Hitler en zijn medestanders.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Jasper J
Lid

Hitler en zijn medestanders.

Bericht door Jasper J »

Ik heb een vraag mischien een beetje een raare vraag.
Waren hitler en zijn consorten gek of verward of geniaal gek?
Ik vraag me af wat jullie vinden.

mvg j.j
Aude Audenda
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Geniaal gek (bedoel ik zijn tactiek :!: ).

Van oorlogsvoering.

Twee berichten samengevoegd, je kan je bericht aanpassen door rechtsboven op 'wijzig' te klikken.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Hitler was gek...de macht was 'm naar het hoofd gestegen.
Sommige van z'n consorten waren geniaal met name een aantal generaals zoals bijvoorbeeld Erwin Rommel. De na-lopers waren gek noch geniaal.

Dat denk ik.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Hitler had een visie op een nieuwe, betere wereld ( naar zijn mening), een groot Duits Rijk. Duitsland zou vraak nemen op Frankrijk en Engeland omdat ze zo zwaar waren gestrafd door het verdrag van Versailes. Hitler zou voor brood en werk zorgen. Dit sprak de Duitsers aan en sommige werden toen een van zijn handlangers. Ze geloofden in een man die zei waar het opstond, een man die zou zorgen voor een goede economie. Ik weet niet of ik in de jaren '30 ook een aanhanger van de Nazi's zou worden, het klinkt wel verlijdelijk als hij ervoor zou zorgen dat alles beter zou gaan. Vele Duitsers hadden dit idee ook en stemden op Hitler.

Dit was slechts het begin van een oorlog waar in totaal 61 landen aan mee zouden doen, 3/4 van de gehele bevolking was in oorlog. 60 Miljoen doden, veel was vernield. De wereld zou nooit meer het zelfde zijn na deze oorlog, WO2.
Better to fight for something than live for nothing.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Charly1975 schreef:Hitler was gek...de macht was 'm naar het hoofd gestegen.
Sommige van z'n consorten waren geniaal met name een aantal generaals zoals bijvoorbeeld Erwin Rommel. De na-lopers waren gek noch geniaal.

Dat denk ik.

hier ben ik het niet met je eens.. ik denk dat hij tot 1939 geniaal was.. na 1940 geef ik je gelijk.. hij was politiek geniaal.. militair gezien was hij in rang niet hoger geworden dan Korperaal dat weet ik zeker..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Hiterl was gestoord had last van Megalomie. Hoe hij aan de macht kwam. Nou niet dat hij gedreven politicus was. Wel een fanatike maar niet geniaal. Communisten stonden voor. En omdat, iedreen in het broek deed voor het rode gevaar zagen mensen (inc Engeland en Frankrijk) hem als een tegen pool. Macht was zo wat in zijn schoot geworpen. Maar ja zo als met vele gecreerde monsters. Heeft het eigen willetje en hopppa.. Kijk maar Osama Bin Laden. Ik denk niet dat hij zo maar wat zou worden zonder hulp van CIA!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Hitler was geen gedreven politicus en werd door steun van Frankrijk en Engeland in het zadel geholpen als buffer tegen het communisme? Het wordt steeds gekker.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Niet!! Haha zo zagen ze het wel. Het vloot zou grote moete hebben om Sovjet aanval af te kunnen slaan! En nog zulke dingen. Uiteindelijk zou er twee dingen geburen. De Nazies of Communisten. Nou wie denk jij dat Frankrijk en England liever zagen. Ff ter heringring ze vochten al tegen Rode Leger tijdens burger oorlog.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Even ter herinnering: tijdens de wereldoorlog vochten de Britten en Fransen tegen de Duitsers en een economisch en militair sterk Duitsland zagen ze zeker niet zitten. Al helemaal onder leiding van een politicus wiens populariteit dreef op een uitgesproken afkeer van - naast het judo-bolsjewisme (in hun ogen was het communisme een joods complot) - de westerlijke geallieerden, Versaille, de daardoor verloren Duitse grond, herstelbetalingen en de economische crisis die hij hen aanrekende.

De Russische Burgeroorlog daar was ik tijdens mijn studie nog mee bezig voor een onderzoek en is nog altijd een favoriet onderwerp van mij.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Heel veel mensen die aan de macht lijken staan vaak veel andere mensen achter. Stalin was min of meer self made.. Hitler kreeg veel steun van andere omdat ze in hem een sterke man zagen die Communisme zou stoppen met versprijden. Hij had wat veel plus punten als een politie maar echt goed was hij niet. Bijvoorbeeld een heel vroeg oorlog (hij wou al beginnen ergnes in 1938) kwam niet, er kwam steeds vrede pas toen hij Polen binnen viel was het anders gelopen. Zo zie je al dat hij ten eerste niet al snugger was als politie en al helemaal als een strateeg. Want Duitsland zou pas echt klaar zijn in 1942. En vloot in '43. Hitler was gek en niet al te slim.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Je vergeet voor het gemak dat het Rode Leger tegen 1943 te groot zou zijn geweest voor de Wehrmacht omdat de Russische militaire industrie veel sneller bouwde dan de Duitsers. In de zomer was het nu of helemaal nooit voor Hitler - of hij er nou klaar voor was of niet.

Maar wat heeft jouw laatste reactie nog met de vermeende rol van de Britten en de Fransen temaken? Of probeer je gewoon steeds iets nieuws?
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Nee over met Britten en Fransen ben ik klaar want je had geen tegen argument volgens mij :)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Geen tegenargument?
Harro schreef:Even ter herinnering: tijdens de wereldoorlog vochten de Britten en Fransen tegen de Duitsers en een economisch en militair sterk Duitsland zagen ze zeker niet zitten. Al helemaal onder leiding van een politicus wiens populariteit dreef op een uitgesproken afkeer van - naast het judo-bolsjewisme (in hun ogen was het communisme een joods complot) - de westerlijke geallieerden, Versaille, de daardoor verloren Duitse grond, herstelbetalingen en de economische crisis die hij hen aanrekende.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ja weet ik.. maar.. echt verzetten deden ze niet.. En ze werkte niet zo gauw met Hitler als tegen de Commustiche partij in Duitsland
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Des te opmerkelijker - vanuit jouw visie - dat de Fransen en Engelsen op 3 september 1939 wel de Duitsers de oorlog verklaarden en niet de Sovjet Unie.
Plaats reactie