Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Tinus
Lid

Bericht door Tinus »

...
Laatst gewijzigd door Tinus op 21 feb 2010, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Dit verhaal heb ik van mijn vader die in 1945 geboren is en de oorlog niet heeft meegemaakt gehoord, later bevestigd door mijn opa die de oorlog wel had mee gemaakt, maar er weinig over vertelde.

Het is een komisch verhaal dat zich uiteraard afspeelde in de oorlog.

Bij ons in het dorp aan de Waal woonde een man die het niet zo nauw nam met de waarheid en graag anderen plaagde. Op een dag vertelde hij 's ochtends aan iedereen die hij tegenkwam dat er om 16:00u een schip vol met kolen (steenkool) zou aanmeren in het kleine haventje bij de steenfabriek.

Toen hij rond 16:00u in zijn huisje zat zag hij allemaal mensen met emmers e.d. richting dijk en haventje lopen....en plots bedacht hij: "het zou toch niet waar zijn dat er ook echt een schip met kolen ligt ?" Hij pakte een emmer en ging kijken.....

Hier zit dus ook een moraal aan: weet wat je zegt en wat je doet en zorg er voor dat je zelf niet het slachtoffer wordt van je eigen grap :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Jeroen 29th
Lid

Bericht door Jeroen 29th »

HAHA :lol:
Lachen!
Domme man.
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Tinus schreef:Tja brain, opa's verschillen. De een vind het prachtig om over de oorlog te praten, bij de ander moet je het eruit trekken, wat soms wat problemen met zich meebrengt. Ik ben nog wel even bezig met de andere opa....
Ik vind het leuk om over de Duitse whermacht te hebben.Die uniformen wat de duitsers hadden,zijn echt mooi.En ook de disipline wat het duitse leger had,in die tijd.Natuurlijk is het fout wat Hitler met zijn leger deed,maar de resultaten waren er wel.Dat mag gezegt worden.
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Hij heeft inderdaad een bijzonder resultaat behaald bij het opbouwen van Duitsland, in slechts 5 jaar maakte hij van Duitsland het machtigste land van Europa... Helaas vond hij dat niet genoeg en de rest is geschiedenis :)
Gelukkig is het hem niet gelukt ;)
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
battle of the Bulge
Lid

Bericht door battle of the Bulge »

mijn oud tante is dood gegaan net na de bevrijding, de amerikanen hadden toen een mijn opgegraven en mijn oud tante dacht dat hij onschadelijk was en trapte tegen de mijn toen ze zij stomme rot moffen riep daarna is ze doodgebleven.

tegenover het huis van mijn opa lag een loopgraaf met een bunker en een mitrailleurs nest aan de zijkanten toen de duitsers nederland binnenvielen waren de nederlanders gevlucht, maar de duitsers wilden toch de wapens onschadelijk hebben. Toen moest mijn overgroot vader helpen die duitsers konden het gewoon niet alleen:D

achter het huis van mijn opa (jawel de zelfde) lagen weilanden. De duitsers hadden er een kanon neer gezet nog geen 7 meter van zijn huis af. toen de amerikanen dat ontdekten schoten ze erop met mortieren maar de duitsers hadden hun kanon verplaatst. Ze hadden wel het huis van mijn opa geraakt.

Hier een kort verhaal van mijn oma. In noord holland heeft zij van een van de geallieerden een beschilderde klomp gekregen met daarin een parachutetje die heeft ze nog steeds <<<< heeft iemand hier mischien nog wat info over zal ze denk ik leuk vinden
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Carnyx
Lid

Bericht door Carnyx »

Dat verhaal van je overgrootvader is leuk, maar het wordt nóg leuker als je er bij vertelt dat de wapens zo ouderwets waren dat de duitsers niet wisten hoe zij ze vrij konden zetten.
En ik weet het, want het was mijn grootvader!
"Wenn ich nur wüsste wo ich war in 1944"
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 38 keer

Bericht door racefiets »

Ik denk niet dat het met ouderwets temaken heeft gehad maar meer met onbekend. Het duitse leger was getraind met duitse wapen en niet met nederlandse wapens.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

En bovendien waren ze van een heel ander type. Ik neem aan dat het hier om de Lewis ging, die was bijv. watergekoeld i.p.v. luchtgekoeld.
battle of the Bulge
Lid

Bericht door battle of the Bulge »

hah zie je pap dus niet te oud :D <on topic> maar heeft iemand nog wat info over die klomp
Saint Vith en Hürtgen: dat was de druppel die de Bloody Bucket deed overlopen.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

gamer0004 schreef:En bovendien waren ze van een heel ander type. Ik neem aan dat het hier om de Lewis ging, die was bijv. watergekoeld i.p.v. luchtgekoeld.
Lewis was toch echt luchtgekoelt hoor ;).
Dictators die, like all men.
viny
Lid

Bericht door viny »

Mijn opa moest aan het eind van de oorlog loopgraven graven, nabij Kollumerzwaag, hij weigerde dit en dook onder.

Mijn andere opa vertelde dat hij het zo vaag vond dat op de kerktoren van het dorp dat ze vanuit hun huis konden zien de vlag uit hong. Een uurlater werden ze bevrijd.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Carnyx
Lid

Bericht door Carnyx »

Ik denk niet dat het met ouderwets temaken heeft gehad maar meer met onbekend. Het duitse leger was getraind met duitse wapen en niet met nederlandse wapens.
Is er dan zoveel verschil in die wapens? Ik vond het eigenlijk wel een vreemd verhaal, maar in het dagboek van de toenmalige burgemeester Corbey van Broeksittard wordt de gebeurtenis ook vermeld.
"Wenn ich nur wüsste wo ich war in 1944"
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

viny schreef: Mijn andere opa vertelde dat hij het zo vaag vond dat op de kerktoren van het dorp dat ze vanuit hun huis konden zien de vlag uit hong. Een uurlater werden ze bevrijd.
Dat is heel verwarrend! Je bent zelf nog niet bevrijd maar kunt de vrijheid al vlak bij zien! Wat zou je dan balen als het nog weken zou duren :P Ik neem aan dat de bezetters al weg waren aangezien het in een uur bevrijd was?
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Carnyx schreef:
Is er dan zoveel verschil in die wapens? Ik vond het eigenlijk wel een vreemd verhaal, maar in het dagboek van de toenmalige burgemeester Corbey van Broeksittard wordt de gebeurtenis ook vermeld.
De Nederlandse wapens waren niet zwaar veroudert. De M20 was pas 20 jaar voor de oorlog in gebruik genomen en het enige gebrek aan de Hembrug M95 was het mindere munitietype. De Duitsers die hier kwamen hadden geen kennis over de Nederlandse wapens. Daaraan moet het gelegen hebben. Dit was voor vele in het Duitse leger die hier over de grens trokken hun "first taste of combat" om het zo te stellen.
Dictators die, like all men.
Plaats reactie