Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
nixon
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2006, 07:56
Locatie: het westland

Bericht door nixon »

nog even over dat lucht afweer geschut. mijn opa woonden in een huis met 11 kamers en 2 en half hectaar grond eromheen
Stand up ! Hook up ! Screaming Eagles, go
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ik wist niet dat er zoveel verhalen door jullie waren opgepikt! ( ik dacht dat ik de enige was :P) Maar zo zie je maar weer dat het best nuttig is om met je opa of oma te praten over wat ze in de oorlog hebben meegemaakt, je komt zo veel te weten! Bedankt voor de vele reacties, ga vooral zo door! ;)

Mijn Oma heeft trouwens nog meegemaakt dat de Duitsers optrokken naar de afsluitdijk. Ze vertelde dat alle Duitsers nog somberder keken dan aan het einde van de oorlog, omdat ze de kazematten op kornwernerzand moesten bestormen. Nu weten jullie dat dit de enige plek in Nederland was waar ze aan de Duitsers een eitje hadden, dus reden genoeg om niet vrolijk te kijken. Jammer genoeg capituleerde Nederland een paar dagen later, dus hebben de bunkers niet langer dan 5 dagen succes gekend..
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

5 dagen succes? er is maar 1 aanval op geweest hoor ;) als je het al een echte aanval kan noemen... bovendien waren ze er nog niet de eerste oorlogsdag.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Ja daar heb je gelijk in, ik weet ook niet hoe het zit met de aanvallen op kornwernerzand, maar in ieder geval hebben ze vanaf het begin tot de capitulatie stand gehouden. Daar gaat het om ;)
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

nixon schreef:mijn opa woonde in twello in de oorlog hij was toen 14 ze hadden een huis met een plat dak op dat dak hebben de duitsers een luchtafweer geschut op gezet. ook hebben ze heeld de schoorsteen vol gepropt met brood en anderen rommel omdat ze dan niet naar beneden hoefden later is de SD bij hun in huis getrokken dus werd mijn opa
en zijn ouders uit huis gezet later toen ze bevrijd waren hebben de canadezen er nog in gewoond en daarna mochten ze er weer in.
Bij mijn oma, die woonde in een station, stond ook een afweergeschut op het dak.. Zijn nog foto's van, die moet ik eens zoeken :)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Twello dat's hier vlakbij btw haha
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Auke J. schreef:Ja daar heb je gelijk in, ik weet ook niet hoe het zit met de aanvallen op kornwernerzand, maar in ieder geval hebben ze vanaf het begin tot de capitulatie stand gehouden. Daar gaat het om ;)
ook al hadden ze meerdere grootscheepse aanvallen gedaan, dan hadden ze Kornwederzand waarschijnlijk niet veroverd. Onze enige goede stelling, met (ook bijna als enige) goed getrainde mannen en goed bewapend. Ondanks artillerie beschietingen en Stuka's bleven ze gewoon heel. Daar hadden we het nog wel even volgehouden...
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Er is door een Stukabom die recht op een bunker was een enorm gat van 2 meter ontstaan bij Kornwerderzand.
Er werd alweer spul aangevoerd om het te repareren, maar toen het aankwam hadden we gecapituleerd.

---------

Op het moment heb ik (Eindelijk) contact met een Canadese veteraan die Deventer heeft bevrijd, is ook geland op Juno.
Vertelde hij gister;

'The lorry with our food got lost in France, and the Germans found it, so some machine guns fired on our lorry, and the driver just managed to get out.
They were almost killed or taken prisoner, but they managed to get to us and feed us.
It didn't matter the food was full of holes!'
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Bericht door Auke J. »

Dat is wel indrukwekkend aan kornwernerzand, de stelling was zo goed als onneembaar! En waarschijnlijk de sterkste stelling van Nederland. Als Nederland niet gecapituleerd had, waren de Duitsers er pas doorheen gebroken wanneer de Nederlandse munitie op was :P
malarkey
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 11 jul 2005, 20:00
Locatie: ERgens

Bericht door malarkey »

Mijn Opa heeft gezin hoe een Amerikaan Of Engelsman dat wist hij niet, een keel van een duitser doorsneed.(geen leuk verhaal dus)
Hij liep op straat toen hij een Militair zag rond sluipen, toen zag hij ook dat een duitser met een burger stond te praten.
De Amerikaan of Engelsman liep erna toe en pakte hem beet en sneed zijn keel door.

Verder heeft hij ook nog wel wat mee gemaakt, maar weet niet meer zo gauw de verhalen.(me opa woont dicht bij de gravse brug).

Gr Johnny
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Ik moet nog altijd eens met mijn oma praten over WO2. Het enigste wat ik van mijn familie in WO2 weet is dat mijn vaders kant het naar omstandigheden goed had (een boerenfamilie in een rustig boerendorp). Ze gingen goed met de bezetter om en hadden er weinig last van (af en toe lucht gevechten). De enigste die dacht ik echt problemen had was 1 van de broers van mijn opa die in het KNIL zat. Hij werd in een Jappenkamp gestopt en kwam daar na de oorlog (vooral psygisch) slecht uit. Ik probeer nog een beetje uit te pluizen of er niet toevallig iemand van de familie in het Nederlandse leger zat of juist in Duitse krijgsdienst.
De andere kant had het ook erg rustig. Als het goed is zat mijn opa in het Nederlandse leger, maar dit weet ik niet zeker. Daar zat ook een verzetstrijdster bij (waarvan ik binnenkort het verzetstrijdersbandje krijg (zo'n oranje mouwband).
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

toen in 1940 de duitsers ons dorpje bezetten was mijn opa ongeveer 12 - 13 jaar
en in het kleine schooltje lag toen een groepje soldaten gelegerd
toen deze vertrokken was mijn opa op klaarlichte dag ernaar binnen gegaan en hij zei dat er vanalles lag zoals veldflessen enzo
maar toen zag hij ook een geweer liggen dat hij mee naar buiten nam en ergens in het gras verstopte

toen het donker was was hij teruggegaan om het geweer te pakken en het thuis onder balen hout te verstoppen
toen we werden bevrijd haalde hij het onder de balen uit en begon hij met zijn vrienden in de lucht te schieten want overal lagen kogels zei hij

maar toen zijn vader erachter kwam moest hij het afgeven en toen heeft die het aan een verzetsterijder meegegeven

stef
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Bericht door Julian »

Oh, jammer dat je hem niet nogsteeds hebt :(
Wel mooi verhaal en een dappere opa, niet iedereen steelt een wapen van de Duitsers op klaarlichte dag :P !
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

;) wie zegt dat het een Duits geweer was?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

hoe bedoel je? het was een mauser want hij zei dat je er van die clips in moest doen van 5

ja jammer dat hij het niet meer heeft
maar ik heb wel een ander wapen van hem gekregen (trainingswapen van de duitsers .22)
Plaats reactie