wat vindt men hier van Charles de Gaulle?...

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie

Charles de Gaulle was...

in oorlogstijd een ook daarna een groot en bezield leider
3
12%
in oorlogstijd een groot en bezield leider, daarna een gewone president zoals zovelen voor en na hem
5
19%
een slechte leider
0
Geen stemmen
een blaaskaak
10
38%
ik weet er te weinig vanaf
8
31%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

wat vindt men hier van Charles de Gaulle?...

Bericht door Reca »

Ik wilde graag weten of, en hoe er op dit forum gedacht wordt over een man die in mijn ogen een groot en bezield leider voor zijn land was en al voor de oorlog het belang van bijvoorbeeld panzerdivisies inzag. Ik zelf ben dan ook de mening toegedaan dat, wanneer 'Le Général de Gaulle' meer invloed had gehad en er beter naar deze man werd geluisterd Frankrijk misschien zelfs nog wel een kans had gehad de Duitsers een stop te doen toe te roepen/een vuist te maken.
Ook vind ik het prijzenswaardig dat toen zijn land zich overgaf hij verder ging met een moraal te geven aan de nog strijdlustige Fransen in zowel Frankrijk zelf als voor Fransen in den vreemde. Kortom,mijn respect heeft hij al jaren lang en zal hij ook altijd houden.
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik weet er te weinig vanaf.
Wie heeft zin om mij voor te lichten?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

Een blaaskaak die het goed voorahd met Franrijk. Laat ik het zo zeggen. Hij heeft zo dat theatrale waar ook Chirac nu last van heeft. Je houdt ervan of juist niet, maar inhoudelijk zat hij wel juist. En alle leiders in die tijd waren eidel, en egotrippers. En in deze tijd ook trouwens.
Davon geht die Welt nicht unter
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Zeg maar wat je ervan wilt weten Arjen??

Ik zie trouwens dat behalve mij nog iemand hem zowel tijdens als na de oorlog een groot en bezield leider vond, nu ben ik wel geboeid door de vraag wie?

@ Kadeeke, het zal je dan ook wel niet verbazen dat ik Chirac ook wel een goede president vind :o . Maar wat jij blaaskaak-gedrag vind ligt denk ik eraan dat hij de president van een land is dat ook op Europees niveau een grote rol speelt met het bijbehorende verantwoordelijkheidshgevoel, daarom zal Balkenende ook nooit zulk gedrag zal vertonen.
----
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Doordat Frankrijk verslagen was in de meidagen van '40 en bovendien de Vichyregering onder Maréchal Petain gezien werd als de wettige regering van het onbezette Frankrijk verkeerde Frankrijk die haar "Grandeur" verloren had in een identiteitscrisis. De grote gave die Charles de Gaulle had ( Leuk toeval: de Gaulle betekent de Galliër wat de benaming was van de voorvaderen van de Fransen tijdens de Romeinse tijd ) was dat hij de illusie van een vrije Franse Grandeur wist te creëren en zo een groot deel van de Fransen onder zich wist te verenigen. Let wel: de regering in Vichy onder Petain was de wettige regering en daar Petain een legende was uit de Eerste Werldoorlog genoot hij een grote populariteit onder de Fransen. Frankrijk tijdens WO II is een geval apart, daar het Vichy-regiem niet door de Duitsers was geïnstalleerd ( natuurlijk wél door de Duitsers gesteund ). Charles de Gaulle stond bekend als een arrogant en koppig man, maar hij handelde wel naar de behoeften van Frankrijk, althans zijn versie van Frankrijk. Je kan hem een groot leider noemen want het is erg frappant dat Frankrijk wat verslagen was door de Duitsers en een erkend collaborateursregime had wel bezettingszones kreeg in Duitsland en bovendien tot de groten der geallieerden werd gerekend. Dat is geheel te danken aan de Gaulle, die men ondanks zijn moeilijke persoonlijkheid tot de grote leiders mag rekenen.
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie