord Noorwegen.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
LouisKramer
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2021, 17:52

Noord Noorwegen.

Bericht door LouisKramer »

Al vele jaren ben ik opzoek naar familie of nabestaanden van mijn vrouw, aan haar vaderskant. Mijn vrouw Lise is geboren en getogen in Bodø in Noord Noorwegen, net als haar vader Jens geboren in Mo I Rana ook in het Noorden van Noorwegen. Mijn schoonvader Jens is geboren in maart 1944 van een Noorse moeder en een Duitse Militair. Deze Duitse militair had dus een zeer korte relatie met de moeder van Jens en grootmoeder van Lise. Na de oorlog bleek dat na vele zoektochten via diverse "Rode Kruis" uit zowel Noorwegen en Duitsland, dat deze Duitse militair eerst vermist was opgegeven en later doodverklaard. Nooit is zijn lichaam officieel gevonden, of echt bewijs van waar hij is vermist of gedood. Na dus al vele jaren zoeken door schoonfamilie kregen ze te horen dat in 1982 een zus van deze Duitse militair helaas ook was overleden en er geen verdere familie meer te vinden was of niks met deze zaak te maken wilden hebben. Vanaf die tijd is er niks meer gedaan om meer te vinden van of over deze Duitse militair. Zijn naam was Wilhelm Tönnes geboren in 1919 in Köln-Rath, Duitsland, en woonadres in Rath, in zijn ouderlijke huis in 1939 dat hij in Militaire Dienst ging in Duitsland.. In de zomer van 1943 was Wilhelm Tönnes gestationeerd in de buurt van Namsskogan in Noorwegen. In Smalåsen kreeg hij een relatie met de daar wonende Noorse Kristine Marianne en in maart 1944 werd mijn schoonvader Jens geboren. Wilhelm Tönnes noemde zich toen geen Wilhelm maar "Anton" Tönnes en was die tijd nog in de buurt gestationeerd en heeft wel nog een bezoek gebracht voor de laatste keer in de herfst van 1944 aan het kind en moeder. Dat was ook de laatste keer dat Wilhelm Tönnes hier is geweest. Uit latere berichten is Wilhelm Tönnes waarschijnlijk omgekomen
aan boord van de DS Torridal.
‎DS‎‎ Torridal‎‎ werd op 5 april 1945 getorpedeerd door de Noorse onderzeeër ‎‎Utsira‎‎ aan de Folla. Het schip lag aan de rand van een Duits konvooi, onderweg van Bodø naar Trondheim in ballast en zonk binnen enkele seconden. Van een bemanning van 18 kwamen er 15 om bij het scheepswrak.‎ De 15 bemanningsleden waren Noren en zijn alle namen bekend... Verder zijn er geen Duitse namen bekend gemaakt en ook van de 3 overleverden is niks meer over bekend. Of deze Wilhelm Tönnes nu echt hier is omgekomen is nergens echt bekend dan alleen een vermoeden en daar vanuit gaande. Toch en waar kan er eigenlijk nog een bemanningslijst te vinden zijn van dit schip, ook eventueel als er Duitse miltairen aan boord waren. Ook heb ik intussen een kopie van zijn Wehrpass vanuit Duitsland ontvangen via het Rode Kruis. Hier staat veel in handschrift geschreven in. Zo komt er ook weer de informatie kan hij waarschijnlijk vermist bij de torpedering van het schip Torridal. Ook dat hij cursus als locomotief machinist op een treinlocomotief heeft gehad in de periode dat hij in de buurt was van Smalås en dus Kristinne Marianne. Maar ook een lijst van waar hij gestationeerd was of waar onder hij hoorde dus bijvoorbeeld 2.1 Pionier Batalion 14 (l) 294 maar wat zegt dit, waar kan dit geweest zijn? Zo staat er ook de datums dat hij hier bij was en vanaf 1941 t/m 1944 en dus diverse nummer en batallion etc. Kan hier wat meer uitgevonden worden? Kan hier ook plaatsen van gevonden worden en eventueel iets meer? Na wat speurwerk op het internet blijkt dat hij dus geen gewone soldaat was zoals ik en dus mijn schoonfamilie altijd dacht maar was Wilhelm Tönnes een korporaal in oktober 1942. Dit blijkt uit gegevens dat op internet te vinden is over toen een Junker 52 vliegtuig een noodlanding maakte op de verlaten berg Ringebufjellet in Noorwegen, op 30 oktober 1942. Dit was dus ook Wilhelm Tönnes een van de overlevende van deze noodlanding, waar wel 2 bij verongelukten. Is dit dan ook te vinden in Wehrpass maar waarschijnlijk ook niet goed te ontcijferen. Door dus mijn onderzoek via stambomen en genealogische websites heb ik wel van alles onderzocht over de familie maar dus geen nabestaanden te vinden helaas. Had wel eens willen weten of hij echt wel is omgekomen. Graag zou ik via deze weg willen weten of er mogelijkheden zijn, desnoods in Duitsland waar meer is te vinden over Duitse militaire in Noorwegen. Door de privacy wet in Duitsland is nog steeds niet te vinden waar hij precies geboren is, of eventueel over de familie. En eventueel van het schip Torridal. Veel is natuurlijk in de jaren van de oorlog verdwenen, maar is dit echt niet ergens terug te vinden. Met eventueel hulp van Wehrpass nummer of andere gegevens in dit wehrpas. Kan eventueel later dit Wehrpass informatie scannen en delen, als dit wel meer informatie kan geven, voor onderzoekers.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Noord Noorwegen.

Bericht door asjemenou »

Uit je bericht maak ik op dat jullie zelf al enige zoektochten hebben ondernomen om meer informatie te verkrijgen over de grootvader van je vrouw.
Het Rode Kruis of het Bundesarchiv (Deutsche Dienststelle (WASt) lijken mij wel de instanties waarbij je de meeste kans zou maken, maar die hebben jullie al benaderd.
Heb je al eens een oproep geplaatst op het Forum der Wehrmacht; https://www.forum-der-wehrmacht.de ?
Op Lexicon der Wehrmacht vond ik deze webpagina met adressen die misschien interessant voor je kunnen zijn; http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Suche.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
LouisKramer
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2021, 17:52

Re: Noord Noorwegen.

Bericht door LouisKramer »

Bedankt voor de snelle reactie. Wij hebben al via het diverse instanties van alles geprobeerd. Veel willen of kunnen niet echt meer voor ons doen. Er is nu opnieuw voor ons een onderzoek gaande door het Rode Kruis om te kijken als er toch nog ergens meer is terug te vinden over de vermissing van Wilhelm Tönnes. En ook als er nog nabestaanden of desnoods verre familieleden zijn te vinden. Ik ga nu ook de webpagina lexicon der Wehrmacht even door lezen en alles proberen. En natuurlijk ga ik mij nu ook aanmelden bij het forum der Wehrmacht en daar eens een oproep plaatsen.
Als er nog iemand meer vind of weet of gezien heeft over de SS "Torridal" of de naam Wilhelm Tönnes dan geef graag een bericht.
Plaats reactie