Ik zie dat de vraag blijkbaar hier moet. Ik bedoelde de vraag meer als,
Als jullie terugdenken aan hem, zien jullie hem dan meer als de held van Verdun of als een landverrader van Vichy?
Als er nog meer onduidelijkheid bestaat hoor ik het wel.
mvg
rémy
Hoe herinneren jullie maréchal Petain meer??
- Reca
- Lid
- Drs. S.
- Lid
Aangezien er niet direct een belletje ging rinkelen bij het lezen van zijn naam, heb ik het maar even opgezocht:
Als ik alles zo lees, dan weegt het landverraad zwaarder, maar ik heb me er verder nooit in verdiepd.wikipedia schreef:Philippe Pétain
Marshal Henri Philippe Benoni Omer Joseph Pétain (24 April 1856 – 23 July 1951), generally known as Philippe Pétain or Marshal Pétain, was a French general and war hero, later Head of State of Vichy France, from 1940 to 1944. Due to his military leadership in World War I, he was viewed as a hero in France, but his actions during World War II resulted in his being convicted and sentenced to death for treason, which was commuted to life imprisonment by Charles de Gaulle. In modern France, he is generally considered a traitor, and pétainisme is a derogatory term for certain reactionary policies.
...
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi
Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
- Reca
- Lid
- Mike.H
- Lid
ik herriner me hem als een Generaal omdat hij wel degelijk om zijn soldaten gaf en ik zie hem dus als de held van Verdun... ik denk dat mensen veel te negatief naar hem kijken... hij heeft gewoon de verkeerde kant gekozen;klaar... maar wat heeft hij nou gedaan om het Franse volk zwart te maken?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Drs. S.
- Lid
gewoon de verkeerde kant kiezen zit in oorlogstijd niet in.Mike.H schreef:hij heeft gewoon de verkeerde kant gekozen;klaar... maar wat heeft hij nou gedaan om het Franse volk zwart te maken?
Maar nogmaals, ik copy-paste maar wat van wikipedia. Rémy carré, als je meer of betere info hebt mag je het van mij hier copy-pasten.After the British attack on Mers el Kebir and Dakar, Pétain took the initiative to "collaborate" with the occupant. Pétain accepted the creation of a collaborationist armed militia under the command of Joseph Darnand, SS colonel, who, along with German forces, led a campaign of repression against the French resistance "Maquis." Pétain admitted Darnand into his government as Secretary of the Maintenance of Public Order(Secrétaire d'Etat au Maintien de l'Ordre). He provided the Axis forces with large supplies of manufactured goods and foodstuffs, and also ordered Vichy troops in France's colonial empire to fight against Allied forces everywhere (in Dakar, Syria, Madagascar, Oran and Morocco), as well as to receive German forces without any resistance (in Syria, Tunisia and Southern France), the latter due to Laval´s urging.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi
Hij heeft meegewerkt aan het Duitse systeem van onderdrukken. Politiek andersdenkenden vervolgd uitgeleverd aan de Duitsers. Joodse medeburgers op transport gezet.Mike.H schreef:ik herriner me hem als een Generaal omdat hij wel degelijk om zijn soldaten gaf en ik zie hem dus als de held van Verdun... ik denk dat mensen veel te negatief naar hem kijken... hij heeft gewoon de verkeerde kant gekozen;klaar... maar wat heeft hij nou gedaan om het Franse volk zwart te maken?
Dat hij in de wo1 gewetensvol naar zijn soldaten heeft gehandeld zoals het hoort prima. Maar best mogelijk dat een aantal van die oudstijders in de wo2 door zijn regime vervolgd, vermoord en uitgeleverd zijn aan de Duitsers.
Is persoonlijk wel redelijk negatief in mijn ogen. Er zijn mensen voor minder in Frankrijk ter dood gebracht na de oorlog.