Wie vinden jullie de beste jagerpiloot uit WO2?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie

Beste piloot in WO2

Peiling eindigde op 16 mar 2006, 17:43

Hans Joachim Marseille
6
26%
Erich 'Bubi' Hartmann
6
26%
Gerhard Barkhorn
0
Geen stemmen
Günter Rall
0
Geen stemmen
Walter Nowotny
1
4%
Werner 'Vati' Moelders
0
Geen stemmen
Adolf Galland
4
17%
Brendon 'Paddy' Finucane
0
Geen stemmen
Bob Van der Stok
1
4%
Adolph 'Sailor' Malan
0
Geen stemmen
Douglas Bader
3
13%
Johnnie Johnson
0
Geen stemmen
Pat Pattle
0
Geen stemmen
Francis 'Gabby' Gabreski
1
4%
Richard Bong
0
Geen stemmen
Otto Kittel
1
4%
Adriano Visconti
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Zo superieur waren die Duitse vliegtuigen toch niet?

De hurricane en de Spitfire hebben zeker hun diensten bewezen in de zomer van 1940...

De Stuka werd bij bosjes afgeschoten evenals de heinkels 111 en Do17 en Ju 88...en Me111 was toch ook een flop hé.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

C. Works schreef: Slechte Japanse pantserplaten.
Helemaal geen pantserplaten! → vliegtuig lichter en sneller maar kwetsbaarder
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

.Dat bedoel ik dus eigenlijk Jim :wink:
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Gertos45 schreef:Zo superieur waren die Duitse vliegtuigen toch niet?

De hurricane en de Spitfire hebben zeker hun diensten bewezen in de zomer van 1940...

De Stuka werd bij bosjes afgeschoten evenals de heinkels 111 en Do17 en Ju 88...en Me111 was toch ook een flop hé.
ME 111 ? bestaat die wel?

De Stuka was in 1940 eigenlijk al verouderd en maar beperkt ingezet.
We hebben het hier over jachtvliegtuigen. Niet over bommenwerpers. Daarbij de Duitsers hadden geen geschikte langse afstands bommenwerpers (en jachtvliegtuigen).
Vergeet de film Battle of Britain. De spitfire heel goede jachtvliegtuig was er maar in beperkte hoeveelheden het merendeel van de gevechten werd gedaan door de hurricane.

De Duitse Me 109E jachtvliegtuig kon kleinere draaicirkels maken als de Britse jachtvliegtuigen. En je kan je voorstellen dat dat in een gevecht heel echt veel uitkan maken. Tevens hadden de Bitten niet zo veel ervaren piloten als de Duitsers. En een goede vliegtuig met een onervaren piloot heeft ook maar zijn beperkte waarde.

Groot nadeel voor de Duitsers. Hun vliegtuigen (net als de Britse) waren niet voor lange afstanden geschikt. Dus zelfs met hulp tanks konden ze maar een korte tijd een gevecht aangaan. Als een Duitse piloot neerstorte was dat voor hem altijd in vijandelijk gebied.

Als de Duitsers, dankzij Ome Herman en Adolf niet van taktiek waren veranderd was er van de Britse Luchtmacht niets over gebleven.

De Duitse jachtvliegtuigen mochten eerst vrij op jacht gaan naar vliegtuigen en vliegvelden werden gebombardeerd met als gevolg grote Britse verliezen. Maar toen ome Adolf als vergelding op het bombardement op Berlijn, Britse steden ging bombarderen en daardoor de Engelse vliegvelden met rustliet en Herman ook nog de opdracht had gegeven dat jachtvliegtuigen niet moesten gaan jagen maar bommenwerpers moesten beschermen. Had de Britse luchtmacht eindelijk de rust die ze nodig om op krachten te komen.
Duitse luchttaktieken van jagers waren aantoonbaar beter als wat de Britse piloten toendertijd aangeleerd kregen.

En als de Duitsers zelfs dan nog een maand langer hadden doorgevochten op de zelfde manier was de Britse luchtmacht weggevaagd door pure uitputting. De invasie van was uitgesteld dus het had geen zin in hun ogen om zo door te gaan.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Jim schreef:http://www.flyingtigersavg.com

Er waren 6 piloten bij Pearl Harbour daadwerkelijk in een luchtgevecht gevochten hebben.

Lt Sander, Lt Rasmussen, Lt Hacker, Lt Sterling, Lt Brown en Lt Moore

Sterling is neergeschoten en nooit meer teruggevonden.
De andere 5 staan niet geregistreerd als piloot bij de Flying Tigers.
Ledenlijst is ook op de website te vinden.

De Japanse piloten en vliegtuigen waren door de Amerikanen totaal verkeerd ingeschat wat betreft vaardigheid en kwaliteit. Omdat de Jappanners alleen hun oude en slechte lieten zien bij demonstraties en shows. De bekende Japanse jagers en hun capaciteiten waren een grote verrassing voor de Amerikanen en andere geallieerden.
dat is wel erg 'sneaky' ;) zo is het natuurlijk geen verassing dat de US pilots ze onderschatten...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Jim schreef:
Gertos45 schreef:Zo superieur waren die Duitse vliegtuigen toch niet?

De hurricane en de Spitfire hebben zeker hun diensten bewezen in de zomer van 1940...

De Stuka werd bij bosjes afgeschoten evenals de heinkels 111 en Do17 en Ju 88...en Me111 was toch ook een flop hé.
ME 111 ? bestaat die wel?

De Stuka was in 1940 eigenlijk al verouderd en maar beperkt ingezet.
We hebben het hier over jachtvliegtuigen. Niet over bommenwerpers. Daarbij de Duitsers hadden geen geschikte langse afstands bommenwerpers (en jachtvliegtuigen).
Vergeet de film Battle of Britain. De spitfire heel goede jachtvliegtuig was er maar in beperkte hoeveelheden het merendeel van de gevechten werd gedaan door de hurricane.

De Duitse Me 109E jachtvliegtuig kon kleinere draaicirkels maken als de Britse jachtvliegtuigen. En je kan je voorstellen dat dat in een gevecht heel echt veel uitkan maken. Tevens hadden de Bitten niet zo veel ervaren piloten als de Duitsers. En een goede vliegtuig met een onervaren piloot heeft ook maar zijn beperkte waarde.

Groot nadeel voor de Duitsers. Hun vliegtuigen (net als de Britse) waren niet voor lange afstanden geschikt. Dus zelfs met hulp tanks konden ze maar een korte tijd een gevecht aangaan. Als een Duitse piloot neerstorte was dat voor hem altijd in vijandelijk gebied.

Als de Duitsers, dankzij Ome Herman en Adolf niet van taktiek waren veranderd was er van de Britse Luchtmacht niets over gebleven.

De Duitse jachtvliegtuigen mochten eerst vrij op jacht gaan naar vliegtuigen en vliegvelden werden gebombardeerd met als gevolg grote Britse verliezen. Maar toen ome Adolf als vergelding op het bombardement op Berlijn, Britse steden ging bombarderen en daardoor de Engelse vliegvelden met rustliet en Herman ook nog de opdracht had gegeven dat jachtvliegtuigen niet moesten gaan jagen maar bommenwerpers moesten beschermen. Had de Britse luchtmacht eindelijk de rust die ze nodig om op krachten te komen.
Duitse luchttaktieken van jagers waren aantoonbaar beter als wat de Britse piloten toendertijd aangeleerd kregen.

En als de Duitsers zelfs dan nog een maand langer hadden doorgevochten op de zelfde manier was de Britse luchtmacht weggevaagd door pure uitputting. De invasie van was uitgesteld dus het had geen zin in hun ogen om zo door te gaan.
denk dat hij Me-110 bedoeld...dat model was iid. een flop... ze werden in de Slag Om Engeland ingezet als escorteur van bommenwerpers, maar aan het eind van de slag om Engeland waren er Me.109's nodig om de Me-110's te bewaken, omdat ze door Britse jagers werden afgeslacht... als Nachtjagers -vooral de latere versies- waren ze echter wel heel goed...
de RAF was wel voor het grootste deel met de Hurricane uitgerust... zij hebben ook de meeste vliegtuigen neergehaald, maar het was wel zo dat de Spitfire's vooral de strijd aangingen met de Me-109's terwijl de Hurricane's de bommenwerpers afslachtten...

idd de film Battle of Britain is eigelijk best slecht... ipv. Bf-109's zie je Focke Wulfs vliegen :? ...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

De Duitse jachtvliegtuigen in Battle of Britain zijn Spaanse Buchon vliegtuigen. In feite in Spanje gebruikte ME -109 alleen omdat de Spanjaarden geen Duitse motoren konden krijgen zijn deze na de oorlog afgebouwd met Rolls Royce Merlins! Goedkoop en in grote hoeveelheid aanwezig bij de RAF. Met als gevolg dat de neuzen van deze toestellen veel op een P40 neus lijken.
Zelfs de Junkers 88 transport toestel dat even in de film verschijnt is een in Spanje gebouwd toestel.

Onderdelen van deze Spaanse messerschmitts worden vaak gebruikt om orginele Duitse toestellen op te knappen / te volmaken. Sommige Me-109 in musea zijn in feite Spaanse maar met een Duitse motor ingebouwd.
Ook de de He 111 Heinkel toestellen in de film zijn Spaans van makelij met Britse motoren. Dat kwam de film maatschappij goed uit want zo kon motor onderhoud aan alle toestellen met dezelfde reserve onderdelen gedaan worden.

Maar we raken een beetje off -topic denk ik.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Jim schreef:De Duitse jachtvliegtuigen in Battle of Britain zijn Spaanse Buchon vliegtuigen. In feite in Spanje gebruikte ME -109 alleen omdat de Spanjaarden geen Duitse motoren konden krijgen zijn deze na de oorlog afgebouwd met Rolls Royce Merlins! Goedkoop en in grote hoeveelheid aanwezig bij de RAF. Met als gevolg dat de neuzen van deze toestellen veel op een P40 neus lijken.
Zelfs de Junkers 88 transport toestel dat even in de film verschijnt is een in Spanje gebouwd toestel.

Onderdelen van deze Spaanse messerschmitts worden vaak gebruikt om orginele Duitse toestellen op te knappen / te volmaken. Sommige Me-109 in musea zijn in feite Spaanse maar met een Duitse motor ingebouwd.
Ook de de He 111 Heinkel toestellen in de film zijn Spaans van makelij met Britse motoren. Dat kwam de film maatschappij goed uit want zo kon motor onderhoud aan alle toestellen met dezelfde reserve onderdelen gedaan worden.

Maar we raken een beetje off -topic denk ik.
maakt niet uit.. had k nooit geweten... die Spaanse Me-109's met Merlins zijn zelfs beter dan de Me's die de Duitsers hadden gebruikt..

nou maar weer on-topic dan... het valt me trouwens wel op dat er nog niet op Nowotny is gestemd! hij was een vlieger die in 442 missies wel 258 vliegtuigen wist neer te halen... dat is meer dan 0.5 per missie...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

@ Jim;

jij weet volgens mij wel aardig wat over luchtmachten enzo... weet jij ook of er boven Nederland nog Luftwaffe azen hebben gevlogen in de Meidagen?... Onze vlieger met het meeste aantal afschoten in de meidagen was 1e Luitenant Gerben Sonderman die met zijn G-1 4 vliegtuigen heeft weten af te schieten (2x Bf-109, 1x He-111 en 1x Ju-52)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Inderdaad, ik bedoelde Me 110, sorry misverstand van mijnentwege...

ik weet het relaas van BOB dat de Hurri's in feite het werkpaard waren dat zij veel meer machines uit de lucht hebben gehaald dan de Spitfires, maar zoals iemand schreef de Hurri's zijn dan wel voor de tragere bommenwerpers gegaan en de Spitfires voor de Me109.

De Me109 was idd een fantastische machine en zeker de latere uitvoeringen in de oorlog. En ze hadden pech van geen genoeg bezine te hebben en altijd in vijandelijk gebeid of in het kanaal te worden neergeknald...

En het verhaal van het bobardement op Berlijn en de vergelding... i know I know...

Maar ik wilde gewoon zeggen, het waren best goede machines de Me109, de Spits en de hurri's...allemaal aan elkaar gewaagd.

Tzijn de omgevingsfactoren die bepaalden wie de slag om engeland won.

Maar diezelfde problemen dat de Duitse jagers in ' 40 boven engeland hadden, moeten de geallieerden vanaf 42-43 ook gehad hebben boven Duitland, of is dit te off topic?

Of boven Duinkerken tijdens dynamo en daar heeft de RAF toch de Luftwaffe kunnen weerhouden van het BEF te vernietigenj, toch hé...
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Gertos45 schreef:Inderdaad, ik bedoelde Me 110, sorry misverstand van mijnentwege...

ik weet het relaas van BOB dat de Hurri's in feite het werkpaard waren dat zij veel meer machines uit de lucht hebben gehaald dan de Spitfires, maar zoals iemand schreef de Hurri's zijn dan wel voor de tragere bommenwerpers gegaan en de Spitfires voor de Me109.

De Me109 was idd een fantastische machine en zeker de latere uitvoeringen in de oorlog. En ze hadden pech van geen genoeg bezine te hebben en altijd in vijandelijk gebeid of in het kanaal te worden neergeknald...

En het verhaal van het bobardement op Berlijn en de vergelding... i know I know...

Maar ik wilde gewoon zeggen, het waren best goede machines de Me109, de Spits en de hurri's...allemaal aan elkaar gewaagd.

Tzijn de omgevingsfactoren die bepaalden wie de slag om engeland won.

Maar diezelfde problemen dat de Duitse jagers in ' 40 boven engeland hadden, moeten de geallieerden vanaf 42-43 ook gehad hebben boven Duitland, of is dit te off topic?

Of boven Duinkerken tijdens dynamo en daar heeft de RAF toch de Luftwaffe kunnen weerhouden van het BEF te vernietigenj, toch hé...
(Operation Dynamo)

Losses:

Despite the success of this operation, all the heavy equipment and vehicles were abandoned and several thousand French troops captured in the Dunkirk pocket. Six British and three French destroyers were sunk, along with nine larger vessels, and 19 destroyers were damaged (Murray and Millett 2000). 200 of the smaller Allied craft were also sunk, with an equal number damaged (Holmes 2001). The Royal Air Force lost 177 planes during Operation Dynamo, compared to 240 for the Luftwaffe (Murray and Millett 2000).
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Mike.H schreef: Losses:

The Royal Air Force lost 177 planes during Operation Dynamo, compared to 240 for the Luftwaffe (Murray and Millett 2000).
'tgaat over de luchtoorlog hé...dus...een nederlaag toch voor de Luftwaffe?
Ondanks 'superieur' materieel, vliegvelden dichterbij en betere training en technieken?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Mike.H schreef:@ Jim;

jij weet volgens mij wel aardig wat over luchtmachten enzo... weet jij ook of er boven Nederland nog Luftwaffe azen hebben gevlogen in de Meidagen?
Naar mijn idee weet ik er zelf niet zoveel van af. En over de Duitse zijde weet ik nauwlijks wat. Ik heb mij wel lange tijd bezig gehouden met de RAF Fighter en Bomber Command en ik koop en lees nog geregeld Engelse tijdschriften als Fly Past , Aeroplane monthly en allerlei aanverwante tijdschriften. ik houw me meer bezig met verzamelen van Brits en Amerikaans airborne hoewel ik ook wat RAF en WAAF heb.
Ik intereseer me ook voor de achtergronden en het hoe een oorlogs film gemaakt is zo weet ik nogal wat over de toestellen uit de film Battle of Britain.

Met andere woorden Mike. Ik heb geen flauw idee of er in mei 40 Duitse azen boven Nederland in actie waren. Jouw kennis op dat gebied zal de mijne ongetwijfeld overstijgen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Gertos45 schreef:
Mike.H schreef: Losses:

The Royal Air Force lost 177 planes during Operation Dynamo, compared to 240 for the Luftwaffe (Murray and Millett 2000).
'tgaat over de luchtoorlog hé...dus...een nederlaag toch voor de Luftwaffe?
Ondanks 'superieur' materieel, vliegvelden dichterbij en betere training en technieken?
Verliezen die de RAF zich op dat moment totaal niet kon veroorloven.

Dat noemen ze een Phyrus overwinning. Nog een keer zo'n overwinning en we zijn verloren.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Gertos45 schreef:
Mike.H schreef: Losses:

The Royal Air Force lost 177 planes during Operation Dynamo, compared to 240 for the Luftwaffe (Murray and Millett 2000).
'tgaat over de luchtoorlog hé...dus...een nederlaag toch voor de Luftwaffe?
Ondanks 'superieur' materieel, vliegvelden dichterbij en betere training en technieken?
de RAF verloor 177 jagers en de Luftwaffe 240 vliegtuigen waaronder veel bommenwerpers neem ik aan die het strand aanvielen en niet veel jagers...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie