Als student is gisteren mijn - hopelijk - laatste jaar ingegaan. Na het doorbladeren van mijn handboek Engels, botste ik op een stukje "geschiedenis" (noem het achtergrondinfo) van België. Ik doorlees het, en dan stuit ik op volgende sectie:
Nu heb ik op mijn forum al een enorm lange reactie neergepoot (hier te lezen), en ik ben écht niet gediend met dat stukje tekst.Leopold III killed his first wife in a car crash, offended his Catholic subjects by remarrying, led the Belgian army to disaster at the start of World War Two (nearly destroying the British and French forces in the proces) and then spent the rest of the war with Hitler while his people suffered at home.
Bron: Textbook TAKEAWAY Part Two - Uitgeverij Van In
Dat een handboek Engels geen geschiedenisboek is, tot daar toe, maar de geschiedenis gaan verkrachten is een andere zaak. Leopold III wordt hier bij wijze van afgeschilderd als een 'niet-deugende collaborerende Belg die van vanalles en nogwat de schuld is'...
Als ik meer 'bewijs' heb van de onwaarheden van dit stukje, zal ik de uitgever ook op de hoogte brengen. Zulke dingen kunnen niet in mijn opinie!
Jullie opvattingen?