Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Toch bevielen ze hastikke goed, de meeste karabijnen werden uitgedeeld aan troepen in Frankrijk (bron ontbreekt ik heb dit ergens gelezen, maar waar :?)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 40 keer

Bericht door racefiets »

Daar heb ik inderdaad ook eens wat van gelezen. Een hembrug karabijn die in normadie is opgedoken bijvoorbeeld met wijziging voor duitse riem.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

racefiets schreef:Daar heb ik inderdaad ook eens wat van gelezen. Een hembrug karabijn die in normadie is opgedoken bijvoorbeeld met wijziging voor duitse riem.
Xactly dat bedoel ik :)
waffen SS
Lid

Bericht door waffen SS »

naar mijn opa werd een bericht gestuurd van de duitsers.
toen werd hij naar de duitse werhmacht gestuurd duss...
hij heeft zelfs in een gevecht gzeten dus heeft hij zich gelijk overgegeven met 2 andere vrienden 1 vriend werd jammer genoeg naargechoten door de duitsers(als verader) en door de canadezen
ik ga nog vaak met mijn opa naar de begraafplaats met mijn opa
jammer genoeg wil mijn opa er niet meer oover praten maar zijn andere vriend wel (ik heb van mijn opa de brief van de werhmacht)
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Je kan niet als Nederlander dienst doen bij de Wehrmacht.. toch?

Denk dat hij dan bij de SS heeft gezeten..?
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

Ja, je kon wel dienst doen bij de Wehrmacht en andere duitse legeronderdelen, zoals de Kriegsmarine. Maar ik ben het met je eens als je zegt dat je het bijna niet tegenkomt. Moet je maar eens op google zoeken...
[Gezocht]: Heer uitrusting
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Dat komt omdat de Wehrmacht een X aantal soldaten mocht en zodoende veel te veel manschappen zou hebben als er ook nog eens allemaal Nederlanders bijkwamen (uiteindelijk waren er iets van 1000 in de WH). De Waffen SS was echter "net nieuw" en kon dus nog genoeg manschappen werven.

Waffen SS (toevallig?), ik denk dat je opa bij de waffen SS (en precieser, bij de 34.SS Landstorm Nederland) heeft gezeten, voor meer hierover:

http://www.waffen-ss.nl

EDIT: Tenzij hij een volksduitser was (had hij een Duitse vader/moeder?), aangezien hij ook een brief kreeg. Kan je hem misschien ff inscannen?
Axis vs Allied
Lid

Bericht door Axis vs Allied »

Maar als het een brief is van de wehrmacht, als dat er duidelijk opstaat, lijkt het mij niet dat je opa bij de SS zat maar bij de wehrmacht
[Gezocht]: Heer uitrusting
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Klopt, zei hij trouwens niet dat hij Frans was oid, daar gingen ze eerst in de WH?
waffen SS
Lid

Bericht door waffen SS »

EDIT: Tenzij hij een volksduitser was (had hij een Duitse vader/moeder?), aangezien hij ook een brief kreeg. Kan je hem misschien ff inscannen?

KLOPT MIJN OPA IS VAN OORSPRONG DUITS EN MIJN OVERGROOTOPA WAS OOK IN DIENST IN DE WO1
waffen SS
Lid

Bericht door waffen SS »

ik zal het jullie duidelijk maken : mijn opa is duits maar ben in Fr geboren want mijn moeder is frans en nu zijn we naar Nl verhuist 8) :wink: comprendo?????
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

waffen SS schreef:ik zal het jullie duidelijk maken : mijn opa is duits maar ben in Fr geboren want mijn moeder is frans en nu zijn we naar Nl verhuist 8) :wink: comprendo?????
Jaja we zijn hier niet zo dom als het lijkt, maar meer uitleg van het begin af aan zou makkelijker zijn.
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

mijn opa zat bij de lucht bescherming vroeger was er nog een overal maar die is er niet meer wel grijg ik een verbandkist uit de wo2
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

de korte golf schreef:mijn opa zat bij de lucht bescherming vroeger was er nog een overal maar die is er niet meer wel krijg ik een verbandkist uit de wo2

Leuk. :wink:
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Zeik alsjeblieft niet zo op zijn spelling. Het is hier absoluut duidelijk wat hij bedoelt, je bent geen mod (het is hún taak) en het is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Ik denk niet dat dit echt helpt, denk je?
Plaats reactie