Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Akshara
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018, 23:16

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Akshara »

Hoi "van Loon" ,

Mijn opa heeft zover ik nu weet in de 3e compagnie van het 5e regiment infanterie gediend.

Op dit moment loopt er een verzoek tot inzage in zijn dossier.
Hopelijk begin volgende week meer duidelijkheid hierover.
Akshara
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018, 23:16

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Akshara »

Heb, naast het verhaal over de Grebbelinie, van mijn grootouders niet veel details gehoord over de oorlog, anders dan dat zij deze periode redelijk goed doorgekomen zijn.

Wel heb ik gehoord dat mijn opa staande werd gehouden om met andere toevallige voorbijgangers toe te kijken bij een represaillemaatrefel op de Weteringschans in Amsterdam.

Daar werden op dat moment een aantal mensen opgesteld en kort daarna gefusilleerd.

Heb hierover wat opgezocht en het volgende gevonden:
Er blijken 30 politieke gevangenen doodgeschoten te zijn als vergelding voor een Duitse officier die omkwam bij een vuurgevecht.

Op de 10e maart blijkt er een inval van de SD geweest te zijn bij een verzetsgroep aan de Stadhouderskade te Amsterdam.
Een dag later blijken leden van deze verzetsgroep dit pand binnengevallen te zijn om te zien wat de Duitsers daar hadden aangericht.
Hierbij is een vuurgevecht ontstaan, waarbij een Duitse Hauptscharführer (Ernst Wehner)  gedood is.
Als represaille maatregel zijn hiervoor 30 gevangen gedood aan de Weteringschans.

De Heineken brouwerij heeft uiteindelijk een monument "De Gevallen Hoornblazer" laten plaatsen ter nagedachtenis.
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door jelmer04 »

Mijn opa:
B. Luimstra, heeft tijdens de mobilisatie bij Valkenburg gevochten als lid van het 4e regiment, 3e bataljon als mitrailleurschutter.
Wat best vreemd is aangezien hij uit Bergum te Friesland komt..
Verder is hij de oorlog goed en mild doorgekomen.
Groet Jelmer de Vries
Quansem Ilep ( Always First )
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Jorn. »

De vader van mijn oma werkte in ww2 in een kindertehuis en hij vervalste leeftijden van ze zodat ze niet hoefden te werken aan een spoorlijn
Ze heeft ook iemand vermoord zien worden door een Indonesiër na ww2
Heeft jappen voorbij zien marcheren
Vliegtuig neer zien storten
En andere familie(heb hun nooit gekend) heeft in een kamp gezeten en het overleefd
En ander familie lid heeft aan een spoorlijn gewerkt
Een ander familie lid om gekomen op een boot door een ongeluk
Zijn na de oorlog gevlucht naar Nederland toen het echt gevaarlijk leek
Mijn oma heeft denk ik nog niet alles gezegd aan erge dingen die ze heeft meegemaakt of familie waar ze de verhalen van kent maar om eerlijk te zijn denk ik dat ze ook nooit alles gaat vertellen en ik kan me ook niet voorstellen hoe zij zich toen hebben moeten voelen
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door jelmer04 »

Beste Jorn, ik heb een vraagje:
Je schrijft dat de vader van je oma in de Tweede Wereldoorlog leeftijden vervalste zodat ze niet hoefden te werken aan een spoorlijn.
Mag ik vragen welke spoorlijn je bedoelt??
Quansem Ilep ( Always First )
Jorn.
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2019, 16:17

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Jorn. »

Dat weet ik niet sorry weet mijn oma waarschijnlijk ook niet maar ik weet alleen dat kinderen van af een bepaalde leeftijd aan een spoor moesten werken en hij vervalste dat maar er werd in mijn familie nooit naar gevraagd en als er over gevraagd werd werd er niet over gepraat
Sorry weet ik dus niet :(
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door jelmer04 »

Oké
Quansem Ilep ( Always First )
Plaats reactie