mark schreef:Ik heb ook wel eens iets gelezen over 'halve' kills. Als meerdere piloten een bommenwerper hadden beschoten en die viel uiteindelijk uit de lucht konden ze m delen, of ze kregen m als 'assist-kill' ofzo. Bij de R.A.F. was dit geloof ik maar weet ik niet zeker.
Dit was zeker het geval, en wat meer is de Britse Piloten moesten ook een getuige hebben van de 'Kill' anders telde hij niet, op deze manier waren de Britten beter op de hoogte van de Duitse sterkte dan andersom, de duitsers telden alles als 'Kill' zo kom je natuurlijk aan hogere getallen voor de Duitse Piloten
Gertos45 schreef:Ik vind het altijd ongeloofelijk welke duizelingwekkende aantallen vliegtuigen zijn neergehaald door duitse piloten.
ik weet wel, heeft te maken met de zwakkere tegenstanders aan het begin van wo2 en in Rusland, maar als je leest dat iemand 350+ vliegtuigen heeft neergeschoten.
Wat was het rekord van een Geallieerde piloot? Natuurlijk normaal, er vlogen immers alsmaar minder Duitse vliegtuigen rond, maar toch???
Zie hierboven
Maj.Cain schreef:Ik heb voor A.Galland gekozen omdat hij in mijn ogen een echte fighter ace was!
En niet alleen een bekwaam jagerpiloot, zijn inzicht en ideeen waren nieuw en briljant!
Het is omdat dikke Herman zijn bekwame officieren in de weg stond, en veranderingen aanbracht in de orders!
En de man heeft zich in de lucht bewezen, kijk maar naar zijn kill ratio!
Kan aan mijn mindere kennis liggen, maar volgens mij was dit een gentleman flyer, gerespecteerd en gevreesd door vriend en vijand!?
Cain
Adolf Galland is na de oorlog nog bevriend geworden met Robert Stanford Tuck, beide piloten zochten elkaar dan ook regelmatig op.
Hier hoor je Galland over Goering
http://battleofbritain.be/web/content.php?content.60
Mike.H schreef:hij is ook vrienden geworden met Douglas Bader, nadat hij werd neergehaald boven Frankrijk en hij heeft er ook voor gezorgd dat Bader nieuwe been protheses kreeg... (de RAF heeft ze samen met een bommenlading op een duits vliegveld laten vallen, wat Galland behoorlijk onridderlijk vond)...
De RAF heeft meerdere keren een prothese moeten bezorgen aan Douglas Bader, ook toen deze opgesloten was in Colditz, de Duitsers stelden voor om een Brits vliegtuig met de prothese te laten begeleiden door Messerschmits doch de Britten wilden hier niets van weten en combineerden het dropen van de benen steeds met een bomrun in de buurt
lees
Douglas Bader
http://battleofbritain.be/web/content.php?content.20
mijn keuze is:
Brits piloot: Douglas Bader en Robert Stanford Tuck
Duits piloot Adolf Galland en Helmuth Wick
Belgisch Piloot: Mike Donnet en Jean de Selys-Longchamps
Nederlands Piloot: Bob 'bram' van der Stok
Frans Piloot: Pierre Clostermans
Bommenwerper piloot Guy Gibson (ga ik elk jaar bezoeken)