wo II in Hasselt (OV)

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Groinda
Lid

wo II in Hasselt (OV)

Bericht door Groinda »

hallo
ik zoek informatie over verzetsstrijders of andere belangrijke mensen die in de 2e wereldoorlog veel hebben betekend voor Hasselt.
graag zou ik hun levensverhaal te horen krijgen omdat ik daarover een presentatie moet doen.

alvast bedankt
Gerrinda Gunnink
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik heb enkele zaken gevonden in BERNARD, H., Het Geheim Leger 1940-1944, J. Verbeke/ U.V.G.L., Gent, 1986.

p. 196, 197:
[...]Begin 1941 brachten enkele Hasseltse patriotten, oudstrijders van de Eerste Wereldoorlog, het eerste nummer uit van de eerste clandestiene Limburgse krant, de "Vrije Vaderlanders". De redacteurs, uitgevers en verspreiders van deze clandestiene stencil bestonden slechts uit een handjevol mensen rondom Victor Coppens, bureauchef bij de RTT, Raoul Polus, groothandelaar in verf en Carlos Moens, ingenieur.
Deze "vrije vaderlanders" hadden reeds partij gekozen vóór de aanvang van de vijandelijkheden; Moens werkte voor het Tweede Franse Bureau en Coppens en Polus voor de Intelligence Service. Zij maakten hun doel bekend: het moreel op een hoog peil houden en de verderfelijke theoriën van de Nieuwe Orde bestrijden. Na het publiceren van zeven nummers stopten zij in december 1941, bij gebrek aan middelen, met het uitgeven van het clandestiene blad.
Verder gaan pagina 199 tot 214 over het Geheim Leger in de provincie Limburg (met vermelding van verschillende namen in het Hasseltse circuit).

In het kerst -en nieuwjaarsnummer van het maandblad 'L'écho de la Nation' uit 1952 vond ik ook nog deze afbeelding:
Afbeelding
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

ik denk dat Gerrinda bedoelt het dorp Hasselt in de provincie Overijssel (NL)
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Plaats reactie