Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
op internet kwam ik deze 2 foto's tegen van een major general van de 9th infantry division, zoals je ziet op de eerste foto's is hij met zijn manschappen aan het cominuceren (lijkt me) maar op de 2e foto zit hij rustig met een duitse hoge piet in een wagen...
hier mijn vraag... waarom? gebeurde zoiets vaker? en met wat voor doel?
alvast bedankt
Sobel
+edit+ afbeelding verkleint, Sobel
Laatst gewijzigd door sobel op 17 jan 2006, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Na gevangenneming of overgave werden ze overgedragen aan de MP.
Er verliep nogal eens wat tijd voordat ze overgedragen werden en dit om directe info te verkrijgen. Logisch dat je meer kans hebt op info wanneer je de gevangene met een beetje egard en vriendelijk behandeld.
De MP droeg ze daarna over aan de intelligence service.
De duitser lijkt me gevangen genomen door amerikanen want ze zitten volgens mij ook in amerikaanse auto.
Denk dat het misschien wel een vriendelijk verhoor is.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse ~~~
Officieren werden met alle respect behandeld: vaak mochten zij hun pistool blijven dragen, net als hun medailles. Terwijl gewone soldaten hun medailles en andere persoonlijke spullen moesten inleveren. Als ze het geluk hadden om hun medailles te mogen houden, dan moesten zij de hakenkruizen wegslijpen. Officieren, zeker de hoge ervan, hoefden dat (uiteraard) niet.
Op de ZDF is er de serie 'Die Gefangenen' uitgezonden. Daarin waren beelden te zien van Afrikakorps-mannen in Amerikaanse gevangenschap. Tot 1944 mochten zij al hun spullen houden. Een portret van Hitler mocht in hun barakken opgehangen worden. Medailles mochten openlijk gedragen worden. Na D-Day veranderde de houding: de gevangenen mochten steeds minder. Uitgezonderd hoge officieren natuurlijk.
b2-t2 schreef:waarom zijn er strepen over de kaart gephotoshopt?
Ze hadden destijds nog geen photoshop. Het is waarschijnlijk gewoon de censuur die wilde voorkomen dat spionnen informatie verkregen door foto's in kranten en tijdschriften.