Sgt. D.H. Comer, sgt. R.H. Giles en sgt. K.T. Wyllie

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Polte
Lid

Sgt. D.H. Comer, sgt. R.H. Giles en sgt. K.T. Wyllie

Bericht door Polte »

Hier een indrukwekkend verhaal.... vind ik;

Op de begraafplaats Gilzerbaan bevinden zich drie graven van leden van het 6223. Flight van het RAF Bomb Disposal:
Sgt. D.H. Comer, sgt. R.H. Giles en sgt. K.T. Wyllie, overleden aan de gevolgen van een ongeluk op voormalige Luftwaffebasis Welschap in Eindhoven.

Hier het verhaal...

Wat gebeurde er in Eindhoven op die bewuste 29. Oktober 1945?

Dit is het persoonlijke relaas over het gebeuren in Eindhoven van Korporaal Arthur Whiting, waarvan werd verondersteld, dat hij om het leven was gekomen en ter aarde besteld op een Tilburgse begraafplaats, maar die levend en wel opdook na een verblijf in een ziekenhuis waar hij werd behandeld voor verwondingen veroorzaakt door een granaat.

Het verhaal begint aldus: "Je zag veel blije gezichten en uitgestoken handen toen een bezoeker in de persoon van Sergeant Danny Comer arriveerde bij het huis aan de Floralaan, een erg chique straat in Eindhoven. Het was het hoofdkwartier van 6223. Flight, waarvan een aantal van Danny's kennissen deel uitmaakte. Hij besloot een paar dagen bij zijn oude vrienden te blijven alvorens naar Engeland terug te keren voor een nieuwe explosievenopruimingsmissie."

Afbeelding
Foto van het 6223. Flight in Eindhoven.
Op de achterste rij: 2e van links Lac. H. Gibson, 4e van links Cpl. A. Whiting
Op de eerste rij: 1e van links Sgt. Gilles, 4e van links sgt. K.T. Wyllie

Onder het genot van een paar biertjes werd er net als anders druk gekeuveld in dat deel van het huis, wat was ingericht als bar en rijkelijk bevoorraad met Stella Artois uit Leuven. 6223. Flight was op dat moment belast met het opruimen van de laatste explosieven op de oude Luftwaffebasis te Welschap bij Eindhoven. Alle grote bommendepots waren al opgeruimd en nu restte nog de taak om het omringende gebied met struikgewas bomvrij te maken alvorens het terrein terug over te dragen aan de Nederlandse overheid die er op stond te springen de basis over te nemen voor haar gereorganiseerde luchtmacht."

"Een aantal mensen van 6223. Flight werd aangewezen om het karwei te klaren, waaronder Danny Comer. Het grootste deel van de dag werd besteed aan het zoeken tussen het hoge gras en struikgewas, wat resulteerde in een groot aantal verschillende soorten explosief materiaal, zoals SD1 vlinderbommen, pantservuisten, granaten, munitie en een aantal gevaarlijke 500 ponders."

"We gebruikten twee voertuigen. Sergeant Wyllie bestuurde één daarvan waarop het meeste materiaal was geladen, terwijl Sergeant Giles op veilige afstand volgde in de andere truck met de rest van de oogst. Toen we op de plek aankwamen waar de explosieven onschadelijk zouden worden gemaakt, werden de trucks bij een krater geplaatst, die was overgebleven van een vorige explosie. Er lagen al een paar 500 ponders in het gat, gereed voor ruiming. De ploeg vormde een keten en gaf het materiaal stuk voor stuk aan elkaar door tot in de krater."

Afbeelding
Manschappen, bezig met het afladen van de bommen, vlak voor het ongeluk

Ik bevond mij achter in de truck en legde de bommen binnen bereik van de eerste man van de keten. Wie precies waar stond is niet meer duidelijk, maar zeker is wel, dat degenen, die het dichtst bij de bodem van de krater stonden, de Sergeanten Wyllie en Comer waren, terwijl Sergeant Giles zich op de rand van de krater bevond. Onderkorporaal Harry Gibson stond achter een Duits halfrupsvoertuig een plasje te plegen en bleef ongedeerd toen de explosie plaats vond. Harry hielp de zwaargewonden in het overgebleven onbeschadigde voertuig en reed naar de eenheid van het Nederlandse leger op het hoofdkamp. De Sergeanten Wyllie, Comer, Giles en ik werden ter plekke achtergelaten."

"Na enige tijd kon ik mij voortslepen en stuitte op de andere drie. Sergeant Wyllie was dood. Sergeant Comer vertoonde nauwelijks tekenen van leven en was er erg slecht aan toe. Bij Sergeant Giles was al het vlees van zijn gezicht weggeslagen en zijn armen en benen waren helemaal ontwricht. Het lukte mij om Sergeant Giles rechtop te laten zitten door onze ruggen tegen elkaar te laten steunen en met een slissende stem zei Giles: "Geef me een figaret, geef me een figaret", …… maar hij had geen lippen om die vast te houden!"

"Uiteindelijk kwam er hulp en we werden naar het Sint Jozef Ziekenhuis in Eindhoven vervoerd, en later overgebracht naar het Veldhospitaal in Tilburg, waar we onderzocht werden. Comer en Giles stierven in het Veldhospitaal en werden te Tilburg begraven. Bij mij werden diverse granaatscherven verwijderd en ik werd overgeplaatst naar het Britse Hospitaal No. 6 in Antwerpen waar ik een paar weken verbleef alvorens terug te keren naar 6223.Flight in Eindhoven waar ik tot Sergeant werd bevorderd en met de eenheid naar Duitsland verhuisde."

Afbeelding
Begrafenis van de slachtoffers op de Gilzerbaan in Tilburg

"Het mysterie van mijn opgetekende overlijden en mijn opname in de lijst met gesneuvelde en gewonde geëerden van onze dienst zal onopgelost blijven, evenals het mysterie van het vierde graf. Ik hoop, dat dit verslag enig inzicht kan geven in de gebeurtenissen van de 29e oktober 1945."

w.g.
Arthur Whiting

bron: http://www.tilburg.nl
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Naam: GILES
Voornaam: Reginald Herbert
Geboortedatum:
Overleden/begraven: 30 oktober 1945
Familiegegevens:
Nationaliteit: Engeland
Onderdeel: 6223 Bomb Disposal Flight RAF.
Rang: sgt.
Functie:
Registratienummer: 1397162
Graflocatie: B/1/30
Grafopschrift:

Naam: WYLIE
Voornaam: Kenneth Thomas
Geboortedatum:
Overleden/begraven: 29 oktober 1945
Familiegegevens:
Rang:
Functie:
Registratienummer: 1170082
Graflocatie: B/1/31
Grafopschrift:

Afbeelding

Naam: COMER
Voornaam: Dennis Henry
Geboortedatum:
Overleden/begraven: 4 november 1945
Familiegegevens:
Rang: sgt.
Functie:
Registratienummer: 1408823
Graflocatie: B/1/32
Grafopschrift:

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...