Wie was de beste bevelhebber van WOII?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren

Wie was de beste bevelhebber van WOII?

Erwin Rommel
59
39%
Heinz Guderian
3
2%
George Patton
23
15%
Bernard Montgomery
9
6%
Georgy Zhukov
10
7%
Hasso von Manteuffel
4
3%
Dwight Eisenhower
19
13%
Paul Hausser
4
3%
Erich von Manstein
7
5%
Walter Model
3
2%
Courtney Hodges
0
Geen stemmen
Miles Dempsey
0
Geen stemmen
Gerd von Rundstedt
2
1%
Omar Bradley
3
2%
Anders, namelijk........(aangeven in post)
6
4%
 
Totaal aantal stemmen: 152

Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Zjoekov had inderdaad genoeg manschappen om zijn doelen te bewerkstelligen. Zo kan vrijwel iedere militaire commandant wel veldslagen winnen. Het moet wel gezegd worden dat Zjoekov bij diverse grote veldslagen betrokken was (Moskou, Leningrad, Stalingrad, etc.) en bij al die steden overwon, terwijl de situaties hier zeer penibel waren. Operatie Mars was zijn enige grote verloren veldslag, maar hierdoor zien velen hem toch niet als een briljante commandant.

Als ik een beste Sovjetbevelhebber moest kiezen zou dat zeker Vasilevsky worden. Hij werd Chef van de Generale Staf in het moeilijkste oorlogsjaar (zomer 1942) en bracht het er zeer goed vanaf. Hij behield deze positie tot aan het einde van de oorlog. Niet voor niets klom hij zes rangen omhoog in minder dan drie jaar. Hij was slechts korte tijd frontcommandant en opereerde voornamelijk achter de schermen. Hij was het brein achter vrijwel alle grote operaties, vaak samen met Zjoekov. Maar Zjoekov had frontcommando's en was te zien op propagandaposters en is daarom veel bekender. In de oorlog was een bekende spreuk binnen het Rode Leger "Waar Zjoekov is, is de overwinning". Zjoekov wordt vaak in één adem genoemd met het Rode Leger, maar in mijn ogen was Vasilevsky een getalenteerdere militair.

Andere grote Sovjetcommandanten uit de oorlog zijn in mijn ogen Konev, Rokossovsky, Jeremenko, Tsjoeikov, Bagramjan, Malinovsky, Tolboechin, Katoekov, Rybalko, Leljoesjenko, Rotmistrov en Voronov.

Afbeelding
Een naoorlogse foto van Russische kinderen die naar een foto van Zjoekov kijken.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
g-1reaper
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 02 jun 2006, 13:44

Bericht door g-1reaper »

Ik ben wel benieuwd wie Eisenhower gestemd heeft... de man heeft er voor gezorgd dat de oorlog een half jaar langer heeft geduurd dan strikt noodzakelijk was...
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Geen van de westerse geallieerden hebben de oorlog veel langer of korter laten duren...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

g-1reaper schreef:Ik ben wel benieuwd wie Eisenhower gestemd heeft... de man heeft er voor gezorgd dat de oorlog een half jaar langer heeft geduurd dan strikt noodzakelijk was...
Hier zou ik wel enige toelichting bij willen. Hoe had Eisenhower de oorlog in november 1944 al kunnen beëindigen?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Moengoman schreef:
g-1reaper schreef:Ik ben wel benieuwd wie Eisenhower gestemd heeft... de man heeft er voor gezorgd dat de oorlog een half jaar langer heeft geduurd dan strikt noodzakelijk was...
Hier zou ik wel enige toelichting bij willen. Hoe had Eisenhower de oorlog in november 1944 al kunnen beëindigen?
Mweh krijg je dat gezeur over zijn beslissing dat Market Garden door moest gaan ofzo..

Maja die reacties van; ja ik kies Patton, want hem ken ik en daarna Rommel (want die ken ik ook van de vele verhaaltjes) vind ik een beetje dom eigenlijk..

Ik zou niet kunnen kiezen.. als ik al zou kiezen dan zou dat een persoonlijke keuze worden en of dat helemaal "eerlijk" zijn tegenover de andere goede bevelhebbers die hier tussen het rijtje staan.

En tsja Zhoekov/Zjoekov tsja die kreeg idd wel vaak grote aantallen mannen tot zijn beschikking zoals al gezegd is, maar toch heb je vaak veel militaire kennis nodig om deze dan weer goed in te zetten..

nou voor zover mijn betoog,

groetjes thuis he :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Mike.H schreef:
En tsja Zhoekov/Zjoekov tsja die kreeg idd wel vaak grote aantallen mannen tot zijn beschikking zoals al gezegd is, maar toch heb je vaak veel militaire kennis nodig om deze dan weer goed in te zetten..
Ik kan een meneer opnoemen die ook grote successen behaalde met wat minder troepen. :roll:
(hopelijk geen verdere hints nodig?)
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

mannerheim schreef:
Mike.H schreef:
En tsja Zhoekov/Zjoekov tsja die kreeg idd wel vaak grote aantallen mannen tot zijn beschikking zoals al gezegd is, maar toch heb je vaak veel militaire kennis nodig om deze dan weer goed in te zetten..
Ik kan een meneer opnoemen die ook grote successen behaalde met wat minder troepen. :roll:
(hopelijk geen verdere hints nodig?)
Alexander de Grote. 8)
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Die had er toch aardig wat voor zijn tijd, enkele tienduizenden.
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

Moengoman schreef:Die had er toch aardig wat voor zijn tijd, enkele tienduizenden.
Idd, maar toch wat minder dan Zjoekov (en de Perzische koning), doch dit terzijde.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Zeker, maar dat is niet de 2e wereldoorlog, ik ga voor de Finse Mannerheim.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Guderian.

Zonder Guderian had Duitsland geen tankwapen.

Zonder tanks had Duitsland geen Blitzkrieg.

Zonder Blitzkrieg geen verovering van het westen.

Zonder Guderian geen Barbarossa.

Zonder Guderian geen Manstein, Hoth, Rommel, Wittmann of Peiper.

Zonder Guderian geen Blitztactiek.
Gebruikersavatar
von Manteuffel
Lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
Locatie: Eeklo-Bruxelles

Bericht door von Manteuffel »

Mike.H schreef:Zeker, maar dat is niet de 2e wereldoorlog, ik ga voor de Finse Mannerheim.
Mijn excuses, ik durf de Tweede Wereldoorlog en de veldtocht van Alexander wel eens door elkaar halen.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

LEO schreef:Guderian.

Zonder Guderian had Duitsland geen tankwapen.

Zonder tanks had Duitsland geen Blitzkrieg.

Zonder Blitzkrieg geen verovering van het westen.

Zonder Guderian geen Barbarossa.

Zonder Guderian geen Manstein, Hoth, Rommel, Wittmann of Peiper.

Zonder Guderian geen Blitztactiek.

@ von Manteuffel: zeker geen probleem, vind hem zelf ook een van de grootste bevelhebbers die er ooit geleefd hebben!

Barbarossa is de eerste echt grote Duitse nederlaag.. en Rommel heeft het in N-Afrika zeker niet slecht gedaan, maar mede dankzij hem heeft Italië veel troepen daar verloren (ook veel gevangenen etc.) die beter in Rusland of Italië zelf ingezet konden worden en of je nou blij moet zijn met een Joachim Peiper?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Hey Mike,

Indien Barbarossa uitgevoerd was zoals Guderian het voorstond hadden ze zeker Moskou gehaald. Guderian is enkele malen door Hitler opzij geschoven. En enkele malen terug gehaald.

Voor mij blijft hij (Guderian) toch een van de betere Duitse generaals met inzicht wat er moest gebeuren om de overwinning te behalen. Hij kon ook zijn troepen motiveren omdat hij wist welke voordelen een snelle pantseraanval kon bewerkstelligen. Hij was ook technisch op de hoogte van wat zijn troepen moesten presteren.

Hij was "Panzer Heinz"
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Zonder hier iets aan af te willen doen, wil ik opmerken dat vrijwel elke Duitse generaal - in het veld of in de staf - eind juli 1941 rechtstreeks op Moskou af wilde gaan. Guderian was echter de enige die Hitler durfde tegen te spreken. Hij kreeg op 25 augustus dan ook een rechtstreeks bevel om naar het zuiden, richting Kiev te rijden.
Feit blijft dat Guderian niet heeft gewonnen, Zjukov en Mannerheim wel.
Plaats reactie