Joods persoon als admiraal in Duitse vloot?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
rutger
Lid

Joods persoon als admiraal in Duitse vloot?

Bericht door rutger »

Laatst heb ik gekeken naar een documentaire over de Bismarck (het machtigste schip van de Duitse vloot tijdens wo2). De admiraal van het schip was Gunther Lutjens(moet worden geschreven met een umlaut maar weet niet hoe dat moet) die door Hitler was aangesteld. Alleen vertelde men dat admiraal Lutjens een joodse moeder had en dat Lutjens zelf ook joods was. Ook bleek dat Lutjens niks te maken wilde hebben met de nazi's.

Hoe kan het dan dat Hitler (de man die de joden wilde vernietigen) admiraal Lutjens zo'n hoge functie heeft gegeven op het machtigste schip van de hele Duitse vloot, terwijl Lutjens joods was en niks van de nazi's wilde weten? Weet iemand hier misschien een antwoord op?

P.S. heeft iemand nog wat mooie foto's van de Bismarck? Alvast bedankt.
Heb al even rondgekeken op internet maar kan geen mooie foto's vinden.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Een umlaut typ je als volgt:

[shift] ["] [de letter waar-ie boven moet]

ü, ä etc. :)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Admiraal Günther Lütjens.

(Nog bedankt Sjoerd)
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

er zaten heel veel joden in het duitse leger (ik geloof enkele honderdduizenden!). dat was de enige manier om niet naar een kamp gestuurd te worden. ik ken persooonlijk het verhaal van deze man niet, maar het zou best kunnen (als ze de joden voor iets konden gebruiken was de joodse afkomst opeens geen probleem meer). volgens mij zaten er zelfs joden in de ss, maar dat weet ik niet zeker.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Charly, hartsikke bedankt voor je info.

Ik heb ook nooit geweten dat er zoveel joodse mensen hebben gediend in het Duitse leger.

Nelson Mandela
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Sjoerd schreef:Een umlaut typ je als volgt:

[shift] ["] [de letter waar-ie boven moet]

ü, ä etc. :)
ff off topic.
Waarom doet het dat bij mij niet ?
Welke instelling van toetsenbord heb je aanstaan ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Eerst shift intikken (loslaten) vervolgens aanhaalingstekens ('') en dan de letter.

Werkt het nog niet?

Wat voor toetsenbord heb je?

Nelson Mandela
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Ik ken het pricipe, want het werkt bij mij wel in word.
Ik heb een Logitech bla-bla-bla keyboard.
Ingesteld op Engelse taal en VS (Internationaal) indeling.

Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

rutger schreef:Charly, hartsikke bedankt voor je info.

Ik heb ook nooit geweten dat er zoveel joodse mensen hebben gediend in het Duitse leger.
Ik moet je bekennen dat ik de teksten niet gelezen heb….maar ik wilde het graag voor je opzoeken vandaar dat ik ze geplaatst heb. Zo help ik een beetje mee. :wink:

PPL schreef: ff off topic.
Waarom doet het dat bij mij niet ?
Welke instelling van toetsenbord heb je aanstaan ?
Bij XP:
Ga via je Configuratiescherm naar Landinstelling vervolgens Talen en dan Details. Bij instellingen hoort te staan: Nederlands (Nederland)-Verenigde Staten (Internationaal)

Als je dit als instelling hebt moet het bij jou ook goed gaan. (Ik heb dit in een ver verleden een keer geleerd dat het hier aan zou liggen)
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Charly1975 schreef: Bij XP:
Ga via je Configuratiescherm naar Landinstelling vervolgens Talen en dan Details. Bij instellingen hoort te staan: Nederlands (Nederland)-Verenigde Staten (Internationaal)

Als je dit als instelling hebt moet het bij jou ook goed gaan. (Ik heb dit in een ver verleden een keer geleerd dat het hier aan zou liggen)
Ok, nu doet het 't.
Ik stond op Engelstalig, thanks.

Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

De grootmoeder van Lütjens was Joods.
Zoals gezegd waren veel Duitse soldaten/officieren Joods, of hadden Joodse achtergronden.
En lang niet elke Duitse soldaat was een nazi, je kon kiezen, of het leger in, of dood.
Dan kozen de meesten toch voor het leger.
En zolang ze er niet openlijk vooruitkwamen ging het over het algemeen goed.

En niet alle admiraals werden persoonlijk door Hitler benoemd.
Ook anderen deden dit, en als het om een écht invloedrijke positie ging, dan werd alles gecheckt.

Zo ging tijdens de oorlog het gerucht dat Heydrich,SS-Obergruppenführer, leider van de nationale veiligheidsinstituten, dus de Gestapo, SD en politie. Rijksgouverneer van Bohemië en Morevië.
Door Hitler als mogelijke opvolger aangewezen, Joodse familie had.
Hitler was woedend en alle familieregisters van Heydrich werden maandenlang onderzocht, want hij mocht van Hitler geenéén druppel Joods bloed in zich hebben.
Later bleek het echt maar een 'roddel' te zijn, maa rhet veroorzaakte een enorme rel.
Deas Gu Cath
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Joden in de SS lijkt me sterk, want er werd erg op ras gecontroleerd, haarkleur, raseigenschappen enz. je mocht dacht ik 1/16 of 1/32 joods bloed in je hebben.. later werd dit bijgesteld naar 1/8 dacht ik en mochten ook gewoon Moslims in de SS (23. Hanschar)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Boesje
Lid

Bericht door Boesje »

In het Duits leger waren idd veel joden!
Joodse kinderen werkten ook in fabrieken om kogels te maken,Als ze voor hitler bleven werken zoude nze niet vermoord worden maar die joden in het leger snap ik nie :S..?
' niemand können mir was erklären zu tun '
Plaats reactie