Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Harro schreef:Jeetje, dit forum lijkt wel een typische doorsnede van de Nederlandse samenleving na WO2: iedereen heeft in het verzet gezeten.
LOL mijn oma heeft in haar kast wel een stuk of 6 medailles hangen, waaronder het Croix de Guerre (franse krijgsgevangenen helpen onderduiken enz.) en het verzetsherdenkingskruis.
en mijn opa en oma zijn ok in een flink aantal boeken vermeld etc.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Mijn opa heeft nooit iets met het verzet gedaan hoor :roll: Hij dook alleen onder om niet naar duitsland te hoeven ( voor zover je dat verzet kan noemen :P) Als ik hem nu stukken van mijn verzameling laat zien gaat hij enthoujast meteen een vergeten verhaal vertellen :P zo ben ik in de oorlog geinteresseerd geraakt en zo zullen mijn kinderen ( later) misschien ook interesse krijgen...

Ga door met de leuke verhalen!!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Mijn opa heeft me dit verhaal laatst verteld, het gaat niet over hemzelf, maar over een bekende verzetsstrijder uit Deventer, Jan Berghuis.

Jan liep in de stad,langs het politiebureau, en toen zag hij een aanplakbiljet met zijn eigen foto erop, en denkt: Verrek, dat ben ik!
Toen is hij naar huis gegaan, heeft hij zich verkleed als oude oma en heeft hij overal die aanplakbiljetten weggehaald :D

Deze is wel van mijn opa,
Mijn op had een radio op zolder, op de balken van het dak.
Toen was er een keer storm, waaiden de dakpannen eraf, kon iedereen de radio zien staan :P
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

De opa van mijn buurjongen heeft (volgens zijn zeggen) 11 Jappen in Nederlands-Indië "afgeschoten" met een Amerikaanse M1 Garand, in WOII! :shock:
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mijn ene opa zat van 1943 tot de komst van de Russen in Berlijn bij de Deutsche Bank (afdeling betalingsverkeer met Nederland) en daarna tot augustus 1945 in een Russisch kamp. Zijn verloofde woonde toen nog bij haar ouders in Amsterdam West. Eind 1943 is mijn opa een week thuis geweest om te trouwen.

Mijn andere opa werkte op de Wester Suikerfabriek in Amsterdam. Op het doorgeven van wat illegale krantjes na was het allemaal heel doorsnee, hoewel ze overwogen een joods jongetje in huis te nemen maar dat ging niet door omdat de vrouw die het kind kwam brengen merkte dat onbekenden haar volgden toen ze het kind wilde brengen. Mijn opa is in 1982 overleden. Mijn oma was sinds 1933 met mijn opa getrouwd en haar herinneringen gaan vooral over de hongerwinter, wie er allemaal fout waren in de Jordaan, dat er op de gracht tien willekeurige mensen zijn doodgeschoten vanwege een mislukte aanslag op een Duitse soldaat, en over de al genoemde schietpartij vanaf de Grote Club op de Dam waarbij 22 doden vielen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:De opa van mijn buurjongen heeft (volgens zijn zeggen) 11 Jappen in Nederlands-Indië "afgeschoten" met een Amerikaanse M1 Garand, in WOII! :shock:
geloof ik geen donder van.. in 1941/42 hadden we die niet eens.. het kan zijn dat hij ná WOII als Marinier daar evt. Jappen heeft neergeschoten die niet wilden geloven dat de oorlog was afgelopen.. daar hoor je heel vaak verhalen van.. kan ook zijn dat hij een Johnson bedoeld maja ik vind het een vaag verhaal..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Hebben jullie geen opa´s die een aanslag pleegden op een Duitse officier bij Putten of op Rauter bij de Woeste Hoeve.
Deze twee verzetsdaden leverden een zodanig aantal doden op (bijna 900) door represaille maatregelen, dat men dit
ook wel zeer domme verzetsdaden mag noemen.
1 gewonde Rauter, moet je opa toch geen 263 overhoop geschoten Nederlanders waard geweest zijn? Graag eens wat verhalen van de kleinkinderen van deze verzetshelden.
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Bericht door Kleine Feldmaus »

Mijn opa heeft in verschillende concentratiekampen gezeten, mijn oma (91 nu) heeft in die tijd haar identiteit/geloof moeten veranderen en wil tot op de dag van vandaag vrijwel niets zeggen of horen over de oorlog en bijbehorende zaken.
Heel af en toe heeft ze het over vliegende bommen, die insloegen in het huis en de buurt achter hen, en dat ze onder vuur is genomen op de dijk, vanaf de overkant van de rivier toen ze vlak na de avondklok naar huis rende op haar klompen.
Maar veel verhalen komen er dus niet en dat respecteer ik, ik ga er niet naar vragen of haar met mijn verzameltik confronteren, als ze er zelf wat over kwijt wil weet ze dat ik er altijd in geinteresseerd ben.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Mijn oma werd geboren in de jaren '30. Ze was de dochter van een rijke envloppefabriek eigenaar. Haar vader deze envloppefabriek in venlo. In de fabrieks hal stonden 15 meter hoge papierrollen van enkele meters dik. Toen de oorlog begon was er nog weinig aan de hand. Tot dat de tijd van de jodenvervolging aanbrak...

Toen de joden moesten onderduiken hadden ze uiteraard bonkaarten nodig, haar vader drukte deze bonkaarten en de huisarts (dokter van Rooj) verspreide die. Toen de oorlog grimmiger werd, zijn er joden ondergedoken in de fabriek. Dit deden ze door tussen de papierrollen kamers te creeren. Ze schoven de rollen tegen elkaar zodat een groot vierkant vak ontstond. Het papier reikte tot het plafond dus van boven af kon je ook niks zien. Mijn oma ging altijd met haar zus naar het bos. Toen ze zich aan brandnetels brandde had een joods echtpaar dat in een klein huisje in de bossen woonde haar geholpen met een zalfje. Twee dagen later waren ze in het zelfde bos toen ze langs het huisje liepen om het echtpaar te bedanken lagen ze beide dood voor hun huis. Ze waren opgehangen door NSB'ers. er is later ook nog een vliegtuig van de tommy''s neer gestort. De duitsers lieten de lijken enkele dag liggen als voorbeeld van de zwakheid van de britse piloten.

De mannen werden allemaal opgepikt voor de werkkampen. Haar vader wilde uiteraard niet. Nadat hij twee maanden zat ondergedoken kwamen er duitsers aan de deur, hij werd gestuurd naar een kamp bet over de Duitse grens op verdenking van het helpen van Joden (die ze nooit hebben gevonden maar ze waren verraden). Toen hij zich enkele weken in het kamp bevond ondernam hij een poging om te vluchten samen met twee andere. Op het moment dat de wacht wisselde rende ze richting de poort. De duiters die wacht had keek hem recht aan en draaide zich om zonder iets te doen! Hij redde zijn leven hij is daarna naar huis gekomen (heeft wel ff geduurt). Toch is mijn oma samen met haar zussen en broers en moeder iedere dag gehuild bij de ortscommandant. Terwijl hij al thuis was! De ortscommondant wist ook neit waar hij zich bevond maar op de kamp lijsten stond hij neit aangegeven. Om het te doen lijken (voor de zekerheid) dat hij nog neit thuis was is zij tot aan het einde van de oorlog iedere dag bij de ortscommandant gaan huilen.

In de periode dat (1944) Venlo werd geevacueerd moest iedereen Venlo verlaten omdat de Tommy's aan de andere kant van de Maas lagen. Zijn belven achter in de fabriek samen met de Joden, en een gezin(poilitie ambtenaar met 13 kinderen) en haar vader die was gevlucht uit het kamp. De huisarts was bij een aanval met brisant bommen gedood. Toen de luchtaanvallen op zijn hevigswaren schoot er een granaat door het dak en die boorde zich in een van de papierrollen ongeveer 2 meter van mij oma. De granaat was een blindganger. Haar moeder was dochter van een Duitse. ZIj sprak vloeiend Duits. Zij ging iedere dag koekjes en koffie brengen naar de Duitsers om ze zo te vriend houden. Haar zoon mocht dan stroom af tappen zodat ze licht hadden in de fabriek. Op een gegeven moment kwamen er een ortskommedant en een aantal officieren bij hun in huis (ingekwartiert). De duitsers hebben de aanwezigheid van de onderduikers nooit gemerkt. (er is ook nog een tijd een RAF vliegenier ondergedoken geweest!, hij is via via teruggekeert naar geallieerd grondgebied voor het einde van de oorlog)

Nadat ze 9 maanden in de kelder hebben gezetten en tussen de papierrollen werden ze bevrijd. Haar zus heeft alles opgeschreven in een boek dat in famillie bezit is.

mvg,, Bjørn
De envloppe fabriek heet Koverto en is nu een van de grootste envloppe fabrieken terwereld haar vader verkocht het aan iemand (naam mag ik neit noemen) die nu in ierland woont en steenrijk is!
Laatst gewijzigd door Sgt. Gallée op 30 okt 2006, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Mike.H schreef:
C. Works schreef:De opa van mijn buurjongen heeft (volgens zijn zeggen) 11 Jappen in Nederlands-Indië "afgeschoten" met een Amerikaanse M1 Garand, in WOII! :shock:
geloof ik geen donder van.. in 1941/42 hadden we die niet eens.. het kan zijn dat hij ná WOII als Marinier daar evt. Jappen heeft neergeschoten die niet wilden geloven dat de oorlog was afgelopen.. daar hoor je heel vaak verhalen van.. kan ook zijn dat hij een Johnson bedoeld maja ik vind het een vaag verhaal..
Who knows...
De Nederlanders hebben misschien wat onderhandelt met die Amerikaanse mariniers?
Gebruikersavatar
maple leaf angel
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mei 2006, 12:08
Locatie: achterveld
Contacteer:

Bericht door maple leaf angel »

nou ik heb dan nog wel een grappige .
onlangs zat ik met een veteraan te praten en die vertelde me over zijn brencarrier .
ze hadden wat kippen gevonden en hadden voor die beestjes achterin de brencarrier een kippenhok gemaakt zodat ze elke dag verse eieren hadden(!) en als ze dan een tijdje ergens bleven dan haalde ze de kap eraf en maakte daarvan een ren voor de kippen .
op een gegeven moment vonden ze ook nog een koe dus hadden ze ook nog eens verse melk dat ging als een lopend vuurtje rond en ook officieren kwamen melk en eieren halen , maar ze moesten verder en hebben de koe maar achter gelaten .
niet veel later kwam een officier bij ze voor melk , toen vertelde ze hem dat ze de koe vrijgelaten hadden .
je raad het nooit maar ze werden terug gestuurd voor de koe !!!! en zoals die veteraan tegen mij zei "and so we went back and tyed the cow behind the bren and wen back on "cow speed" :lol: "
hij straalde helemaal toen ie me dat vertelde en voor mij was het ook wel eens leuk om zo'n verhaal te horen !
dileas gu brath
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

haha, grappig verhaal :P

Mijn Franse opa heeft in het Franse leger gevochten.
Hij zat bij de genie troepen en moest bruggen opblazen om de Duitsers te stoppen.
Daarmee heeft hij heel wat medailles gekregen waaronder het Legion d'Honour.
Helaas heeft hij ook een granaatscherf in zijn onderbeen gekregen waardoor het been moest worden geamputeerd.

Ik heb nog verschillende spullen van hem waaronder een veldfles, een bajonet, een opleidings handboek en de medailles natuurlijk!

Mijn Franse overgroot opa was toen te oud om te vechten, hij is gevangen genomen door de Duitsers.
Hij moest van de Duitsers wacht lopen op een treinstation.
Erg warme kleding heeft hij waarschijnlijk niet gekregen waardoor hij een longontsteking heeft opgelopen waaraan hij is overleden...

Verder heeft mijn Nederlandse oma op een boerderij gewoont waar ze ieder dag wel een paar Duitser heeft zien langs lopen, maar dat is minder interessant :P
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Sgt. Gallée schreef: Op een gegeven moment kwamen er een ortskommedant en een aantal officieren bij hun in huis (ingekwartiert). De duitsers hebben de aanwezigheid van de onderduikers nooit gemerkt.
bij mijn oma ook!, kweet alleen nie watvoor duitsers :P
Mijn oma zat ook in de kelder achter een gordijn, toen ze bevrijd werden heeft mijn oma een ijzeren kruis in de stoel gevonden!
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

hahaha, normaal vindt je een paar centen onder de kussens, maar een ijzeren kruis das pas eens een vondst 'onder de kussens' hahah
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
ET
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:03

Bericht door ET »

Opa zei alleen.... verschrikkelijke tijd... honger etc etc....

Zijn vader maakte radio's en als de duitsers hem innamen hadden ze zo weer ene om op de hoogte te blijven.
Verder weet ik dat zijn zus koeriersdiensten deed en dat ze dit pas van elkeer wisten na de oorlog!

Mijn andere Opa en Oma hadden regelmatig logees, Amerikanen, Canadezen en ook duitsers!



Veel mensen praten er liever niet over en dat is begrijpelijk.
Plaats reactie