Wie was de beste bevelhebber van WOII?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie

Erwin Rommel
59
39%
Heinz Guderian
3
2%
George Patton
23
15%
Bernard Montgomery
9
6%
Georgy Zhukov
10
7%
Hasso von Manteuffel
4
3%
Dwight Eisenhower
19
13%
Paul Hausser
4
3%
Erich von Manstein
7
5%
Walter Model
3
2%
Courtney Hodges
0
Geen stemmen
Miles Dempsey
0
Geen stemmen
Gerd von Rundstedt
2
1%
Omar Bradley
3
2%
Anders, namelijk........(aangeven in post)
6
4%

Totaal aantal stemmen: 152

Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Hallo iedereen,

Ik heb dit onderwerp ook al aaangesneden op het Stiwot-forum, alleen nog niet in een poll.

De vraag: Wie was volgens jou de beste bevelhebber van WOII?

Licht je keuze toe met een goede argumentatie, en wees bereid om deze te verdedigen......

Mijn mening:

Hasso von Manteuffel

Waarom? Omdat hij een zeer sterke bevelhebber was, op elk niveau (regiment, divisie, leger), het slagveld 'aanvoelde' en grote dapperheid en stoutmoedigheid aan de dag legde.
We lopen zijn militaire carriere 'even snel' door:

- Von Manteuffel begint de oorlog als bataljonscommandant van I. Battalion/ Schützen-Regiment 7 in de 7. Panzer-Division. Nadat de Commandant van Schützen-Regiment 6 sneuvelt neemt Manteuffel deze eenheid over en weet tijdens Operatie Typhoon een bruggehoofd te crëeren over het Moskou-Volga kanaal, en vervolgens onder zware Russische druk tot slechts 35 km van het Kremlin op te rukken. Ook tijdens het Winteroffensief weet zijn Regiment alle Russische aanvallen af te slaan.

- Begin 1943 wordt Von Manteuffel naar Noord-Afrika gestuurd om daar de Divisie Von Broich/ Manteuffel te gaan leiden. Deze divisie bestaat uit enkele Fallschirmjäger en Bersaglieri-regimenten.

http://www.axishistory.com/index.php?id=942

Generaal Alexander noemt het Fallschirmjäger-Regiment Barenthin, een onderdeel van de divisie, 'perhaps the best German troops in Africa'. De Divisie is zeer succesvol in het lanceren van tegenaanvallen die tot diep in de Geallieerde linies doordringen.
In April wordt Manteuffel ziek en dus hoeft hij de overgave van het Afrika-korps niet mee te maken.

- In Augustus 1943 krijgt Manteuffel het commando over zijn oude 7. Panzer-Division. Hij leidt de 'spook-divisie' op briljante wijze tijdens zware gevechten bij Kharkov, Belgorod, Akhtyrka, langs de Dnjepr en bij Kiev en het Duitse tegenoffensief naar Zhitomir waardoor de 8. Panzer-Division van een zekere vernietiging wordt gered.
Daar weet de 7. Panzer-Division (mede dankzij het even briljante leiderschap van de Regimentscommandant van Panzer-Regiment 25, Adelbert Schulz) binnen 12 uur meer dan 200 Russische tanks te vernietigen. Zelf neemt Manteuffel ook deel aan de gevechten als tank-commandant.

- In januari 1944 neemt Manteuffel het bevel van de Grossdeutschland-Division op zich. Na zware gevechten bij de Cherkassy-pocket en Kirovograd weet de Grossdeutschland samen met de 24. Panzer-Division tussen 2 en 4 mei 1944 de opmars van een compleet Russisch tankleger te stoppen bij het Roemeense Targol Frumos. Wanneer de Russen doorbreken op een punt leidt Manteuffel persoonlijk een tankaanval om de linie te herstellen. In drie dagen zijn meer dan 350 Russische tanks vernietigd. Het was ook het eerste treffen tussen de Tiger en de Josef Stalin tank. In de Koude Oorlog heeft de NAVO de slag zelfs als voorbeeld genomen bij het bestuderen van de beste verdediging tegen de Russuche tank-divisies.
Ook later in Litouwen weet Manteuffel succesvol een tegenaanval in te zetten en ingesloten Duitse eenheden uit Vilnius te laten ontsnappen.

- In September 1944 krijgt Von Manteuffel het bevel over het 5. Panzer-Armee, waarmee hij tegen Patton vecht in de Lorraine campagne. Hij is vanwege zijn kwaliteiten door Hitler herkend en in een keer bevordeerd tot legercommandant. In Wacht am Rhein is het Manteuffel's leger dat het verste weet door te dringen, mede omdat hij een voorbereidende artillerie-barrage verbiedt en zelf het slagveld verkent. Ook weet hij de slechte positie van de 422nd en 423rd Infantry op de Schnee Eiffel te ontdekken en deze met slechtbewapende Volksgrenadier-Divisies te omsingelen en vernietigen.

- Wanneer Hitler generaal Heinrici (commandant van Legergroep Weichsel) uit zijn functie ontheft omdat deze terugtrekking van zijn troepen toestaat tegen Hitlers orders in, neemt Manteuffel het bevel van deze legergroep over. Wanneer het Führerhauptkwartier vraagt om de uitlevering van Heinrici, neemt Von Manteuffel de bescherming van Heinrici op zich, en laat zijn satfofficierien hem bewaken tegen arrestatie door de SS. Zo bewijst Manteuffel zijn loyaliteit tegenover Heinrici.

Dit is waarom ik denk dat Hasso von Manteuffel de beste bevelhebber van WOII was :).
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
PPL
Lid

Bericht door PPL »

#vragen > # persoonlijk
Daar lijkt dit (potentieel interessante) topic mij meer op zijn plaats.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Nicodemus schreef:Mijn mening:

Hasso von Manteuffel

Waarom? Omdat hij een zeer sterke bevelhebber was, op elk niveau (regiment, divisie, leger), het slagveld 'aanvoelde' en grote dapperheid en stoutmoedigheid aan de dag legde.
We lopen zijn militaire carriere 'even snel' door:
Iedereen zal zijn kwaliteiten wel hebben gehad, maar waarom plaats je Van Manteuffel boven bijvoorbeeld Rommel of Eisenhower? Met andere woorden: hoe heb je al deze personen onderling met elkaar vergeleken? Ik kan mij voorstellen dat dat niet echt gemakkelijk is geweest, gezien niet iedereen op dezelfde strijdtonelen vocht, dezelfde wapens ter zijner beschikking had, hetzelfde aantal manschappen onder zich had, ...
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Dit onderwerp past niet echt in mijn straatje, want ik weet er vrijwel niets vanaf (geen stem van mij dus). Maar ik wilde toch graag even reageren. Ik schaar me achter Peter, aangezien het lastig is om deze mannen te vergelijken. Het is volgens mij onmogelijk om te oordelen dat Montgomery een betere bevelhebber was dan Eisenhower. Peter egeft ook al aan dat ieder zijn kwaliteiten heeft gehad.
Maar natuurlijk kun je wel uitleggen wat bijvoorbeeld Eisenhowers sterke punten waren. Een vergelijking is volgens mij echter lastig om te maken.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Natuurlijk vallen ze niet allemaal even goed te vergelijken. Maar er waren zeker categoriëen binnen deze namen. Von Manteuffel valt samen met Paul Hausser, Heinz Guderian en Erich von Manstein in de categorie ''Panzercommandanten''.
Eisenhower en Monty vallen ook binnen een en dezelfde categorie. Zij waren niet zozeer grote militaire bevelhebbers maar meer politici en leiders van de strijdkrachten. Zo was Eisenhower vitaal in het bij elkaar houden van de coalitie. En volgensmij heeft iedereen wel een persoon die hij/zij bewondert wegens uitzonderlijke prestaties als bevelhebber.
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Nicodemus schreef:
Natuurlijk vallen ze niet allemaal even goed te vergelijken. Maar er waren zeker categoriëen binnen deze namen. Von Manteuffel valt samen met Paul Hausser, Heinz Guderian en Erich von Manstein in de categorie ''Panzercommandanten''.
Eisenhower en Monty vallen ook binnen een en dezelfde categorie. Zij waren niet zozeer grote militaire bevelhebbers maar meer politici en leiders van de strijdkrachten. Zo was Eisenhower vitaal in het bij elkaar houden van de coalitie. En volgensmij heeft iedereen wel een persoon die hij/zij bewondert wegens uitzonderlijke prestaties als bevelhebber.
Komt volgens mij een beetje neer op wat ik al eerder heb aangegeven. Juíst door deze verschillende categorieën wordt het toch moeilijk om de mannen met elkaar te vergelijken? Ik steun je initiatief hoor, maar je gooit alles op een hoop en daar moet dan de beste uit worden gekozen.
Maar ik ben natuurlijk benieuwd naar de mening van anderen.

Siegfried Sassoon
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Sorry, maar ik denk dat je het enigzins verkeerd begrijpt. Juist binnen deze categoriëen moet je kiezen ;).
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ik denk dat jíj míj verkeerd begrijpt. Leg mij nu eens uit op welke manier ik Eisenhower met Rommel kan vergelijken? :roll:
Maar verder vind ik het eigenlijk wel best. Laat iedereen maar stemmen hoor.

Siegfried Sassoon
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Ik heb Rommel gestemd!
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Ik mis eigenlijk Hitler in het rijtje.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

b2-t2 schreef:Ik mis eigenlijk Hitler in het rijtje.
Licht dat dan eens toe? Waarom is Hitler in jouw ogen de beste bevelhebber van de oorlog??

Het moge duidelijk zijn dat ik op Zhukov heb gestemd. Zhukov was eindverantwoordelijk voor het slagen van het Rode Leger, wat een onmetelijke druk opleverde. De hele Sovjet Unie vertrouwde er op dat Zhukov het land zou redden. De slogan "waar Zhukov is, is de overwinning" is daar een mooi voorbeeld van. Ik denk dat het getuigt van bijzondere kwaliteiten dat Zhukov als bevelhebber niet onder de immense druk is gezwicht, maar dat hij vrijwel altijd een doorslaggevende rol heeft kunnen spelen. Dat komt onder andere tot uitdrukking in het rijtje veldslagen waar Zhukov in meer of mindere mate betrokken is geweest; Leningrad, Moskou, Stalingrad, Koersk, Berlijn. Geen misselijk rijtje.

Tegenstanders voeren aan dat de daden van Zhukov door propaganda zijn overdreven en zijn zwakten zijn verborgen. Deels is dit natuurlijk waar, maar is dat niet zo voor iedere grote bevelhebber? Operatie Mars is een mislukking, dat geef ik grif toe, maar verder denk ik dat de bijdragen van Zhukov dermate belangrijk zijn geweest voor het gehele verloop van de oorlog, dat zijn beslissingen en invloed de grootste van alle bevelhebbers zijn geweest.

Zhukov was de enige Sovjet-bevelhebber die openlijk kritiek durfde te uiten op Stalin. Wat menig Sovjet met de dood moest bekopen, daar kwam Zhukov mee weg, dat duidt op een uitzonderlijk politiek talent en een gedegen mensenkennis. Zhukov heeft zich sterk gemaakt voor verscheidene andere grote bevelhebbers; zijn grootste rivaal, Ivan Konev, dreigde na een grote nederlaag door Stalin gearresteerd te worden, maar dankzij tussenkomst van Zhukov werd dit voorkomen en werd Konev behouden voor het Rode Leger.

Hierom, stemt allen Zhukov! :P
Вместе мы непобедимы
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Ik denk dat hij hem gewoon in het lijstje wil hebben.
Hij was tenslotte toch DE opperbevelhebber van het Duitse leger.
Hij heeft alleen talloze fouten gemaakt, en behoort daarom niet tot de beste.
IRON GONZO
Lid
Contacteer:

Bericht door IRON GONZO »

hij heeft pas fouten beginnen maken op het einde van oorlog.
als je ziet dat hij vanaf het begin van zijn (korte) politieke loopbaan, zo een rijk kan bekomen. behoord hij tot de beste allertijden

dus volgens mij moet hij zeker in het rijtje
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Ik denk niet dat iemand op hem zal (durven) stemmen!!!
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

Je kunt ook gewoon Hitler zeggen in je post en op ''anders, namelijk...'' stemmen ;) .
Plaats reactie