Verhaal achter het door mij geadopteerde graf. (New Info!)

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
RLS
Lid

Verhaal achter het door mij geadopteerde graf. (New Info!)

Bericht door RLS »

Ik heb op Amerikaanse oorlogskerkhof in Margraten, Limburg een graf geadopteerd van Lt. Jospeh E. Roseberry.

Ik ben een hele tijd bezig geweest, en nog altijd bezig, met research te doen naar Lt. Roseberry. Daar gaat een hoop tijd en werk in zitten. Maar wel erg leuk en mooi werk om te doen. Ik ben hierdoor ook in contact gekomen met veteranen, en familieleden van veteranen.
Heb vandaag het adres gekregen van de weduwe van Lt. Roseberry, en hoop via deze mevrouw meer informatie te krijgen, als zij überhaupt interesse heeft om contact te heben met mij.

Maar nu het verhaal van Jospeh E. Roseberry.

Jospeh E. Roseberry werd geboren op 7 december 1921, in Riverton, Illinois. Zijn vader was H.E Roseberry, en zijn moeder was Lulu. Hij had 2 broers, Bobie en Raymond, en 1 zus Rosemary.

Roseberry was getrouwd met Rosemary Gantz, en heeft met haar een kindje gekregen dat hij helaas nooit heeft gekend. Het kindje is geboren toen hij in Europa zat.

Roseberry ging op 18 september 1942 in het leger. Roseberry kwam in de 901ste Field artillery Battalion (76th Infantry Divison) als staff sergeant en als piloot van L5 observatie vliegtuigen. Later werd hij 2e luitenant, en daarna ook nog 1e luitenant.

Roseberry's taaks als L5 piloot bestond uit het observeren van vijandelijke bewegingen. Op een gegeven moment is de radio in zijn vliegtuig kapot gegaan, waardoor hij alleen nog maar berichtjes kon verzenden, maar niet meer ontvangen.

Op 12 April (een veteraan zegt 12 maart, maar op officiele papieren en op zijn grafsteen staat 12 april) 1945 is hij verongelukt.
De 901st FAB zat vast en Majoor McKee van de 901st FAB zag geen vijandelijke bewegingen meer. Majoor McKee belde Lt. Roseberry omdat hij wilde dat Roseberry met zijn vliegtuig samen met hem de vijand ging observeren. Roseberry zegt OK, maar mijn radio is kapot, en ik kan alleen nog berichten versturen maar niet ontvangen. Majoor
McKee zegt dat het geen probleem was, en dezelfde dag nog stijgen ze op. Even later krijgen de grondtroepen van de 901st FAB een berichtje dat ze een vijandelijke bewapende trein hebben gezien. Even daarna geen berichtjes meer ontvangen.

Later die dag ontving de 901st FAB een brief waarin stond dat Lt Roseberry en Majoor McKee waren neergeschoten door het trein geschut. Of ze zelf geraakt zijn bij de beschietingen is niet bekend, maar het vliegtuig was in ieder geval geraakt, en stortte neer en raakte een stenen landmarker aan de zijkant van de weg.

Een veteraan waar ik contact mee heb, heeft hun lichamen gezien voordat ze werden weggebracht voordat de graven regestratie dienst de lichamen meenam.

Deze veteraan dacht dat Roseberry nog leefde toen het vliegtuig neerstort, en hij geprobeerd had om het vliegtuig op de weg te laten landen, maar dat is helaas mislukt.

Roseberry heeft ook de silver star en de air medal gekregen voor een vlucht waarin hij ondanks zware beschietingen plasma, rantsoenen en medische middelen wist te droppen.

Dit is het verhaal met alles wat ik tot nu toe weet.
Als er vorderingen in mijn onderzoek komen zal ik het aanpassen.
Laatst gewijzigd door RLS op 01 nov 2005, 15:31, 4 keer totaal gewijzigd.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Meijelse
Lid
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Respect voor het initiatief,en de tijd en energie die je hierin steekt.

Weet je ook waar het vliegtuig is neergestort??

Gr werner
The first casualty of war is innocence
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Meijelse schreef:Respect voor het initiatief,en de tijd en energie die je hierin steekt.

Weet je ook waar het vliegtuig is neergestort??

Gr werner
Bedankt!

Ja, in de buurt van Mineweh/Meineweh. Is in de buurt van Erfurt. Midden/Oost-Duitsland.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Idd zeer leuk dat je dit doet!

Heb jij toevallig m.b.t deze adoptie toen niet in Dagblad de Limburger gestaan?

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Nick schreef:Idd zeer leuk dat je dit doet!

Gr Nick
Bedankt!

Nee dat was ik niet.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Oke, had gekunt :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Ik heb weer meer informatie gevonden over Jospeh E. Roseberry.

Namelijk hetvolgende:
Lt. Roseberry heeft ook in Fort Rucker gezeten. Daar is nu een gebouw naar hem vernoemd! Erg mooi!

Ook heb ik een uitgebreidere lijst van zijn medailles gevonden:
-Silver Star.
-Air Medal (1 Oak Leaf Cluster).
-Purple Heart.
-Distinguished Unit Citation.
-European-African-Middle Eastern Campaign Medal
-3 bronze stars for Ardennes-Alsace, Central Europe, and Rhineland campaigns.
-World War II Victory Medal.
-Good Conduct Medal.
-Expert Badge (Carbine),
-Marksman Badge (Pistol)
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Ik vind dat je aardig wat informatie over deze persoon hebt gevonden, zou leuk zijn als je natuurlijk nog meer infomatie van zijn vrouw zou krijgen.

Nick Geplaatst: 04-10-2005 20:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Idd zeer leuk dat je dit doet!

Gr Nick

Hehe, dat was een vriend van mij, hij had ook een graf geadopteerd en wou ook meer hierover te weten komen. Hij heeft dit toen aan Dagblad de Limburger gevraagd. Die hebben erg veel informatie kunnen vinden over deze persoon. Het was volgens mij een joodse navigator in een B-17
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

ik zou ook graag un graf adopteren maar ik zou bijgod niet weten hoe!!
liever ook dichterbij dan margraten misschien ijsselstein of venray...
iemand enig idee hoe dit gaat??
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Ik heb weer nieuwe informatie gekregen van een archivaris uit Amerika.

De vader van Joseph Roseberry is geboren in 1892 en zijn moeder in 1891. Zijn broer, Bobie in 1920 en Raymond, die ook in het leger heeft gezeten, in 1926. Zijn zus Rosemary in 1924. Ieder lid van zijn familie en ook zijn opa en oma zijn in Illinois geboren. De vader van Joseph Roseberry werkte als smid in Riverton, en zijn moeder was huisvrouw. In 1930 was het huis waar de familie Roseberry woonde $3000 waard (heeft iemand inflatiecijfers van uit Amerika??) en ook hadden ze toen een radio.
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

Leuk om dit allemaal te lezen RLS! Maakt een stuk steen tot een wonderbaarlijk verhaal. Zou je mij misschien ook de pb kunnen sturen :) ?
Hic manebimus optime
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

ik heb een email gestuurd,
ik ben aan het wachten op post :)
Bomber-Martin
Lid

Bericht door Bomber-Martin »

Alle respect dat je dit allemaal doet!!
Dit zouden meerdere mensen moeten doen!

_/-\o_

Gegroet,

Martin!
"BOMBS AWAY!!!"
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Bomber-Martin schreef:Alle respect dat je dit allemaal doet!!
Dit zouden meerdere mensen moeten doen!

_/-\o_

Gegroet,

Martin!
bedankt!
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Ik heb weer nieuwe informatie wat betreft Lt. Roseberry.

Ik heb het dossier van Lt. Roseberry gekregen (een bladzijde of 150) met brieven van zijn ouders, weduwe, red cross, de berichten van de graven dienst etc. Sommige daarvan zijn vrij 'confronterend'.

Ik heb een samenvatting gemaakt van de informatie die in het dossier stond:

Lt. Roseberry’s lichaam is geïdentificeerd door Albert S. Kimberlin (1st Lieutenant 76th Infantry Division). Zijn dog-tag had hij in z’n rechterzak zitten. Ook zijn OD trousers waren gemarkeerd met zijn ASN. Op het moment van vinden had hij een Cap type A-9 op.

Lt. Roseberry is eerst begraven op een tijdelijk kerkhof in Eisenach, Duitsland, daar is hij op 15 april 1945 begraven om 13.30 uur. Hij is begraven naast Major John L. McKee Jr, die samen met Lt. Roseberry in het vliegtuig zat waarmee ze zijn verongelukt.

Lt. Roseberry is in Margraten (her)begraven op 20 juni 1945 om 11.00 in zijn OD uniform (er staat in het dossier ook de staat waarin zijn lichaam verkeerde op moment van begraven en welke verwondingen hij had opgelopen, maar dat is niet gepast om hier te gaan vertellen vind ik).

Zijn stoffelijke resten zijn op 27 september 1948 overgeplaatst in de uiteindelijke doodskist door Julius E. Cooper en deze heeft de kist ook ingewijd en verzegeld. Lt. Roseberry heeft toen tot aan het besluit van zijn ouders boven de grond zijn tijdelijke rustplaats gehad. Na het besluit van zijn ouders dat ze hem in Europa wilden begraven heeft hij zijn laatste rustplaats op het US Cemetery in Margraten gekregen.

Het was de wens van de ouders, en in de brieven wordt vooral zijn vader genoemd, dat Lt. Roseberry in Europa begraven werd, dat hebben ze besloten op 2 maart 1949. Zijn tante heeft verschillende brieven gestuurd naar de graven dienst omdat zij van plan was om het graf van Lt. Roseberry te gaan bezoeken in Mei 1952.

Er zijn nog wat probleempjes geweest met het vinden van zijn weduwe, omdat het adres niet meer klopte met hun gegevens. Zij is uiteindelijk wel opgespoord. ( ik heb nou enige twijfels, op het ene formulier staat dat ze hertrouwd is in 1946, daarmee zou ze al haar zeggenschap over het lichaam en zijn teruggevonden spullen verliezen, en op het andere staat dat ze niet hertrouwd is).

De ouders van Lt. Roseberry hebben veel brieven ontvangen die hen op de hoogte hielden waar het stoffelijk overschot van Lt. Roseberry zich bevond. Ook zijn broer Raymond en zijn tante hebben brieven ontvangen van de graven dienst.

Ook zijn de persoonlijke spullen van Lt. Roseberry teruggeven aan de nabestaanden.
De spullen waren ; 2 forest green shirts, 1 OD wool trouser, 2 OD flannel shirts, 1 forest green wool coat, 2 forest green garrison caps, 1 pink trouser, 1 forest green wool trousers, 1 insignia(wings, liason, bevestigd op de wool coat), 1 belt, 1 short winter dress coat, 1 pink wool gloves, 1 wool scarf, 1 wool toque, 1 wool sweater, 1 clothes brush,1 house slippers , foto’s, 17 Schick razor blades, 1 lege juwelen doos, 1 lavender yardley powder, 1 bank deposit book, metal grade insignia, 3 prayer books,1 souvenir coin, 1 sewing kit, 1 wallet met kaarten en zijn vliegbrevet en 10 dollar, 1 writing paper box en verscheidene toiletartikelen. Deze spullen zijn op 15 april 1945 naar de nabestaanden teruggestuurd.
Ook had hij een 14 karaats trouwring aan, deze is kapot gegaan tijdens de vliegtuigcrash, maar is wel teruggestuurd naar de nabestaande
Plaats reactie