Erwin Rommel

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...grootspraak en leugens zijn nooit leuk.
Maar ja; veel mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar.
Ikzelf heb Rommel overigens altijd een briljant strateeg gevonden en om een goed strateeg te zijn heb je inzicht in allerlei zaken nodig.
Als je inzicht in van alles en nogwat wilt hebben dan moet je eerlijk zijn tegen jezelf en je fouten toegeven.
Vandaar dat ik hem altijd als eerbaar man heb gezien.
Misschien was ie dat ook wel overigens en heeft door samenloop van omstandigheden zichzelf toegelegd op dat moordcomplot.
Is daar eigenlijk over bekend wat ie daar zelf over te vertellen had?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

nou we zoveel aan het over en weer aan het praten zijn moet je me toch 's je voornaam vertellen, ik kan iemand geen benmaf noemen, dat ben ik zelf al.

Rommel's rol in Stauffengberg's plan was heel beperkt, de vrees was dat als de coup lukte de Waffen-SS en Bormann nog een sta in de weg zouden vormen, deze zouden overhaald moeten worden door de man waar iedereen respect voor had, Veldmaarschalk Edwin Rommel.

Maar gezien zijn rang was hij al strafbaar, de wetenschap zonder te handelen was hoogverraad.
Er is veel gespeculeerd dat Rommel de man was die Stauffenberg in de inner circle van de Fuhrer introduceerde, ik weet nu dat dat waar is, maar of hij toen al de intentie had om de aanslag te plegen weet ik niet.

Verder was hij een buitengewoon strateeg, men heeft hem alleen in de kou laten staan zeker met de opbouw in Normandie, was er gedaan wat hij wou had het allemaal wel 's anders af kunnen lopen.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat de afstand tussen het hogere militaire echelon en jan soldaat astronomisch was en enig snobisme hem niet ontzegd kon worden, maar dat gold voor heel de Wehrmacht, alleen in de Waffen SS vond je officieren die tussen de mannen leefden en vochten.

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Gezellig! Zijn we samen maf. :)
Maar aangenaam, ik ben Arjen.

En nog ff over Rommel : ik zou niet weten wat ie wel en niet gedaan heeft,
wat die coup betreft, maar ik ben ergens wel blij dat Hitler niet naar hem of naar anderen zoals von Rundstedt geluisterd heeft.
Anders hadden we idd misschien wel Duits gepraat hiero of Japans.
En onder zo'n regime had iemand met zo'n grote muil als ik geen lang leven beschoren geweest.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hi Arjen,

door de opzet moest het fout gaan, voor ons gelukkig maar en ik hoop een blijvende les voor de toekomst, daarom ben ik blij dat er jongere mensen zijn dan ik die er nog tijd en moeite in willen steken om het levend te houden, zag laatst op de BBC een programma waarin ze New Yorkse jongeren op straat vroegen naar namen uit de 2de WO, dan krijg je antwoorden als: "Hitler, yeah I know wasn't he on our side?"
BBRRRRRRR

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Meen je dat nou?
Human IQ must 've dropped sharply while I was sleeping.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Yep, ik ben wel 's in de States maar de domheid is soms stuitend daar.

Mij is in Texas wel 's gevraagd of we hier wel toiletten met stromend water hebben...........

Go figure, Rick
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik heb pas een stuk gelezen over rommel, briljante man,

er stond ook dat zijn adjudant tegen rommel zei, toen de twee doodsengelen met generaalsrang al in zijn huis waren, "laten we ons een weg naar buiten schieten en naar de troepen gaan"

wat was er volgens jullie gebeurd als rommel daadwerkelijk loyale troepen had bereikt?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zover ik 't begrepen heb werd Rommel met een bezoekje vereerd omdat er verdenkingen waren dat hij bij de aanslag betrokken was en Hitler 'm sowieso al wat zat was. Rommel was té populair en had inderdaad veel macht uit kunnen oefenen op 't leger (of zoals jij schrijft: loyale troepen).

Echter, als ik een inschatting mag maken....een hypothese

- Omverwerpen bestaande leiding, overnemen van de macht of toekennen aan een algemeen aanvaardbaar en geaccepteerd persoon.
- Wellicht zou hij eventjes proberen een akkoordje te regelen met de geallieerden, maar van beiden zijden was dat echt niets geworden.
- Hij had de strijd voortgezet; de hele inzet van die aanslag was ook omdat Hitler nogal door aan het draaien was met zotte waanideeën, wat een negatief effect had op de militaire projecten.

Rommel zag in dat Hitler niet meer(* ) het beste voor had met Duitsland. (* even gedacht vanuit de context in die tijd, anders krijg ik kritiek over hoe deze zin geformuleerd is).
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Waarheidwo2
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 apr 2004, 19:16
Locatie: België

Bericht door Waarheidwo2 »

Rommel was zonder meer een uitstekend stateeg zeker als je weet dat hij de hele wereld tegen had en ook nog met een hete adem in de nek uit Berlijn moest werken. Niet tegenstaande dit alles boekte hij heel wat succes. Zijn taktiek was veel koelbloediger en doordachter dan de andere oversten van zijn tijd.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Patton had niet voor niets rommels boek altijd bij zich.

Maar anyway ik wilde even duidelijk het verschil aangeven tussen een hitler aan de macht en een hitler niet aan de macht. Zonder Hitler was alles anders geweest.
Ik geloof niet dat Rommel "aan de macht" was gekomen overigens.
Ik weet niet wie wel...
Ik denk wel dat wanneer Hitler er niet meer geweest was de generaals plots hun inzichten zouden kunnen gebruiken er een hoop dingen heel anders gelopen zouden zijn...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie