Mussolini

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
symen
Lid

Mussolini

Bericht door symen »

Hier een stukje dat ik in een boek vond van de smadelijke dood van mosselini

Afbeelding

De smadelijke dood van Mussolini nadat hij op 27 april in de buurt van het Comomeer door de Italiaanse communistische partizanen was gearresteerd, werd Duce tezamen maitresse Clara Petacci op de Paiazzale Lorete te Milaan ter dood gebracht. Zij werden aan hun voeten opgehangen evals ter wederzijds van hem. v.l.n.r.: Bombacci, Gelormini, Pavolini en Starace.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dit stukje past beter in het onderdeel persoonlijk, tenzij je meer over het boek wil vertellen. Ik kan het topic verplaatsen, of wil je het over het boek hebben?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Er zijn vele foto's van dit gebeuren.
De brute moord op Mussolini en zijn maitresse (die nog voor hem sprong om hem te beschermen) zijn veelvuldig gedocumenteerd. Het is nog steeds een controverse wie nu uiteindelijk verantwoordelijk was voor deze gebeurtenis. De nauw betrokkenen hebben besloten te zweigen over het voorval, maar het is wel duidelijk dat de moordenaars onafhankelijk hebben gewerkt van de Geallieerden en de geldende communistische richtlijnen.

De lijken zijn bespuwd, beplast, verrot getrapt, geslagen etc en daarna opgehangen. De menigte verloor zijn complete zelfbeheersing tot het moment daar was dat tot men doordrong wat ze deden en wat er gebeurt was. Een doodste stilte was het gevolg.

Close-up foto's van de lijken zijn nog erger om aan te zien dan welke jij hier post.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
symen
Lid

Bericht door symen »

YPPY schreef:Dit stukje past beter in het onderdeel persoonlijk, tenzij je meer over het boek wil vertellen. Ik kan het topic verplaatsen, of wil je het over het boek hebben?
Het is een stukje uit een boek wat ik pas las dus ik dacht dat het meer hier bij paste maar als jij zegt dat het meer bij persoonlijk past mag je het er van mij daar neerzetten.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik heb het topic verplaatst. Wel een heftig verhaal om zo weer terug te lezen, ik heb er net nog wat meer over opgezocht. Ik moest denken aan die stadhouder (?) die toen in Den Haag zo gelynchd is.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Zelfs Churchill was ontzet toen hij vernam onder welke omstandigheden Mussolini om het leven kwam en hij bezweerde dat de schuldigen hiervoor gestraft zouden worden. Wat er uiteindelijk gebeurde weet niemand.

Leo
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Er zijn geen mensen gestraft voor deze moorden. Maar Churchill had ook andere motieven om zich met de zaak bezig te houden dan enkel rechtvaardigheid. Mussolini had verklaart dat hij belastende documenten tegen Churchill had die hij wilde gebruiken gedurende zijn proces. Deze waren afkomstig uit het tijdperk net voor het uitbreken van wo2. Het had betrekking vooral op het Engelse "verraad". Dit zou kunnen slaan op de plotselinge wending in het gedrag van Churchill. Churchill is voor wo2 een heftige voorstander geweest van het Italiaanse Fascisme en heeft zelfs verklaard dat als hij Italiaan was geweest het zwarte hemd had aangetrokken en Mussolini had gevolgd bij het neerslaan van de communistische dreiging. Wat er precies in de documenten heeft gestaan is nooit bekend geworden aangezien ze na zijn dood nooit zijn teruggevonden. Dit heeft geleid tot speculaties dat de Britten achter de moord op Mussolini hebben gezeten.

Veltro
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Ja Veltro, zover gaat mijn kennis niet.

Ik weet wel dat Churchill een voorstaander was van een Italiaans front na Afrika met de bedoeling Italie binnen de geallieerde invloedsfeer te brengen en via Italie een buffer op te werpen voor de Russische inmening in de Balkan.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Dat klopt LEO.

De aanval op Italie was tweeledig. Beperking van de communistische invloed na de oorlog en de ineenstorting van de AS. Met de uitschakeling van Italie bereikte men een strategische en psychologische overwinning.

Veltro
Plaats reactie