Mijn oudoom - Adri van Es

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Opgeheven account 1427

Mijn oudoom - Adri van Es

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ik ben er net achter gekomen dat de broer van mijn opa een grotere carriére heeft gehad dan ik aanvankelijk begreep uit de verhalen die ik vroeger hoorde...

Vlak voor en tijdens de oorlog commandeerde hij verschillende schepen en tijdens de meidagen de verdediging van (een van) de wadden-eilanden, na de oorlog is zijn carriére explosief gegroeid: Hij was onder andere commandant van de HMS Karel Doorman en hij bezat de hoogste rang in de Nederlandse Marine; Vice-Admiraal (Luitenant-Admiraal en Admiraal zijn respectievelijk zelden bekleed en afgeschaft).

Afbeelding

Zijn loopbaan:

- zee-officier, vanaf 1933
- commandant over verschillende van Hr.Ms. oorlogsschepen (sedert de Tweede Wereldoorlog)
- krijgsgevangene, van 1942 tot 1945
- hoofd bureau bewapening, afdeling materieel ministerie van Marine
- plaatsvervangend vlagofficier materieel
- hoofd bureau organisatie hoofdafdeling Marinestaf, omstreeks 1959
- commandant korvet en onderzeebootbstrijdingsjager
- commandant vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman
- commandant kapitein-ter-zee (tijdelijk) smaldeel 5, 1961 (onder andere bij Nieuw-Guinea)
- staatssecretaris van Defensie (belast met de aangelegenheden betreffende de Koninklijke Marine), van 14 augustus 1963 tot 6 juli 1971
- staatssecretaris van Defensie (belast met personeels- en materieelbeleid), van 14 juli 1971 tot 15 september 1972

Alle informatie: http://www.parlement.com/9291000/biof/01803

(Haha! Dit is ook mijn 1111e bericht :cheer: )
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 15 nov 2005, 02:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

interesant zo iets heb nog een mooie docu over de karel doorman

http://geschiedenis.vpro.nl/geschiedeni ... 9+24602305
ameland
Lid
Contacteer:

Bericht door ameland »

Weet je ook op welk waddeneiland de broer van je opa was gestationeerd.
Opgeheven account 1427

Ik dacht zelf Ameland, maar mijn moeder kon daar in de archieven niets vinden.. kan dus ook een ander eiland zijn geweest. Er was wél kust-artillerie (die hij tegen Winkelman's persoonlijke order per telefoon in, opblies i.p.v. ze aan de Duitsers over te geven :mrgreen: )
ameland
Lid
Contacteer:

Bericht door ameland »

Klopt inderdaad hij was gestationeerd op Ameland als een luitenant ter zee 2e klas. Ik kwam zijn naam tegen in een procesverbaal uit 1939. Als je meer wilt weten doe maar even een pb.
Opgeheven account 1427

Kijk, da's nog eens handig! PB sent.

Grappig hoe je carriére kunt maken; LtZ 2e klas in '39/'40, uiteindelijk werd hij vice-admiraal.
Plaats reactie