Wie was de beste bevelhebber van WOII?
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Is dat een reden om hem als bevelhebber af te rekenen?
Welke bevelhebber maakt geen fouten? Ik stel Montgomery niet als enige verantwoordelijk voor de consequenties die Market Garden voor de Polen meebracht. That's it!
Welke bevelhebber maakt geen fouten? Ik stel Montgomery niet als enige verantwoordelijk voor de consequenties die Market Garden voor de Polen meebracht. That's it!
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
-
- Lid
- Contacteer:
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Dus: een goede bevelhebber die z'n fouten had. Dat hij de Polen de schuld gaf is niet netjes, maar zegt niets over zijn prestaties tijdens de Tweede Wereldoorlog, daarmee reken je hem af vanuit je emotie.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
-
- Lid
- Contacteer:
Hij was een goede bevelhebber maar deze fouten die hij expres heeft gedaan voor een zondebok kunnen gewoon nietBigshot schreef:Dus: een goede bevelhebber die z'n fouten had. Dat hij de Polen de schuld gaf is niet netjes, maar zegt niets over zijn prestaties tijdens de Tweede Wereldoorlog, daarmee reken je hem af vanuit je emotie.
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Wie suggereert dat we hem als een bovengemiddelde leider moeten beschouwen? Ik vind alleen het feit dat Montgomery na Market Garden kritiek gaf op de Polen geen punt om hem af te rekenen op zijn bekwaamheid.Veltro schreef:Welke operatie/veldslag heeft Montgomery dan op zo'n geweldige wijze beeindigd, dat wij hem als een bovengemiddelde leider moeten beschouwen?
Ben benieuwd.
Veltro
- Veltro
- Lid
- Bigshot
- Lid
- Contacteer:
Er is nog niemand die op Montgomery heeft gestemd. Ik zelf heb nog helemaal niet gestemd, en zal dat ook niet doen.
Ik wilde alleen vermelden dat je Montgomery niet kan afrekenen op een uitspraak die hij na een slag deed.
Ik wilde alleen vermelden dat je Montgomery niet kan afrekenen op een uitspraak die hij na een slag deed.
- Mike.H
- Lid
1 Die documentaire daar zitten de nodige fouten in.Never Forget Them schreef:Hij was een goede bevelhebber maar Hij heeft als hoofd van de operatie de polen de schuld gegeven vvan het mislukken en dat is een feit. En deze fout had hij goed kunnen maken maar is nooit gedaan
2 Als je iemand de schuld wil geven dan moet je bij Generaal Browning zijn. Die schreef een brief naar Montgomery met de medelingen dat de Polen zich niet ten volste hadden ingezet.
Montgomery heeft deze kritiek zonder te controleren overgenomen.
En de Poolse regering? Die hebben niet echt tegengestribbeld toen gevraagd werd om Sosabowski zijn bevel te ontnemen! ook in de Poolse regering heeft zich niemand echt om Sosabowski bekommerd! Ze hebben hem heel makkelijk laten vallen.
Montgomery heeft wel meer generaals laten vallen. Als hij de indruk kreeg dat een generaal niet presteerde / zorgeloos met levens omging dan was deze heel snel vervangen. Hij kreeg kritiek van iemand die hij vertrouwde (Browning) over iemand die hij nauwlijks kende dus die werd verwijderd. In dit geval onterecht.
Monty was zo slecht nog niet.
- Zhukov
- Lid
- Contacteer:
Puur nieuwsgierigheid van mijn kant, daar ik niet zo in het hele Montgomery-Browning-Polen gebeuren zit; Welke Poolse regering heeft Sosabowski zo makkelijk laten vallen? De Communistische Poolse regering of de regering die na de van van het Communisme aan de macht kwam.Jim schreef:En de Poolse regering? Die hebben niet echt tegengestribbeld toen gevraagd werd om Sosabowski zijn bevel te ontnemen! ook in de Poolse regering heeft zich niemand echt om Sosabowski bekommerd! Ze hebben hem heel makkelijk laten vallen.
Want daar zit natuurlijk wel een groot verschil tussen, voor de Communisten waren de soldaten die onder Sosabowski voor een vrij en onafhankelijk Polen vochten niet de werkelijke bevrijders van Polen. Er werd zelfs gesteld dat ze niet met de Geallieerden mee hadden moeten vechten, maar zich bij de Communisten hadden moeten aansluiten. Er werden wel Poolse soldaten geëerd, maar dit waren de soldaten die vochten in de Poolse divisies van het Rode Leger.
Вместе мы непобедимы
Ik heb het over de toenmalige Poolse regering in ballingschap in Engeland. Tijdens de start van de oorlog waren ze naar Engeland gevlucht en toen de communisten in Polen de macht hadden konden ze ook niet meer terug. Poolse militairen die aan de zijde van de west Geallieerden hadden gevochten mochten "zonder" consequenties terug keren.
- Mike.H
- Lid
niet dus.. heel veel werden gevangen genomen en in kampen gestopt, want ze hadden met de *vijand* meegevochtenJim schreef:Ik heb het over de toenmalige Poolse regering in ballingschap in Engeland. Tijdens de start van de oorlog waren ze naar Engeland gevlucht en toen de communisten in Polen de macht hadden konden ze ook niet meer terug. Poolse militairen die aan de zijde van de west Geallieerden hadden gevochten mochten "zonder" consequenties terug keren.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae