Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door matthijsdedie »

Even voor de duidelijkheid ik verzin dit verhaal niet.
Mijn vader heeft het zo aan mij verteld (en mijn opa heeft het aan hem verteld)en ik wilde het met jullie delen.
Maar om nu indirect te zeggen dat het niet waar is vind ik een beetje raar.
Ik begrijp uw punt wel, ik heb mijn opa ook niet gekend en het verhaal niet van hem gehoord dus het zal niet 100% waarheidsgetrouw zijn.
Maar ik denk niet dat mijn vader of opa dit verhaal heeft verzonnen.
pantserknakker schreef:Beste mensen voordat je een verhaal plaats van je opa of oma kan je beter eerst eens uit zoeken als het waar is.Dan het verhaal hier plaatsen,
meer dan de helft van de verhalen lijken me niet waarschijnlijk en komt meestal niet meer uit eerste hand.
Een Duitser in mekaar slaan tijdens de oorlog? De meeste Nederlanders waren of bang of hadden niets met de Duitsers te maken.
De meeste Duitsers zaten in de Steden en waren 3e rangs soldaten afgekeurd voor frontdienst of het waren Russen.
Na de Oorlog zat iedereen bij het verzet. Er vochten meer Nederlanders voor de Duitsers dan voor de Gealieerden.
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Jan Klaassen »

Verhalen uit de eerste hand kunnen ook onnauwkeurig (en soms zelfs gedeeltelijk niet helemaal waar) zijn - dus wat pantserknakker daar zegt is een beetje een open deur intrappen. Moet wat opa of oma zegt dan ook helemaal waar zijn? Het gaat erom dat het hún ervaringen zijn, dat is net even iets anders.
En ik kan mij best voorstellen dat iemand een handtastelijke Duitser een mep heeft verkocht - en ik kan mij ook voorstellen dat de commandant van die soldaat het nogmaals heeft overgedaan, en dat ook de soldaat in kwestie is gestraft. Tucht had je wel hoor, binnen die eenheden! Daarbij waren het niet allemaal onmensen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
pantserknakker
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 mei 2013, 14:05

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door pantserknakker »

Een Duitser een mep geven oké, maar dan met een mes achter hem aangaan?
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door matthijsdedie »

Inderdaad dat is wat ik heb gehoord hij is achter hem aan gegaan om hem af te schrikken.
Voor de rest niet om hem te doden of iets dergelijks.
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Jan Klaassen »

pantserknakker schreef:Een Duitser een mep geven oké, maar dan met een mes achter hem aangaan?
Zie hiervoor:
Jan Klaassen schreef:Moet wat opa of oma zegt dan ook helemaal waar zijn? Het gaat erom dat het hún ervaringen zijn, dat is net even iets anders.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door yente »

Het kan toch inderdaad waar zijn dat de vader er is achter gelopen, Duitser of niet. Ik denk dat je op zo'n moment daar niet bij stilstaat.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door yente »

Ik krijg nu al voor de 2e keer een melding van dit topic zonder dat er iets nieuws in staat?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
HeidiT
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2015, 16:16

Re:

Bericht door HeidiT »

Peet schreef:Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop dan ook dat mijn verhaal hier op de juiste plaats terecht komt.

Mijn opa is in '43 opgepakt nadat hij ondergedoken had gezeten. Via Amersfoort is hij op transport gesteld naar Buchenwald en vandaar uit is hij overgeplaatst naar een soort "buitencommando" in Wenen (een SS-kazerne), gelokaliseerd achter het park van Schloss Schonbrunn. Waarschijnlijk in januari 1945 moest deze SS-kazerne ontruimen waarna hij is overgeplaatst naar een SS Aussenstelle in Ludwigstal in het Bayerische Wald. Hier moest hij samen met ongeveer 30 andere Nederlanders uit Buchenwald barakken bouwen voor de terugtrekkende SS. In april '45 is hij uiteindelijk ontsnapt tijdens een transport naar een andere (onbekende) bestemming.

In augustus jl. heb ik een bezoek gebracht aan Buchenwald. Daar vond ik in een vitrine in het museum een transportlijst met daarop de naam van mijn opa. Jullie snappen dat dat heel veel indruk heeft gemaakt. Sindsdien probeer ik dan ook zoveel mogelijk informatie te vinden over het verblijf van mijn opa in o.a. Amersfoort en Buchenwald. Ik heb al informatie gekregen via het archief van Buchenwald en nu lopen er nog verzoeken bij het Nederlandse en internationale Rode Kruis.

Is hier op het forum ook iemand die wel eens iets gehoord heeft over deze twee "buitencommando's" in Wenen en Ludwigstal? Over Kamp Amersfoort en Buchenwald is veel te vinden, maar hierover tast ik nog behoorlijk in het duister. Wat ik weet, weet ik van horen zeggen van familie en bewaard gebleven brieven van mijn opa.

Is er iemand die hierover iets kan zeggen? Alle informatie is welkom.

Alvast bedankt!
Hallo Peet!
Ik weet niet waarom ik jouw verhaal nu pas op het net ontdek. Het had mijn verhaal kunnen zijn! Maar dan over mijn vader. Jouw opa en mijn vader hebben zich mogelijk gekend, waren beide in Amersfoort (maart 44), Buchenwald (v.a. april 44) Schönbrunn (v.a. 9 nov 44) en uiteindelijk in Ludwigstal.
Ik ben in 2012 op zoek gegaan naar meer informatie maar kwam ook niet verder dan de ontslagpapieren van Buchenwald naar de Kraftfahrtechnische Lehranstalt in Wien-Schönbrunn. Ik heb allerlei info gekregen via Arolsen maar niets is bekend vanaf dat laatste transport.
Had al eens op een Duits forum een topic gestart en ben daar iig ietsje wijzer van geworden.
Ik zou het fijn vinden als je contact met me op zou nemen, wie weet kunnen we enkele dingen aanvullen aan ieders verhaal.
Groetjes,
Heidi
Sleurhut
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2016, 10:59
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 1 keer

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Sleurhut »

Dan nog eentje dan.

Mn opa heeft gevochten op vliegbasis yprnburg. Heeft daar een pasr para's doodgeshoten. Is daar gevangen genomen en bij het ontzetten vsn het vliegveld gewond geraakt

Na de oorlog heeft hoj ook nog naar het schijnt een ss deserteur als onderduiker gehad. een of andere oostenrijker. Maar deze is op een bepaals moment toch verdwenen. Daarna werden er een aantal duitsets ingekwartierd op de boerderij waardoor we wat spulletjes hebben.. Al hebben we wel het een en ander al weggegooid, auw
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Bas J. »

Helaas geen stoere verhalen van opa en oma hier.

overgrootvader was wel 1 van de 5000-6000 oorlogsvrijwillige mariniers in Nederlands Indie. Helaas heeft dit hem nare herinneringen achtergelaten en leed hij de rest van zijn level aan PTSS. Hij heeft ook wat fotos gemaakt tijdens zijn tijd in Nederlands Indie.

Een foto van een M4a3 100mm Sherman tank gebruikt door de KNIL mariniers die nu in Overloon staat, schietoefeningen waar hij met zijn BAR staat te zwaaien, 1 van de fotos ligt hij op het gras met een M1 waaraan het uiteinde een M1 Garand granaat vast zit. Foto met zijn peleton (hij light helemaal rechts onder) de foto in dezelfde lijst daar rechtsboven zit hij met een groep vrienden van hem (onderschrift: terang bulan). De rest spreekt wel voor zichzelf.

Helaas had ik ook gehoord van mijn overgrootmoeder dat hij zijn uniform heeft weggegooid na de oorlog, maar heb nog veel medailles van hem en er liggen nog wat bij mijn overgrootmoeder thuis.

Linkje naar de dropbox waar je de lijsten kunt bekijken. 2 kerels met een jeep zijn andere familieleden. De foto daarboven is hij al veel ouder dus is waarschijnlijk een oefening van soldaten/bijeenkomst. Hij had nog jaren bij de luchtmacht en werkte 20-30 jaar voor zijn eind nog bij vliegveld Twente. Waar zijn laatste rang zover ik weet adjudant was (zie boekje). Hierdoor is hij ook doof geworden, hij stond altijd vlakbij de landende en stijgende straaljagers. Andere tijden :)

Link: https://www.dropbox.com/sh/wcxk6ibwc37j ... 3kXra?dl=0
Link naar Overloon museum, fotos Marbrig Harssens: http://www.pantser.net/wo2-nl/w02-M4A3-105mm-HVSS.htm
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Memory »

Dank voor het delen Bas, dat zijn erg interessante foto's. Het PTSS verhaal ken ik inderdaad van meerdere veteranen. Heb je de medailles al eens uitgezocht?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
AlexDekker
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:29

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door AlexDekker »

Mijn opa was een Duitser ;-): https://g.co/kgs/QVqFnu

Maar het gekke was, dat ik opgroeide met verhalen van de Nederlandse kant. Mijn andere opa zat op Texel en had daar de Georgiërs mee gemaakt. Enkele weken voordat zij in opstand kwamen, belandde hij in Drenthe, in Vries. Zijn verhaal was een serie fragmenten waarbij de oorlog eigenlijk een beetje mal was. Duitsers die eten wilden hebben en daar sigaretten voor aanboden, Georgiërs die stiekem drank stookten (en waarbij twee aan alcoholvergiftiging stierven), een Duitser die opgehangen werd, alsof de oorlog niet heel erg was. Mijn opa vertelde de 'leuke' kant, de donkere kant negeerde hij volkomen.
Akshara
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018, 23:16

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door Akshara »

Van mijn opa (Johannes Martinus “Joop” van Haeften) weet ik dat hij gedurende de gevechten bij de Grebbelinie (exacte locatie en tijdstip helaas nog onbekend) zijn kameraad het leven heeft gered.
Dhr. Gerard Sloof zou door de schok van een inslag buiten bewustzijn geraakt zijn en in een sloot gelegen hebben. Mijn opa zou hem daar weggehaald hebben zo hebben beide heren ons vroeger verteld. Zij zijn ook hun hele leven bevriend gebleven.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door yente »

Mooi verhaal!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door van loon »

Hallo Akshara,
Weet jij misschien bij welk Regiment jou opa heeft gezeten?
Aan de hand daarvan is mogelijk te traceren waar in de Grebbelinie hij gezeten heeft.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Plaats reactie