Wie vinden jullie de beste jagerpiloot uit WO2?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren

Beste piloot in WO2

Peiling eindigde op 16 mar 2006, 17:43

Hans Joachim Marseille
6
26%
Erich 'Bubi' Hartmann
6
26%
Gerhard Barkhorn
0
Geen stemmen
Günter Rall
0
Geen stemmen
Walter Nowotny
1
4%
Werner 'Vati' Moelders
0
Geen stemmen
Adolf Galland
4
17%
Brendon 'Paddy' Finucane
0
Geen stemmen
Bob Van der Stok
1
4%
Adolph 'Sailor' Malan
0
Geen stemmen
Douglas Bader
3
13%
Johnnie Johnson
0
Geen stemmen
Pat Pattle
0
Geen stemmen
Francis 'Gabby' Gabreski
1
4%
Richard Bong
0
Geen stemmen
Otto Kittel
1
4%
Adriano Visconti
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nicodemus schreef:Misschien moeten we een nieuwe poll openen, in overleg via pm natuurlijk :wink: .
Goed idee :)!.. maja weet je.. er zijn zóveel piloten die als *beste* piloot kunnen worden beschouwd.. misschien kan het dan beter; beste geallieerde jager piloot / Beste Axis jagerpiloot / Beste Axis duikbommenwerper piloot enz.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

mensen toch...
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

What's the matter Gertos?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Niets hoor, doe maar. Ik wil jullie topic niet om zeep helpen hoor...Ik vond al die polls gewoon wat overdreven, meer niet, maar kan aan mij liggen hoor.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Gertos45 schreef:Niets hoor, doe maar. Ik wil jullie topic niet om zeep helpen hoor...Ik vond al die polls gewoon wat overdreven, meer niet, maar kan aan mij liggen hoor.
;) ja dat snap ik ook wel.. maar ik bedoelde; niet allemaal, maar eentje daarvan snappie?.. allemaal is dan ook wel weer een beetje overdreven..
en het gaat erom dat ik de mening van anderen ook krijg ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

mark schreef:Ik heb ook wel eens iets gelezen over 'halve' kills. Als meerdere piloten een bommenwerper hadden beschoten en die viel uiteindelijk uit de lucht konden ze m delen, of ze kregen m als 'assist-kill' ofzo. Bij de R.A.F. was dit geloof ik maar weet ik niet zeker.
Dit was zeker het geval, en wat meer is de Britse Piloten moesten ook een getuige hebben van de 'Kill' anders telde hij niet, op deze manier waren de Britten beter op de hoogte van de Duitse sterkte dan andersom, de duitsers telden alles als 'Kill' zo kom je natuurlijk aan hogere getallen voor de Duitse Piloten
Gertos45 schreef:Ik vind het altijd ongeloofelijk welke duizelingwekkende aantallen vliegtuigen zijn neergehaald door duitse piloten.

ik weet wel, heeft te maken met de zwakkere tegenstanders aan het begin van wo2 en in Rusland, maar als je leest dat iemand 350+ vliegtuigen heeft neergeschoten.

Wat was het rekord van een Geallieerde piloot? Natuurlijk normaal, er vlogen immers alsmaar minder Duitse vliegtuigen rond, maar toch???
Zie hierboven
Maj.Cain schreef:Ik heb voor A.Galland gekozen omdat hij in mijn ogen een echte fighter ace was!
En niet alleen een bekwaam jagerpiloot, zijn inzicht en ideeen waren nieuw en briljant!
Het is omdat dikke Herman zijn bekwame officieren in de weg stond, en veranderingen aanbracht in de orders!
En de man heeft zich in de lucht bewezen, kijk maar naar zijn kill ratio!
Kan aan mijn mindere kennis liggen, maar volgens mij was dit een gentleman flyer, gerespecteerd en gevreesd door vriend en vijand!?
Cain
Adolf Galland is na de oorlog nog bevriend geworden met Robert Stanford Tuck, beide piloten zochten elkaar dan ook regelmatig op.
Hier hoor je Galland over Goering
http://battleofbritain.be/web/content.php?content.60
Mike.H schreef:hij is ook vrienden geworden met Douglas Bader, nadat hij werd neergehaald boven Frankrijk en hij heeft er ook voor gezorgd dat Bader nieuwe been protheses kreeg... (de RAF heeft ze samen met een bommenlading op een duits vliegveld laten vallen, wat Galland behoorlijk onridderlijk vond)...
De RAF heeft meerdere keren een prothese moeten bezorgen aan Douglas Bader, ook toen deze opgesloten was in Colditz, de Duitsers stelden voor om een Brits vliegtuig met de prothese te laten begeleiden door Messerschmits doch de Britten wilden hier niets van weten en combineerden het dropen van de benen steeds met een bomrun in de buurt

lees Afbeelding

Douglas Bader http://battleofbritain.be/web/content.php?content.20

mijn keuze is:

Brits piloot: Douglas Bader en Robert Stanford Tuck
Duits piloot Adolf Galland en Helmuth Wick
Belgisch Piloot: Mike Donnet en Jean de Selys-Longchamps
Nederlands Piloot: Bob 'bram' van der Stok
Frans Piloot: Pierre Clostermans

Bommenwerper piloot Guy Gibson (ga ik elk jaar bezoeken)
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

@ Max;

Air Victories :
Both sides used different systems for counting victories . German pilots get no points for shared victories ; also ,
the victory had to be verified by a testimony from a 2nd party.
Some german pilots surely had more victories , but they do not appear since they could not be verified .

Also, the difficulty of the victories on the Eastern front/Western front were not the same, but this site is not a pilot competiton site ;
victories are primarily to keep order on that site.

At the Allies site for example, a pilot could also get points for a shared victory, so it was possible to become a fighter ace (5 kills) without having aa single complete victory.

The two different systems for counting victories will be published soon .

van Pilotenbunker.de

Dus je theorie van dat de Duitse pilote zo meer kills hadden kunnen halen klopt niet..

;) mvg mike
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

dat weet je uit een goede bron :)

Denk je nu echt dat de Duisters gaan toegeven dat ze verkeerd telden hahaha

Ik sprak met genoeg Duitsers om te weten hoe ze telden.
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Voor mij is het Bubi :P

Zelfs nadat Duitsland zich had overgegeven, een paar uur later schoot hij nog een Russische kist uit de lucht, daarna ging hij met zijn makkers naar de Amerikaanse zone om zich over te geven :)
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

najaaaa het is dat hij dat niet door had gekregen van zijn superieuren..

trouwens 'Bubi' is ook meerdere keren neergehaald.. Dat gebeurde bij 'betere' piloten niet. De beste piloot voor mij is iemand die neit neergehaald word en met gemak een paar andere tegenstanders neerhalen. Eigelijk zijn Finse piloten als Wind en Juutilainen het prototype van écht goede piloten.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Wat je er niet bijverteld is dat Marseille kampioen overdrijven was 8)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:Wat je er niet bijverteld is dat Marseille kampioen overdrijven was 8)
verklaar u nader..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

simpel. je kunt geen 10 vliegtuigen neerschieten in 8 minuten,
je kunt geen vliegtuig neerschieten met maar 15 schoten
je kunt geen 17 vliegtuigen neerschieten op 1 dag, en al helemaal niet als er op de dag in kwestie niet zoveel verliezen worden gemeld door de RAF.
Al was hij een goede vlieger, hij was een militair van niks. ongedisciplineerd, kinderachtig gedrag, een losbol die te vaak naar de fles en de vrouwen greep...
hoewel hij herinnert wordt als goed vlieger en tacticus is hij, vindt ik, geen echt grote vlieger zoals andere in de poll genoemde vliegers
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

g-1reaper schreef:simpel. je kunt geen 10 vliegtuigen neerschieten in 8 minuten,
je kunt geen vliegtuig neerschieten met maar 15 schoten
je kunt geen 17 vliegtuigen neerschieten op 1 dag, en al helemaal niet als er op de dag in kwestie niet zoveel verliezen worden gemeld door de RAF.
Al was hij een goede vlieger, hij was een militair van niks. ongedisciplineerd, kinderachtig gedrag, een losbol die te vaak naar de fles en de vrouwen greep...
hoewel hij herinnert wordt als goed vlieger en tacticus is hij, vindt ik, geen echt grote vlieger zoals andere in de poll genoemde vliegers
Ho eens even.. waarom zou je niet met 15 schoten een vliegtuig neer kunnen schieten? 1 goed gemikt schot van een 20 mm granaat kan al fataal zijn..
en de dingen die jij beweerd van de 17 vliegtuigen op 1 dag dat kan je toch niet zomaar zeggen dat het niet zo was.. hoeveel fouten zijn er uiteindelijk wel niet gemaakt in alle claims in WO2? de RAF kan ook voor de publiciteit minder vliegtuigen als verloren gemeld hebben.
En ook nog een andere; Luftwaffe claims werden ook altijd door nog iemand anders bevestigd en ik zou geen reden zien waarom hij -zeker nadat hij geweigerd had verder te vliegen- zou willen overdrijven met claims.. ze worden toch allemaal onderzocht..(?)

En nu kan je wel zeggen dat het een slechte militair was -en daar ben ik het wel met je eens- maar dat was niet de vraag :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Mike.H schreef:Ik heb er al 1 gevonden trouwens!

Major Kurt "Kuddel" Ubben heeft een D-21 neergehaald op 10 Mei 1940

Totaal 111 vliegtuigen neergehaald.

http://www.luftwaffe.cz/ubben.html
Even een voorbeeld van een onjuiste Duitse claim, die ik uit een ander bericht van je heb gehaald.
Deze claim klopt niet, want JG-77 haalde tijdens dat gevecht boven de kop van noord holland geen enkele D.XXI neer. dus het Duitse systeem van bevestigde claims is zeker niet waterdicht!
Mike.H schreef:En nu kan je wel zeggen dat het een slechte militair was -en daar ben ik het wel met je eens- maar dat was niet de vraag Smile
misschien was het niet je vraag, maar het is wel een belangrijk aspect wat je niet mag uitsluiten in een vergelijking als deze. vooral bij jagereenheden was het van het grootste belang dat een piloot ook een goed militair was. zonder discipline in het luchtgevecht kon een piloot en met zichzelf zijn hele eenheid in gevaar brengen.
Plaats reactie