Nederlandse piloten in de Slag Om Engeland?
- Mike.H
- Lid
Nederlandse piloten in de Slag Om Engeland?
nouja de vraag zegt het eigelijk al... weet iemand of er ook Nederlandse piloten meestreden in de Slag Om Engeland?... op internet staat niet dat er nederlanders meestreden, maar nu lees ik het boek; Vliegers in het vuur van K. Norel en daar gaat het verhaal over een Nederlandse vlieger die ook in de slag om engeland meedeed, dus mijn vraag; klopt dit eigelijk wel?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Motorway
- Lid
Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... ugar4.html
Ik heb persoonlijk wel een piloot gekend die in mei 1940 naar Engeland is gevlogen en ook daar bij de RAF heeft gevlogen. Hij heeft er nooit iets over willen vertellen. Na de oorlog was hij instructeur in Eelde.
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... ugar4.html
Ik heb persoonlijk wel een piloot gekend die in mei 1940 naar Engeland is gevlogen en ook daar bij de RAF heeft gevlogen. Hij heeft er nooit iets over willen vertellen. Na de oorlog was hij instructeur in Eelde.
- Jeeper704
- Lid
http://battleofbritain.be/web/content.php?content.6
Misschien staat er hier iets tussen?
Er waren wel Belgen betrokken bij de "Battle of Britain".
http://battleofbritain.be/web/content.php?content.30
Misschien staat er hier iets tussen?
Er waren wel Belgen betrokken bij de "Battle of Britain".

http://battleofbritain.be/web/content.php?content.30
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
- Mike.H
- Lid
ja dat weet ik... er staat daar niet bij dat een Nederlander meedeed...bollebekboerke schreef:op de eind generiek van de film "battle of britain" staan alle nationaliteiten die meestreden dacht ik.
@lexiebabe;
dat is misschien wel ten tijde van de Slag om Engeland, maar ik bedoelde eigelijk jagerpiloten...
@motorway;
dat zou heel goed kunnen ja, maar ik denk het eigelijk van niet... anders zouden ze er wel bijstaan denk ik... er was ook 1 Isrealiër die meedeed aan de battle of britain en die staat er wel op...
- Charly1975
- Lid
Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.Motorway schreef:Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
- Mike.H
- Lid
er waren toch wel aardig wat Nederlanders die naar Zuid-Afrika waren geëmigreerd hoor... ook in de boerenoorlog hebben de oorspronkelijke nederlanders gevochten tegen de Britten...Charly1975 schreef:Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.Motorway schreef:Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.
- Motorway
- Lid
Dubbele nationaliteit enzo?Charly1975 schreef:Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.Motorway schreef:Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.
- Mike.H
- Lid
ja naja; geëmigreerde nederlanders bedoel ikMotorway schreef:Dubbele nationaliteit enzo?Charly1975 schreef:Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.Motorway schreef:Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.

- Charly1975
- Lid
Dat zou inderdaad kunnen...daar heb ik niet aangedacht.Motorway schreef:Dubbele nationaliteit enzo?Charly1975 schreef:Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.Motorway schreef:Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.
Mike.H: en de niet geeimigreerde Nederlanders dan ? Dus de mensen die naar Groot-Brittannië gevlucht waren om later terug te keren naar Nederland...waarom zouden ze die dan mee tellen bij Zuid-Afrika ? Da's toch wel onlogisch ??
We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms
- Mike.H
- Lid
De Engelandgangers die zich bij de RAF vrijwillig hadden aangemeld, die gingen weer op hertraining op Spit's of Hurricane's... ik zeg niet dat de gevluchte mensen als Zuid-Afrikanen werden bestempeldCharly1975 schreef:Dat zou inderdaad kunnen...daar heb ik niet aangedacht.Motorway schreef:Dubbele nationaliteit enzo?Charly1975 schreef: Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.
Mike.H: en de niet geeimigreerde Nederlanders dan ? Dus de mensen die naar Groot-Brittannië gevlucht waren om later terug te keren naar Nederland...waarom zouden ze die dan mee tellen bij Zuid-Afrika ? Da's toch wel onlogisch ??