Nederlandse piloten in de Slag Om Engeland?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Mike.H schreef:
Charly1975 schreef:
Motorway schreef:Op deze webstek vind je een lijst van piloten die de Battle of Britain clasp hebben gekregen, uitgesplitst naar nationaliteit. Ik zie daar geen Nederlanders bij, het zou kunnen dat ze onder de Zuid-Afrikaners vallen.
Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.
er waren toch wel aardig wat Nederlanders die naar Zuid-Afrika waren geëmigreerd hoor... ook in de boerenoorlog hebben de oorspronkelijke nederlanders gevochten tegen de Britten...
Dan snap ik bovenstaande reactie van jou niet ? :?

Lees ik 'm verkeerd ? Ik vind het onlogisch om Nederlanders onder het kopje Zuid-Afrika te zetten. Jij hebt het over geeimigreerde Nederlanders.......maar dat zijn dan geen Nederlanders meer (tenzij een dubbele nationality)

Ik vraag me nog steeds af hoe ze erbij komen om Nederlanders onder het kopje Zuid-Afrika te plaatsen.

Dat er een hoop oorspronkelijke Nederlanders tijdens de Boerenoorlog mee hebben gevochten dat klopt...maar volgens mij doet dat hier niet ter zake :wink: Want een deel van de Amerikaanse troepen die in WOII vochten zijn ook van oorspronkelijke Nederlanders moet je die dan ook mee tellen als Nederlanders maar dan onder het kopje Amerika ??

Volgens mij zitten we wel op 1 lijn Mike maar lukt het (vooralsnog) niet om het aan elkaar duidelijk te maken :wink: :P
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Charly1975 schreef:
Mike.H schreef:
Charly1975 schreef: Ik mag toch hopen dat die mensen dan toch wel weten dat Zuid-Afrika en Nederland twee totaal verschillende landen zijn. Erg onlogisch om ze onder Zuid-Afrika te zetten.
er waren toch wel aardig wat Nederlanders die naar Zuid-Afrika waren geëmigreerd hoor... ook in de boerenoorlog hebben de oorspronkelijke nederlanders gevochten tegen de Britten...
Dan snap ik bovenstaande reactie van jou niet ? :?

Lees ik 'm verkeerd ? Ik vind het onlogisch om Nederlanders onder het kopje Zuid-Afrika te zetten. Jij hebt het over geeimigreerde Nederlanders.......maar dat zijn dan geen Nederlanders meer (tenzij een dubbele nationality)

Ik vraag me nog steeds af hoe ze erbij komen om Nederlanders onder het kopje Zuid-Afrika te plaatsen.

Dat er een hoop oorspronkelijke Nederlanders tijdens de Boerenoorlog mee hebben gevochten dat klopt...maar volgens mij doet dat hier niet ter zake :wink: Want een deel van de Amerikaanse troepen die in WOII vochten zijn ook van oorspronkelijke Nederlanders moet je die dan ook mee tellen als Nederlanders maar dan onder het kopje Amerika ??

Volgens mij zitten we wel op 1 lijn Mike maar lukt het (vooralsnog) niet om het aan elkaar duidelijk te maken :wink: :P
:P hahaha ja dat denk ik ook... en met het onderste heb je het wel verduidelijkt ;) maar er waren ook een hoop Nederlanders die met de RCAF meegevochten hebben eh... ---> Hugh Constant Godefroy met 7 kills de enigste half Nederlandse aas... en Christian Vlotman die haalde 4 vliegtuigen neer... maar de conclusie is denk ik; geen piloten met nederlandse nationaliteit tijdens slag om engeland..?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Motorway
Lid

Bericht door Motorway »

Ik denk niet dat er Nederlandse piloten hebben meegedaan aan de BoB. Het zou kunnen dat er een Zuid-Afrikaan bij was met een dubbele (ook nederlandse nationaliteit). Zo werd de Zuid-Afrikaanse pilot P.H. Hugo 'Dutch'genoemd.

http://www.the-battle-of-britain.co.uk/ ... ilots.html

En geef toe, de meeste Engelsen weten het verschil niet tussen Afrikaans en Nederlands.
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Volgens deze site ( http://www.go2war2.nl/artikel/232 ) van Go2War2.nl bestond er tijdens de Slag om Engeland geen speciaal Nederlands jacht Squadron.
Als ze dus meegevlogen was het waarschijnlijk bij de reguliere, Britse jagereenheden, waardoor ze waarschijnlijk als Britten zijn geteld.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Gisteren de aftiteling van Battle of Brittain gekeken (daarom werd het topic ook gestart dacht ik) en daarin zie ik ook niet dat er Nederlanders hebben meegedaan. Als er wel één (1) Israelier tussen staat dan zou er ook zeker het aantal Nederlanders hebben gestaan als er Nederlanders mee hadden gevochten.

Mijn conclusie is dus: Geen Nederlanders (bijvoorbeeld Engelandvaarders) die aan The Battle of Brittain hebben meegedaan.

Ik mag er toch vanuit gaan dat ze in de film met de aftiteling geen fout hebben gemaakt.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Charly1975 schreef:Gisteren de aftiteling van Battle of Brittain gekeken (daarom werd het topic ook gestart dacht ik) en daarin zie ik ook niet dat er Nederlanders hebben meegedaan. Als er wel één (1) Israelier tussen staat dan zou er ook zeker het aantal Nederlanders hebben gestaan als er Nederlanders mee hadden gevochten.

Mijn conclusie is dus: Geen Nederlanders (bijvoorbeeld Engelandvaarders) die aan The Battle of Brittain hebben meegedaan.

Ik mag er toch vanuit gaan dat ze in de film met de aftiteling geen fout hebben gemaakt.
ja idd... en ook 2 Rhodesiërs stonden ertussen... het zou anders wel heel opvallend zijn...

nou als niemand meer iets te melden heeft dan heb ik mijn antwoord en kan dit topic op slot :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Bij deze dan Mike. Mocht iemand nog info hebben die van belang is voor dit topic, PB me dan maar. Dan gooi ik hem wel weer open.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gesloten