witte brigade fidelio

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

De Witte Brigade was een voornamelijk Vlaamse verzetsbeweging
Reis door de nacht
Lid

Bericht door Reis door de nacht »

antwerpx schreef:De Witte Brigade was een voornamelijk Vlaamse verzetsbeweging
Dit klopt, dit komt overeen met het boek wat ik nu aan het lezen ben, namelijk Goirle: Bedreigd, Bezet, Bevrijd hier wordt heel veel verteld over de vluchtroute van de franse krijgsgevangen. En er wordt ook veel verteld over het Witte huis, vanuit waar De Witte Brigade opereerde.
KJacobs
Lid

Bericht door KJacobs »

Even nieuw leven blazen in dit topic:

Mijn grootmoeder vertelde mij een tijd geleden dat er langs de weg die naast hun boerderij liep een Duits konvooi reed en waarvan er een vrachtwagen in de beek terechtkwam. De vrachtwagen was volgestouwd met voorraden; volgens haar vooral sardienen.
Ook vertelde ze dat ze op hun boerderij in het geheim 's nachts nu en dan een varken slachtten.
Jeroen 29th
Lid

Bericht door Jeroen 29th »

Bjorn schreef:Je moet er ook rekening mee houden dat mensen er niet altijd over willen praten.
Je weet niet wat ze allemaal gezien en meegemaakt hebben!
Mijn oma praat er nooit over, en dat wil ze ook niet.
Maar mijn 2 bejaarde buren praten er wel over als ik ze het vraag.

Dat is dus erg verschillend, en als ze er nu eenmaal niet over willen vertellen, dan moet je dat respecteren, want als je de hele tijd gaat zeuren kun je het ze erg lastig maken. Dus blijf niet de hele tijd doorzeuren als iemand geen zin heeft om te vertellen over de oorlog, daarmee kun je het ze alleen maar verdrietig maken.

Bjorn.
Mijn grootouders willen er nooit iets over zeggen,hoeveel ik er ook over vraag ze zeggen niets.
Hoewel ik van vrienden van m'n opa weet dat er in zijn tuin (die van m'n opa) een bom is gevallen (een V2 bedoelt voor antwerpen).
dwayne
Lid

Bericht door dwayne »

Mijn opa's en oma's vertellen altijd als ik daar ben wel over de verzetsverhalen enzoo.
mijn opa en oma hebben namelijk in het verzet gezeten, ik zat een stukje citeren:

Mijn opa was hier van de regio "duikhoofd", een belangrijk persoon van het verzet dus.
De Duitsers hadden hem gevangengenomen (gevangenis in roermond) en hij zou een dag later geexectuteerd (of hoe je het schrijft) worden,
Die nacht hebben andere leden van het lokale verzet mijn opa bevrijd met machinegeweren e.d. en de directeur in z'n eige cel opgesloten.
Mijn opa moest toen rennen voor zijn leven omdat hij beschoten werd door de Duitsers.
Hij moest toen onderduiken in een gat in het bos alhier samen met andere onderduikers.
Zij hebben flinke pech gehad want de Duitsers bouwden vlak naast het hol een afweergeschut.
Ze hebben toen weken geleefd van sneeuw (voor te drinken) en honing uit een bijenkorf daar enz.

Dat is een van de vele verhalen die ik al vanaf kinds of aan hoor van mijn oma (mijn opa is al op jonge leeftijd overleden en mijn oma is hertrouwd)
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Mijn familie heeft het niet echt mee gemaakt.. Al woonden ze in Sovjet Unie.. Zaten in Kazachstan. Me 1 groot opas was nodig achter de linies (vlietuigen muhaha) en ander was op 1 oog zo wat blind. Me bijde grootomas hadden wel in veld hospital gezeten.. Alleen waren zo onder de indruk dat ze niet echt graaf over spraken :cry: Had hier buren oma die blokade van Leningrad mee had gemaakt.. Ja.. ook al 1 grote trauma :cry:

Alleen zooh jammer.. me achter tante kende doctor die bij slag om Kursk zat.. Heb hem niet personelijk gesproken :( Echt jammer.. Hij vertelde wel dat toen het slag begon nacht in de dag veranderde en je alleen maar gegrom en herrie van artillerie en vliegtuigen kon horen!!!

En was nog in Duitsland bij een plek waar oorlog eindigede. Was aan gort geschote kerk als momunent bewaard. En had met opa van uitwisselings stundent geschproken hoe ver het kon..

Reuze interrisant
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Samen met zijn vader heeft mijn opa een tijd lang een geheime maalderij gehad waar hij graan maalde... de bezetters hebben tot vlak voor de maalderij gestaan, maar ze vonden hem niet.. (ik moet er wel bij vertellen dat het een behoorlijk slimme opzet was :D) sommige Duitse soldaten wisten het wel wat hij deed, en soms maalde de vader van mijn opa wat voor de Duitse soldaten. Ook benadrukte mijn grootvader dat lang niet alle Duitse soldaten slecht waren voor de bevolking (kan ik best aannemen hoor!).

Dan nog een klein oorlogsfeitje over de vader van m'n oma. Toen de Duitsers terugtrokken in '44, zijn er heel veel geweest die fietsen meepikte die langs de gevels van de huizen stonden. Haar vader zag dat de Duitsers wegvluchte, dus besloot hij de Belgische driekleur aan de schouw te hangen... dat viel bij de terugtrekkende Duitsers niet in goede aarde :lol: er werd naar hem gevuurd, maar gelukkig niet geraakt!

Verder ook nog de verhalen van smokkelen, van boterhammen met een dikke laag boter bij de bevrijding, etc..

Een heel ander verhaal komt van de opa van een goede vriend van me. Hij zat op school toen de oorlog uitbrak. Er bevond zich (in Tongeren) een kazerne zowat vlak langs de school. Niemand mocht de school verlaten tenzij de ouders hun kwamen ophalen, maar hij is samen met zijn broer op de fiets gesprongen en naar huis toe gefietst... Midden in het veld kwam er dan een klein eskader Stuka's over hen gevlogen. Hij moet nu nog steeds terugdenken aan het gehuil van die sirene's..

Zo, dat was het zo'n beetje :)
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Plaats reactie