Een keer rader waarom ik "zonder" (let op de aanhalingstekens) heb geschreven?Mike.H schreef:niet dus.. heel veel werden gevangen genomen en in kampen gestopt, want ze hadden met de *vijand* meegevochtenJim schreef:Ik heb het over de toenmalige Poolse regering in ballingschap in Engeland. Tijdens de start van de oorlog waren ze naar Engeland gevlucht en toen de communisten in Polen de macht hadden konden ze ook niet meer terug. Poolse militairen die aan de zijde van de west Geallieerden hadden gevochten mochten "zonder" consequenties terug keren.
Maar ook veel koude oorlog verhalen! Ik heb met de voormalig conservator gespoken van het Maczek museum Breda. Blijkt dat veel veteranen die die eind jaren 50 terug keerde inderdaad in het gevang belanden. Maar de meeste bleken in opdracht van een inlichtingen dienst terug te keren! Dit werd consequent afgedaan in het westen als propaganda van de communisten. En vele veteranen werden hierdoor afgeschrikt om alsnog terug te keren. Een aantal (officieren) maar ook hoge mensen uit het Pools verzet (niet communistisch verzet) zijn ook in het gevang beland. Grote carrieres of zelfs werk door de westerse veteranen in (semi) overheids diensten zat er zeker niet. Dus het had zeker consequenties maar ze zijn niet massaal in het gevang beland.