witte brigade fidelio
- Simon
- Lid
witte brigade fidelio
mijn opa zat bij de witte brigade fidelio
hij heeft enkele verhalen verteld dat hij berichtten enzo moest brengen
ik zeg julie één ding
vraag zeker aan je oma en opa als ze wo2 hebben meegemaakt
dat ze willen vertellen over die tijd
het is iets wat u altijd bijblijft
je zult er echt spijt vna hebben als ze sterven en je geen verhaal gehoord hebt van hen
groet
ik zeg julie één ding
je zult er echt spijt vna hebben als ze sterven en je geen verhaal gehoord hebt van hen
groet
- Willem ter Haar
- Lid
- Contacteer:
- Maximus
- Lid
ja idd.Willem ter Haar schreef:Steeds opnemen op tape die verhalen. Je zult je voor je kop slaan later als je iets niet meer te binnen schiet en dan bedenkt. Had ik het maar opgenomen.
ik liep vroeger altijd met me opa rondjes om het voetbalveld (te driel) waar de polen zijn geland ten tijd evan operatie market garden. en ook hoe ze engelse piloten verborgen e.d.
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Fijn dat je opa er zo over wil vertellen!
Mijn opa zegt er niks over. Mijn oma (van de andere kant) vertelde er soms wel over. Zij was alleen nog te jong om er echt iets van mee te maken. Over het luchtalarm en het schieten op een plein bij haar in de buurt heeft ze wel een paar keer verteld. Ik heb het toen niet opgenomen, maar het wel uitgetikt voor een verslag voor geschiedenis. Ik heb het dus wel op papier.
Mijn opa zegt er niks over. Mijn oma (van de andere kant) vertelde er soms wel over. Zij was alleen nog te jong om er echt iets van mee te maken. Over het luchtalarm en het schieten op een plein bij haar in de buurt heeft ze wel een paar keer verteld. Ik heb het toen niet opgenomen, maar het wel uitgetikt voor een verslag voor geschiedenis. Ik heb het dus wel op papier.
-
- Lid
Is wel lastig ja. Mijn opa heeft in Duitslang gezeten. Gewerkt in Berlijn. Hij praat er nog steeds positief over omdat hij er volgens hem veel geleerd heeft qua techniek enzo. mijn opa is lasser. Ik heb wel de neiging om er een verhaal van te maken en te publiceren op een website ofzo. Het is alleen niet iets wat je ff vraagt en je moet er echt de tijd voor nemen.
- Miesjel
- Lid
Mijn opa en oma hebben ook de oorlog meegemaakt, maar ik heb ze er nog bijna nooit over horen praten. Ik weet wel dat ze een tijdje een aantal amerikaanse soldaten verborgen hebben gehouden in de kelder.. Maar hoe kan ik nou met mijn opa of oma ineens een gesprek beginnen dat over de tweede wereldoorlog gaat? Oftwel hoe krijg ik ze zover om mij ook wat te vertellen??
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
De oplossing, dat is het probleem.
- Willem ter Haar
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
-
- Lid
Je moet er ook rekening mee houden dat mensen er niet altijd over willen praten.
Je weet niet wat ze allemaal gezien en meegemaakt hebben!
Mijn oma praat er nooit over, en dat wil ze ook niet.
Maar mijn 2 bejaarde buren praten er wel over als ik ze het vraag.
Dat is dus erg verschillend, en als ze er nu eenmaal niet over willen vertellen, dan moet je dat respecteren, want als je de hele tijd gaat zeuren kun je het ze erg lastig maken. Dus blijf niet de hele tijd doorzeuren als iemand geen zin heeft om te vertellen over de oorlog, daarmee kun je het ze alleen maar verdrietig maken.
Bjorn.
Je weet niet wat ze allemaal gezien en meegemaakt hebben!
Mijn oma praat er nooit over, en dat wil ze ook niet.
Maar mijn 2 bejaarde buren praten er wel over als ik ze het vraag.
Dat is dus erg verschillend, en als ze er nu eenmaal niet over willen vertellen, dan moet je dat respecteren, want als je de hele tijd gaat zeuren kun je het ze erg lastig maken. Dus blijf niet de hele tijd doorzeuren als iemand geen zin heeft om te vertellen over de oorlog, daarmee kun je het ze alleen maar verdrietig maken.
Bjorn.
- Brianlinden
- Lid
- Guido
- Lid
de verhalen die ik hoor van mn opa lijken meer op de verhalen van een kwajongen die alles uithaald ect.. zoals bij de boer eieren jatten en dan doorruilen met de engelsen voor sigaretten of chocolade.. of voor de keuken van de duitsers iets uit halen en zijn vrienden van achter alles weg halen.. of de schotten laten schrikken met een harde knal met behulp van een ik dacht 105 ponder het kruit er uit in een gat gestopt en met streep kruit aangestoken en weggerend.. of vissen met handgranaten.. of jagen op volges met een bewerkte duitse karabijn kolf er al loop korter munitie bewerken quote van mn opa : "we raakte meer bladeren dan vogel, maar daar ging het niet om eerder de harde knal".. of wat mn opa ook vertelde was dat ze opkwamen voor een luftwaffe piloot die gecracht was en zich over had gegeven en onbewapend zich wou overgeven aan de britten maar hij werd opgepakt door de "ondergrondse" die heb schopte en sloegen ect en mijn opa en zijn vrienden vonden het niet terrecht en pakte de katapult gevolg is duidelijk denk ik! verder was hij na de oorlog een echte schat zoeker.. hij had na de oorlog een off. parade bayo duits, sabels en zwaarden waarschijnlijk van de britten, helmen, HJ mes ect ect maar alles verruild voor een aquarium of weggeven
-
- Lid
ik weet dat mijn inmiddels overleden opa een joods meisje verborgen hield in de kelder.
en verder weet ik dat een neef of zo van hem die in Canada woont en destijds ook in het Canadeze leger zat bij hem in de achtertuin (m'n opa woonde inVoorthuize) heeft gevochten zonder dat ze dat van elkaar wisten..
Yorick
en verder weet ik dat een neef of zo van hem die in Canada woont en destijds ook in het Canadeze leger zat bij hem in de achtertuin (m'n opa woonde inVoorthuize) heeft gevochten zonder dat ze dat van elkaar wisten..
Yorick
"Arnhem bridge. And hold it!"
- Simon
- Lid
mijn opa had ook vanalles gevonden enzo hij had wel 5 duitse helmen enzo hij ahd zelf een kar vol munitie en granaten enzo gevonden aantal geweren enzo hij had toen samen met zijn vriendne een put van vier meter diep gegraven en alles wat ze konden vinden er in gedumpt
hij had toen op een grnaat getikt met een hamer gevolg dat zijn duim vol splinters zat en en zen nagel zit altijd vies bruin ik weet ni wat het was ik denk eerder een kogel ofzo maar dat hebbik hem niet gevraagd...
en hij vertelde ook dat hij vroeger samen met zijn buren en oduers in de kelder zaten toen bombardement van engelsen plaats vond om de de dutisers te verdrijven uit de stad en als je door de raam zag dan zag je de bommen ontploffen in de wei en hij wou dus persee gaan kijken maar er zaten ganzen in de wei en die krijsten verschrikkelijk nadat een bom dichtbij was neergekomen en zijn ouders en buren dachten dat hij geraakt was...
verder vertelt hij er neit veel meer over
en mijn oma haar vader had in het leger gezeten en ze hadden een schuilputje gegraven hoe dat eruitzag wist ze niet meer maar wel dat ze plots een tank hoorden aanrijden en die is voer het schutterputje gereden terwijl ze erin zaten haar vader lag toen op haar om haar te beschermen...
verder heb ik aleen nog wat verhalen gehoord van mijn andere opa die in het verzet zat
maar die verhalen hou ik leiver voor mezelf...
[/quote]
hij had toen op een grnaat getikt met een hamer gevolg dat zijn duim vol splinters zat en en zen nagel zit altijd vies bruin ik weet ni wat het was ik denk eerder een kogel ofzo maar dat hebbik hem niet gevraagd...
en hij vertelde ook dat hij vroeger samen met zijn buren en oduers in de kelder zaten toen bombardement van engelsen plaats vond om de de dutisers te verdrijven uit de stad en als je door de raam zag dan zag je de bommen ontploffen in de wei en hij wou dus persee gaan kijken maar er zaten ganzen in de wei en die krijsten verschrikkelijk nadat een bom dichtbij was neergekomen en zijn ouders en buren dachten dat hij geraakt was...
verder vertelt hij er neit veel meer over
en mijn oma haar vader had in het leger gezeten en ze hadden een schuilputje gegraven hoe dat eruitzag wist ze niet meer maar wel dat ze plots een tank hoorden aanrijden en die is voer het schutterputje gereden terwijl ze erin zaten haar vader lag toen op haar om haar te beschermen...
verder heb ik aleen nog wat verhalen gehoord van mijn andere opa die in het verzet zat
maar die verhalen hou ik leiver voor mezelf...
[/quote]
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
- Reis door de nacht
- Lid
Re: witte brigade fidelio
De witte brigade, was dat nie de brigade van het witte huis? dat aan de grens streek lag. waar veel, heel veel krijgsgevangen zijn geholpen??? of zit ik nu helemaal foutsaimen schreef:mijn opa zat bij de witte brigade fidelio
ik zeg julie één ding
groet