Brief van 11 maart 1941

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Brief van 11 maart 1941

Bericht door Roel R. »

Ik ben al een tijdje in het bezit van deze brief, hij is nu vertaald door een beste man van het thirdreichforum:

Envelop
Afbeelding

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

en hier is de vertaling, het is een appart verhaal.

De zus van de man waaraan de brief is gestuurd heeft hem verteld dat zijn vriendin vreemdgaat, zijn "schoonmoeder" probeerd hem er van te overtuigen dat het niet zo is!
1
Dear Sepp! (short for Josef)
I'm writing this letter in the name of my husband though I think you expected a letter from him. I think though you're satisfied with a letter from me as well. You know Sepp, he's not a great writer of letters and
especially regarding the matter with Ursel (short for Ursula) he understands you but he can't write it same as Ursel. Them two have one and the same character. Not bad, but

2
to me a bit weak that's why one can't be mad at them. Look, Sepp, you may have thought that Karl and I are mad ad you. We aren't, I myself know that you're a good and ernest man. But I don't want to
laud you, that's just my true opinion on you. Also I leave the fate of my girl to you. Just one thing I have to make clear, I'm not blind over the mistakes of my kids. Without the two little ones, which don't
know the severity of life yet. Please don't get this letter wrong again. I'm maybe a bit severe and tough in everything but please blame that on my very hard and loveless youth.

3
I hope though, you'll learn to know me a bit better now. Now about Ursel. A few weeks ago I heard that Ursel was seen standing with a "Siedlerjunge" (not sure what that is, either a Volksdeutscher from the
east who resettled in the Reich or a foreign worker) She will explain to you personally what happened, but i write to you honestly, everything popped like a soap bubble. I'm not so dumb to not be a woman
and find out what happened. Jealous gossipers and badness have been fed there. Unfortunately I was ill, a bad thing with the abdomen. Your sister Gitti even cleaned up for me. Down with my nerves and very sensitive in this matter

4
I've beaten the girl so much she always said: "Mother, you're doing me wrong." Look, Sepp, I didn't care then. Her friendly being was misunderstood. I know, she has more than just friendly feelings for you
because she often said, "I'll call Sepp sometime". Now she did it, the call just costed her 6.30 Mark. One thing i tell you honestly, she isn't bad or spoilt, I don't want to loud her to you, it comes
how it will come. Frau WUnsch is very satisfied with her she told me, but I wan't leave her there. If you don't take her back to your heart I will bring her away from Eisenach. I won't be mad at you, neither will Karl.

5
Also I'm not mad at your sister. We have talked everything out, Ursel was there as well. Gitti herself told me when she was told what, I never should have known anything about. Say Sepp, why? Because these people know me, tacitly I wouldn't accept something like that. Never would I accept something like that as my girls rep is suffering from that. I immediately went after the stories. She always came home at normal times in the evening. Because of little tests I know she always came from work. I did it to give myself peace. The girl has to stay decent.

6
She says I'm right so she accepts that we want her best. I think I can also give you a little peace with this. Right, Sepp, life is not easy. But there's an old saying:"anticlimaxes attract each other". With Karl and me that is true. Now I think I have written enough und think you're not mad at me anymore. What about easter? Me and Karl would like to talk to you again. You're welcome! But whatever you decide, it's okay with us.
With heartly greetins we remain your Eisenachers.
You're a nice guy after all
Mother Koch
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mooi verzamelitem Roel.
Best wel grappig om zoiets te lezen. :)
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Adrian schreef:Mooi verzamelitem Roel.
Best wel grappig om zoiets te lezen. :)
'k Vind er niets "grappigs" aan. Eerder een pijnlijke familiezaak die op zeer eloquente en eerbiedwaardige manier wordt opgelost. Een belangrijk tijdsdocument. Zou ik zeker niet wegdoen, Roel. Had elke Vlaming maar het verstand van die moeder. Let op de datum: 11.03.1941. Stilte voor de storm ...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Siedler is volgens google hetzelfde als een kolonist, dus toch een niet 100% arier, maar toch waarschijnlijk een volksduitser die werkzaam was in duitsland, de mannier waarop de moeder het oplost is erg bijzonder, en zeker typerend voor die tijd!
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Bijzonder dat je zo'n oude brief hebt! :)
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Roel R. schreef:Siedler is volgens google hetzelfde als een kolonist, dus toch een niet 100% arier, maar toch waarschijnlijk een volksduitser die werkzaam was in duitsland, de mannier waarop de moeder het oplost is erg bijzonder, en zeker typerend voor die tijd!
Roel, hier ga je toch uit de bocht! Dat woord "ariër" werd amper of niet gebruikt, net zoals "nazi" overigens, dat zijn van die dingen die na de oorlog een heel leven op zich zijn gaan leiden. Oppassen dus, want die woorden roepen meteen een foute beeldvorming op!

In de context van de brief is Siedler inderdaad een kolonist, met nationaliteit heeft dat niets te maken, Duitsers gingen vaak een boerderij oprichten of overnemen in de veroverde Oostgebieden. Konden natuurlijk evengoed soldaten zijn. Aan SS-vrijwilligers die zich voor lange duur meldden werd ook een (meestal Poolse) boederij toegezegd na de oorlog. De hele kwestie heeft totaal niets met ras of nationaliteit te maken.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Brieven zijn zeer interessante tijdsevocaties. En, zoals hier te zien, zeer leuk om de geschiedenis achter de tekst te achterhalen en zo plaatsen in een historische context.
Ik hoop binnenkort de brieven in te kunnen scannen of over te typen die mijn grootvader uit zijn kamp schreef. Griezelig hoe je in zijn eerste brieven het optimisme kunt lezen, terwijl in de latere brieven uiteraard niets meer van dat optimisme overblijft.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

antwerpx schreef:Ik hoop binnenkort de brieven in te kunnen scannen of over te typen die mijn grootvader uit zijn kamp schreef. Griezelig hoe je in zijn eerste brieven het optimisme kunt lezen, terwijl in de latere brieven uiteraard niets meer van dat optimisme overblijft.
Kon hij regelmatig schrijven? Ik denk dat de Duitse censuurdienst de brieven wel zal geopend hebben, of niet? Censuur kan je herkennen, staat een stempel bij met, in rode inkt; "Geöffnet".
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik geloof dat hij in de 10 maanden dat hij in het kamp heeft gezeten toch een zestal keer heeft kunnen schrijven. Echte brieven waren het niet, eerder briefkaartjes. Die waren uiteraard propvol geschreven en allemaal goedgekeurd door de censuurdienst.
Helaas bezit ik de kaarten zelf niet, die koesterd mijn groottante. Ik heb ze nog maar 1x gelezen en op het laatste kaartje dat hij stuurde (eind '44 dacht ik), hoe het door de censuur is gekomen weet ik niet, 'dat het varken thuis beter af was'. Terwijl hij op het eerste kaartje de soep nog prees en vertelde hoeveel hij en zijn medegevangenen al hadden mogen kaarten...
Laatst gewijzigd door Peter M op 28 jan 2004, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ernst-Jan
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jan 2004, 16:04
Locatie: zuidlaren/delfzijl

Bericht door Ernst-Jan »

ik heb nog een brief van een tante vanmijn opa, die woonde op texel en schreef die brief naar famlie in groningen om te vertellen hoe het was verlopen met hun tijdens de opstand van de Georgiers in april ´45 ook heel boeiend om te lezen mijn scanner is helaas kapot....
Plaats reactie