Erwin Rommel

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Erwin Rommel

Bericht door Proos »

De Duitse veldmaarschalk Erwin Rommel werd geboren in 1891 te Heidenheim, Wurttemberg. Erwin Rommel koos in 1910 voor een militaire loopbaan. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Erwin Rommel wegens zijn militaire gaven en betoonde moed onderscheiden met een hoge militaire onderscheiding. Rommel diende in Frankrijk, Roemenië en Italië.
In het interbellum bleek Erwin Rommel een begiftigd docent. Rommel doceerde aan verschillende militaire academies.

In 1940 voerde Erwin Rommel het bevel over de 7e pantserdivisie, waarmee hij in snel tempo de Franse kanaalkust bereikte. Begin 1941 werd hij tot bevelhebber van het Duitse korps in Afrika benoemd. Rommel moest daar de Italianen te hulp komen, die in Libië aan de verliezende kant waren. Erwin Rommel rukte met zijn pantserdivisie op tot El Alamein. Tijdens de tweede Slag om El Alamein werd Erwin Rommel gedwongen zich tot in Tunesië terug te trekken.

In 1943 en 1944 was Erwin Rommel commandant van legergroep B in Italië en Noord-Frankrijk. In de zomer van 1944 raakte Rommel ernstig gewond tijdens een inspectietocht.
Tijdens zijn verblijf in Frankrijk had Erwin Rommel contacten gelegd met tegenstanders van Adolf Hitler. Toen deze contacten uitlekten werd hij door Adolf Hitler tot zelfmoord gedwongen. Op 14 oktober 1944 nam Rommel in Herrlingen bij Ulm vergif in, waarna hij met militaire eer kon worden begraven.
Toch een van de grootste strategische breinen uit die tijd. Heeft naam gemaakt door zijn optreden in Europa en in Afrika, maar moest uiteindelijk gedwongen zelfmoord plegen. Was Rommel gewoon de militair die zijn werk voor de foute baas deed, of een oorlogscrimineel? Of iemand die uiteindelijk Hitler uit de weg wilde helpen, want hij werd natuurlijk niet voor de flauwekul tot "zelfmoord" gedwongen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik zet al mijn geld op een begiftigd militair die voor een verkeerde baas vocht en later inzag dat dit niet correct was.
Gezien zijn inzichten kan dat volgens mij niet anders want inzicht in militaire processen verkrijg je naar mijn inzien slechts door eerlijkheid naar jezelf.
En wanneeer er sprake is van eerlijkheid naar jezelf dan is er sprake van een geweten.
Lijkt me allemaal zo in eertse instantie.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Als ik dit zo lees, denk ik dat hij een heel goed oorlogsvoerder was. Toen hij ontdekte aan welke kant hij stond, kwam hij tot bezinning en zag hij dat hij aan de verkeerde kant vocht. Hitler ontdekte dit ook en was hij natuurlijk niet zo blij mee. Hij wist dat Rommel een goede strateeg was en had hem dus liever dood dan bij de vijand.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dat zeg ik! :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Rommel wilde volgens mij best door met de oorlog (aan Duitse zijde) maar niet met Hitler aan het bewind.

Hitler wilde Rommel inderdaad uit de weggeruimd hebben, maar er was 't probleem dat Erwin Rommel mateloos populair was in Duitsland, in die tijd. Daarom werd gekozen voor deze methode, waarbij het Duitse volk Erwin Rommel als een held naar zijn laatste rustplaats kon dragen en van niets wist.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik wist niet dat ie familie van jezus was???? :+
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Beste Benmaf,

Ik ben er niet van overtuigd dat je reactie een serieuze reactie is.

Als het WEL een serieuze reactie is, wil je deze dan a.u.b. toelichten ?

Als het GEEN serieuze reactie is, zou je dan de volgende keer als je een dergelijk bericht plaatst er rekening mee willen houden dat zo'n opmerking als kwetsend en respectloos kan worden ervaren ?

Ik vermoed dat het niet je bedoeling is om iemand te kwetsen...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

he dvaupeel je moet niet zo respectloos denken jij.
want de enige die gebrek aan respect betoont ben jij zelf
want het enige dat ik zeg is dat zowel jezus als rommel fungeerden als martelaar.
als dat respectloos is dan eet ik mijn sok op.
en nu onderdruk mijn neiging om zo'n 2000000 respectloze grappen over godsdienst in het algemeen en nog zo'n 1000000 respectloze grappen over jezus te maken.
Maar feit is dat jezus iemand is die het WEL begrepen heeft en daarom zichzelf niet druk maakte over triviale zaken zoals wie er grappen loopt te maken.
want jezus was zelf een grappen maker..anders zou ie nooit meer opgestaan zijn na die grap aan het kruis...
en wat ik me nog meer afvraag..als je niet meer mag lachen....wat dan wel?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

benmaf schreef:he dvaupeel je moet niet zo respectloos denken jij.
want de enige die gebrek aan respect betoont ben jij zelf
want het enige dat ik zeg is dat zowel jezus als rommel fungeerden als martelaar.
Als je dit bedoeld, wil je dat voortaan dan even toelichten? Wij weten niet wat jij denkt en dus ook niet op welke grond jij die vergelijking maakt.

Ikzelf vind dat je deze twee figuren absoluut niet kunt vergelijken, maar als jij dat wel vindt, is dat jouw goed recht. Het is alleen wel fijn als je dat even uitlegt. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik heb niet de behoefte om deze discussie te verschuiven naar wat wel of niet respectloos is.

In mijn reactie wilde ik je er op wijzen dat ik me kan voorstellen dat sommige deelnemers aan dit forum je vergelijking (waaronder ikzelf) niet zouden begrijpen.

Ik persoonlijk heb geen problemen met het bespotten van wie of wat dan ook, maar we dienen er rekening mee te houden dat er ook mensen op dit forum actief kunnen zijn die dat niet op prijs stellen.

Als jij mijn opmerkingen hieromtrent als respectloos hebt ervaren.. Sorry - Het is absoluut niet mijn intentie om wie dan ook te beledigen.

Ik stel voor dat we deze discussie verder over Rommel laten gaan.
Voor grappen en grollen is de babbelbox beschikbaar.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik wil altijd wel alles uitleggen hoor maar als ik een grap maak dan moet t toch gewoon een grap kunnen zijn of niet dan?
en als je de clou niet snapt vraag daar dan gewoon om zonder mijn motieven in twijfel te trekken weet je wel...
leven en laten leven..maar meestal gaat dat laten leven wat te ver voor de meeste mensen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Nu, wat denk ik ervan? Wel, volgens mij wou Rommel (iedere Duitser in die tijd) zich verder inzetten voor zijn vaderland door de vijanden van het rijk te bevechten, maar zag hij in dat Hitler de Duitse oorlogsmachine op een negatieve wijze beïnvloedde. Daarom werkte hij mee aan een soort coup=> Dolf ontevreden en wegens grote populariteit laten deengaan door hem de hand aan zichzelf te laten leggen.

Nuja, das natuurlijk maar mijn gedacht.
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hi Allen,

Rommel was een uitstekend strateeg, zeker in de tocht door de Ardennen en later ook in Afrika, voordat hij echter op z'n bek ging werd hij door Bergdorf en Hitler teruggehaald zodat zijn mythe in stand bleef.

Zijn latere afkeer van Hitler had niets te maken met anti NSDAP gevoelens maar alles met de manier waarop Hitler met de legertop omging, Hitler keerde zich af van de beroepsofficieren van betere afkomst waar Rommel zich ook toe rekende, omdat Hitler deze niet hard en meedogenloos vond en onbetrouwbaar.

toen Hitler de dagelijkse leiding van het OKW overnam zette hij de top van de Wehrmacht in zijn hemd en die hadden op hun beurt weer geen hoge pet op van "die korporaal uit de Bohemen" de meeste waren niet eens lid van de partij.
Dus achter de moordaanslag zat geen hoger doel, men was alleen bang om gezicht te verliezen en een totale oorlog op eigen gebied uit te moeten vechten, Hitler was tot dan toe als passant gezien, als een soort zure appel die wel weer zou verdwijnen, niet dus.

Mzzl Rick
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Tja..en zo is weer een held van me verworden tot een naargeestig mannetje dat niet aan de kant geschoven wilde woren door een ander naargeestig mannetje.
Mag ik om een link naar info hieromtrend vragen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
rick-rs
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2003, 21:28
Locatie: Berkel & Rodenrijs

Bericht door rick-rs »

Hi,

Ach een naargeestig mannetje, Rommel was een produkt van de Pruissische officieren opleiding en die stonden niet echt bekend om hun menselijkheid, strategisch gezien was hij zijn tijd ver vooruit, vergeten wordt vaak dat hij degene was die vaak met goede oplossingen kwam zoals het FLAK 88 kanon als Anti Tank kanon gebruiken wat daardoor uitgroeide tot een van de meest gevreesde wapens.

er zullen best links naar sites zijn die over Rommel gaan, het meeste wat ik weet komt echter gewoon uit boeken, toen mijn intresse in de 2de WO begon was de Commodore 64 net uitgevonden en internet iets in de verre toekomst, veruit de meeste kennis heb ik opgedaan door het bezoeken van slagvelden, praten met veteranen en het lezen van boeken, alhoewel je hier selectief moet zijn vooral als het om Amerikaanse bio's gaat, als voorbeeld: zou je alle Tiger Tanks bij elkaar optellen die geclaimd zijn door de Amerikanen als vernietigd dan kom je op een aantal wat minimaal 50 keer de totale produktie van Tigers bedraagt, door de jaren heen bouw je meer kennis op en kun je steeds beter de leugens en sterke verhalen onderscheiden.
Erg goed voorbeeld, van de vele nederlandse zgn. verzetsstrijders waar ik mee gesproken heb in de loop de jaren is een groot gedeelte nep, als kleinzoon van een wiking veteraan die op zoek was naar antwoorden heb ik het hier altijd moeilijk mee gehad.

Mzzl Rick
Plaats reactie