Deze 2 officieren stonden op enkele foto's die ik in mijn bezit heb van de GeneralKommandos XI ArmeeKorps. Dit ArmeeKorps trok in mei 1940 België binnen via de Maas en was dus betrokken bij de 18 daagse veldtocht.
Officier 1, in een tijdelijk hoofdkwartier te Nederbrakel 20 - 24.5.40 (Belgium).
Identificatie : Korps Ia Obstlt Karl-Gustav von Sauberzweig.
In 1939 getransfereerd naar de generale staf van het OKH na het succes van Fall Weis. Operationele diensten bij het XI Korps en gewond geraakt in Duinkerken. In juni 1941 commandant van de 257ste Infanterie Divisie, gevechten in Oekraïne. Nadien commandant van het 306st Infanterie Regiment, deel uitmakende van de 221ste Infanterie Divisie in bezet Frankrijk. Na de winter van '42 gepromoveerd tot Oberst. In mei bevel over de 131ste Infanterie Ersatz Regiment in Brünn. In november terug naar het OKH.
Begin augustus 1943 getransfereerd naar de Waffen SS als Oberführer en enkele dagen nadien commandant van de 'Handzar' Divisie. Gepromoveerd tot SS-Brigadeführer, en ingezet in tegen Tito's partizanen als deel van het 2de Panzerarmee, Heeresgruppe F in februari 1944. In juni 1944 nam hij het commando op van de nieuwe IX SS Kroatische Gerbiskorps, verantwoordelijk bevelhebber van 2 Bosnische SS divisies (Handzar & Kama), militaire operaties in de Balkan en gepromoveerd tot Gruppenführer iets daarna. Na enige tijd in een hospitaal te hebben verbleven keerde hij terug naar de Heer en werd midden januari Generalleutnant met dienst bij het opperbevel van de Heeresgruppe H. Sauberzweig gaf zich over aan de Britten waarna ze hem naar het kamp van Neuengamme stuurden. Nadat hij hoorde dat de partizanen zijn uitlevering vroegen, pleegde hij zelfmoord door gif te slikken op 20 oktober 1946.
Officier 2, kasteel le Ségur in Signy-le-Petit (FR) nabij de Belgische grens.
Deze man zou Major Hans-Erwin Bresselau von Bressendorf zijn, in '42 gepromoveerd tot Oberst en commandant van Trier.
Identificatie foto's 2 hoge officieren voltooid.
- thrill me
- Lid
- Contacteer:
Identificatie foto's 2 hoge officieren voltooid.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}