Op zoek naar familiegeschiedenis

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
J van Diermen
Lid

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door J van Diermen »

Hallo leden van dit forum
Mijn naam is Jaap van Diermen en ik ben sinds kort lid geworden van dit forum. Mijn vader is in 1943 opgepakt in Spakenburg en op transport gezet naar Duitsland voor de arbeitseinsatz. Ik weet niet veel van die periode omdat mijn vader bijna nooit sprak over zijn periode in Duitsland. Nu mijn dochter mij vragen begint te stellen over de arbeidseinsatz van Opa heb ik mij ook iets meer verdiept in die periode. Ik weet uit oude papieren die ik nog van mijn vader heb dat hij heeft gewerkt in Oberndorf am Neckar. Neckerheim kamer 34. Ik heb zijn ausweis met daarop nr 18870 Mauser oberndorf. Ook heb ik nog een oude brief van de fransen waarin hij toestemming kreeg om met de fiets door het franse gebied naar huis te gaan.
Het enige wat ik van mijn moeder weet is dat mijn vader in de fabriek vlammenwerpers moest maken. Dat hij elke dag 12 uur moest werken. Mijn vader heeft mijn moeder wel verteld dat hij redelijk werd behandeld maar dat de mensen uit Rusland als beesten werden behandeld. Er werden geregeld Russen begraven die door de slechte omstandigheden waren gestorven. Mijn vader is in 1945 terug gekeerd uit Duitsland. Uit verhalen van mijn moeder heb ik begrepen dat hij opgevangen is door een duitse vrouw die haar man en twee zoons was verloren aan het oostfront. Deze vrouw heeft ervoor gezorgd dat mijn vader veilig thuis gekomen is. Mijn vader is geboren in 1922 en was dus 21 jaar toen hij werd afgevoerd naar Duitsland. Mijn vader is op jonge leeftijd ( 56 jaar ) overleden aan een hartstilstand dus ik heb eigenlijk nooit met hem over deze periode kunnen praten. Toen ik dit forum las begreep ik dat er waarschijnlijk meer informatie voorhanden is over Oberndorf dan ik had gedacht. Ik heb in het forum gelezen dat er forumleden zijn met foto's uit die tijd. Ik zou het fantastisch vinden als ik nog informatie en vooral beeldmateriaal uit de periode zou kunnen inzien. Ik ben van plan om in September met mijn dochter een bezoek te brengen aan Oberndorf. Ik heb uit het forum al informatie gelezen die ik nog niet wist dus daar ben ik al erg blij mee. Als er nog iemand is die mij meer kan vertellen over de spakenburger Hendrik van Diermen dan zou ik dat zeer waarderen.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 27 keer

Re: Op zoek naar familiegeschiedenis

Bericht door asjemenou »

Hallo Jaap,

Welkom op het forum. Interessant om te vernemen dat dit topic m.b.t. de Nederlandse dwangarbeiders in Oberndorf (Mauser fabriek) actueel blijft.
Je kunt doormiddel van een PB contact maken met de overige leden die gereageerd hebben in dit topic. Uiteraard mag je ook de uitkomsten van je onderzoeken in dit topic plaatsen. Veel forumleden en andere onderzoekers die op dit forum terecht komen zullen dit zeker interessant vinden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie