Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

:lol:

De verhalen zullen idd ongetwijfel wel wat gekleurd zijn door de gebeurtenissen achteraf...

MvG,
Gerd V
Rednas schreef:(dit is geen aanval op wie dan ook)
Als je dit topic zo lees lijkt het wel of bijna alle Nederlanders of in het verzet zaten, of moesten werken voor de Duitsers.
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Rednas schreef:(dit is geen aanval op wie dan ook)
Als je dit topic zo lees lijkt het wel of bijna alle Nederlanders of in het verzet zaten, of moesten werken voor de Duitsers.
Geen aanval? Een uitdaging dus?! een tegenhanger dan maar Sander??

Mijn overgrootopa werkte voor de oorlog bij de politie in de stad Groningen. Vlak voor het uitbreken van de oorlog is hij naar Den Haag verhuisd en werkte daar voor een Nederlandse vertegenwoordiger van het openbaar gezag. Na mei '40 werd deze functie door een Duitser overgenomen en is m'n overgrootopa op een gegeven moment terug verhuisd naar Groningen. Tot die tijd bleef hij als Adjudant voor deze Duitse functionaris werken. In Groningen nam hij zijn oude werkzaamheden als politieagent weer op.
Het eerste heikele punt in dit deel van het verhaal is de verhuizing an sich, het huis wat mijn overgrootopa (mijn opa was toen een jaar of 8/10) kreeg(!) had voorheen Joodse bewoners. Dit huis is hem vermoedelijk door de Duitsers geschonken in ruil voor een Duits gezind optreden als funtionaris bij de politie. Deze deal heeft hij waarschijnlijk gesloten met de functionaris in Den Haag waar hij toendertijd voor werkte.

Het is met grote zekerheid te zeggen dat mijn overgrootopa tijdens de oorlog nogal wat "foute" werkzaamheden heeft verricht in de functie van politie-agent. Na de oorlog is er, zoals overal in Nederland, onderzoek geweest naar de betrokkenheid van politiepersoneel bij razzia's etc. Mijn overgrootopa is echter nooit gestraft geweest voor dat wat hij misdaan heeft in de oorlog (slechts een paar details zijn hierover bekend). Zijn baan bij de politie heeft hij dan ook behouden en is enkele jaren later met pensioen gegaan en relatief jong gestorven.

Mijn opa, één van de belangrijkste bronnen voor mijn onderzoek, heeft altijd ontkend dat er zaken zijn gebeurd die niet door de beugel konden, maar erkend wel dat niet alles "normaal" was. Dit onderwerp is voor hem ook echt een taboe, dit is vermoedelijk vanwege schaamte en een schuldgevoel.

Ik heb reeds een hele reeks archieven en andere instanties al lastiggevallen met m'n zoektocht naar de waarheid. Vele duizenden documenten heb ik reeds gelezen, maar in 3 jaar tijd nog geen stap verder gekomen dan het bovenstaande verhaal.

Voor mij is dit geen verhaal om trots op te zijn ik wil gewoon de waarheid weten. Het is dat ik mogelijk één van de weinige op dit forum ben met een dusdanig verhaal en daarom wilde ik het jullie niet onthouden. Mijn opa was namelijk niet de enige die vrijwillig de stap naar de Duitsers maakte (helaas).
Peet
Lid

Bericht door Peet »

Auke J. schreef:Welkom!

Bijzonder dat je je opa's naam ziet staan op een transportlijst! Voor iemand die niemand op die lijst kent is het slechts een gebeurtenis in de geschiedenis, voor jou heeft het een persoonlijke waarde omdat je opa op dat transport gezeten heeft. Ik zou je hierbij dan ook graag helpen, maar weet er helaas niets vanaf.. Misschien dat je informatie kan vinden in andere musea of verhalen van mensen die de oorlog nog meegemaakt hebben? Die in de buurt wonen van die vroegere commando's?

Succes!
Bedankt voor je reactie en jammer dat er zo weinig bekend is over deze buitencommando's, waarschijnlijk zijn ze vrij klein geweest, dus dat zal de reden zijn dat er zo weinig over te vinden is. Ik heb nu nog verzoeken lopen bij het internationale rode kruis en het nederlandse rode kruis, dus ik hoop dat daar nog meer informatie over mijn opa te vinden is en ik zal kijken of ik met jouw suggesties nog iets verder kom. Nogmaals bedankt.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

De broer van mijn opa moest voor Organisation Todt naar Gelderland, of Overijssel, dat weet ik niet meer. Op een gegeven moment mocht hij weer terug naar huis, maar werd 3 weken later weer opgehaald. Een paar weken nadat dat gebeurd was, is hij te voet en op de fiets van Overijssel/Gelderland weer naar Friesland gegaan, omdat hij er niet meer tegen kon. En een kennis van mijn oma deed in de oorlog soms een dode rat in de koppel van Duitse soldaten, deze liepen dan een dag lang rond met deze aan hun riem :P . Ook zat hij eens uit verveling met een stok te prutsen vlakbij een klein dijkje, en maakte een klein gaatje. Daarna liep hij terug naar huis, langs een Duitse wachtpost. Wat bleek: een heel stuk land achte de dijk was ondergelopen, hij had dus per ongeluk de dijk doorgestoken :!: . Hij zei dat de Duitsers hem misschien hadden geexecuteerd als ze dit ontdekt hadden. Ook was een van de andere broers van mijn opa bij het verzet, maar daar moet ik mijn oma nog eens over vragen.
Laatst gewijzigd door iknowdintoo op 03 dec 2007, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
viny
Lid

Bericht door viny »

iknowdintoo schreef: . Ook zat hij eens uit verveling met een stok te prutsen vlakbij een klein dijkje, en maakte een klein gaatje. Daarna liep hij terug naar huis, langs een Duitse wachtpost. Wat bleek: een heel stuk land achte de dijk was ondergelopen, hij had dus per ongeluk de dijk doorgestoken :!: . Hij zij dat de Duitsers hem misschien hadden geexecuteerd als ze dit ontdekt hadden.

_/-\o-

Wel eens op een dijk geweest ?
'War is delightful for those who have not experienced it'
iknowdintoo
Lid

Het was niet echt een dijk, meer een walletje dit staat er ook in, maar met andere woorden, n.l. ''klein dijkje''.
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Heerlyk al die verhalen te lezen. Al moet je sommige met een redelijke korrel zout nemen. Mijn oma verteld er ook graag over.

We wonen in Heusden en omgeving en daar zijn aan het eind van de oorlog best veel granaten gevallen. Dan verteld ze met een glimlach 8) dat ze door de sloot moest kruipen terwijl de Britse en Duitse granaten om haar oren vlogen. Iets minder gelukkig word ze als ze verteld over de joden die ze hier in de buurt kende en zijn afgevoert :(

Ook hebben er bij haar op de boerderij Duitse soldaten met een officier ingekwatierd gezeten. Ik ben nog even aan t uitzoeken welke rang enzo, maar dat herrindert ze zich niet zo goed meer. Wel weet ze dat het vriendelijke, nette jongens waren die ook geen oorlog wilde. Over de SS was ze minder te spreken, die waren maar nors en keken altijd boos :P

In vergelijking met de Duitsers vond ze de Canadezen maar een stel onbeschofte boeren :roll: En omdat ze een 21 was moest ze nog oppassen ook. Haar vader schijnt haar nog wel eens beschermt te moeten hebben :|

En er zou nog een Duitse generaal in het dorpshuis hebben gezeten, nu weet ik niet in hoevere dat waar is. Misschien heeft ie er een nachtje gelogeerd? Dat ben ik ook nog aan het uitzoeken :wink:
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Arachnide
Lid

Bericht door Arachnide »

Ik kan u allen wel één ding zeggen: Heb je een opa of oma die de WOII meegemaakt heeft? Informeer dan zo snel mogelijk naar al die práchtige verhalen. :) Ook, als je opa of oma eventueel 'fout' is geweest, destijds.

Ikzelf had altijd het idee gehad, dat ik nog 'talloze' mogelijkheden zou hebben, om mijn opa naar zijn oorlogsverleden te vragen.

Omdat ik nog jong ben, en ik dacht dat mijn opa 'onschadelijk' was, zoals elk kind denkt van zijn of haar opa/oma, heb ik het te lang uitgesteld.

Mijn opa is vorige week overleden aan een hersenbloeding, en ik heb mijn kans(en) gemist, helaas.

Het enige, wat ik weet via mijn vader, is dat mijn opa heeft moeten onderduiken in het bos omdat hij geen gehoor gaf aan de oproep om te werken in Duitsland. Hij woonde in de jaren '40-'45 in Enschede.

Ook heeft mijn andere opa (de 1ste man van mijn oma) een medaillie gekregen voor z'n diensten in Nederlands-Indië. Ik geloof, dat dit de medaille was die je kreeg als je drie maanden of langer in dienst was. :)
Deze medaillie vind z'n laatste plaats, in mijn vitrine. Daar mijn naam op de oorkonde staat (mijn initialen + achternaam; ben vernoemd naar opa) heeft deze medaillie extra veel waarde. Ik heb deze opa, helaas, nooit gekend.

Schroom dus nooit, om het 'fijnste' uit je oma of opa los te peuteren, want ooit komt het moment waarop je (helaas) denkt: Had ik dat nu maar wél gevraagd, destijds.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
rood
Lid

Bericht door rood »

Arachnide schreef:Ik kan u allen wel één ding zeggen: Heb je een opa of oma die de WOII meegemaakt heeft? Informeer dan zo snel mogelijk naar al die práchtige verhalen. :) Ook, als je opa of oma eventueel 'fout' is geweest, destijds.

Ikzelf had altijd het idee gehad, dat ik nog 'talloze' mogelijkheden zou hebben, om mijn opa naar zijn oorlogsverleden te vragen.

Omdat ik nog jong ben, en ik dacht dat mijn opa 'onschadelijk' was, zoals elk kind denkt van zijn of haar opa/oma, heb ik het te lang uitgesteld.

Mijn opa is vorige week overleden aan een hersenbloeding, en ik heb mijn kans(en) gemist, helaas.

Het enige, wat ik weet via mijn vader, is dat mijn opa heeft moeten onderduiken in het bos omdat hij geen gehoor gaf aan de oproep om te werken in Duitsland. Hij woonde in de jaren '40-'45 in Enschede.

Ook heeft mijn andere opa (de 1ste man van mijn oma) een medaillie gekregen voor z'n diensten in Nederlands-Indië. Ik geloof, dat dit de medaille was die je kreeg als je drie maanden of langer in dienst was. :)
Deze medaillie vind z'n laatste plaats, in mijn vitrine. Daar mijn naam op de oorkonde staat (mijn initialen + achternaam; ben vernoemd naar opa) heeft deze medaillie extra veel waarde. Ik heb deze opa, helaas, nooit gekend.

Schroom dus nooit, om het 'fijnste' uit je oma of opa los te peuteren, want ooit komt het moment waarop je (helaas) denkt: Had ik dat nu maar wél gevraagd, destijds.
:yes:

Helemaal mee eens
Robbert M
Lid

Bericht door Robbert M »

Mijn Opa's verhaal.

Mijn Opa was verzetstrijder in Meppel en hielp mensen onderduiken.
in 1943 werd er bij ons in de straat een huis in brand gestoken, Daarvoor werd mijn opa opgepakt en en naar het SD huis gebracht in Meppel.
Mijn opa werd daar onterecht naar toe gebracht,
Hij werd daar door 3 Duitsers verhoord en tijdens die verhoring kwam de vader van mijn opa het SD huis binnen en zij Dat dit onzin was en hij nam zijn zoon mee en ging naar Huis,

De Volgende dag werd hij wel weer gezocht en werd gevonden maar wist te ontsnappen en heeft door een 3 km lang weiland lopen rennen op blote voeten,

Eenmaal in ons Dorp aan gekomen zag hij dat er geschoten werd door de Duitsers op een voortvluchte Verzetsstrijder,

die 3 kogels die op hem gevuurt zijn heb ik in mijn bezit,

1945:

Na de Bevrijding heeft mijn opa alle wapens van zijn verzetsgroep gekregen en moest die maar verbergen.

Maar bij de geboorte van mijn Moeder vond hij het wat te gevaarlijk en heeft een kruiwagen vol wapens achter bij ons in het bos in een Vijver gegooid.

Dit was mijn Opa's Verhaal,

Hij kan er niks meer over vertellen want hij is helaas overleden.

Robbert
Mobilisatie 1939
Virus of Life
Lid

Bericht door Virus of Life »

Eerder een verhaal van de oma.

Ze heeft haar broer zien sterven, toen een granaat ontplofte die hij net daarvoor had gevonden. Was tegen het einde van de oorlog aan.
Oma is nu dement, dus komt er niks zinnigs meer uit, spijtig......
irish guards
Lid

Bericht door irish guards »

Ik ben erachter gekomen dat m'n opa,s broer bij de grebbelinie heeft gevochten hij zat bij de cavalarie :D
iknowdintoo
Lid

Dit is een verhaaltje van mijn oma dat zij tijdens een schrijfcursus geschreven heeft:
''Zondag 15 april is deze omgeving bevrijd door de Canadezen, dat was een grote feestdag. Na 5 jaar onderdrukking eindelijk vrij! Het was een stralende dag, het gonsde door de straat ''De Canadezen zijn al in Sneek!''. Bij ons in Heeg waren geen Duitsers. dus er zouden ook wel geen Canadezen komen. Wij als opgeschoten kinderen wouden de ''echte Canadezen'' wel graag zien.
Hoe we dat organiseerden weet ik niet precies, maar we zetten met een hele groep de gang erin.
Eerst naar Nieuwezijl, toen bij het spoor langs naar Sneek. Zo kwamen we bij het station, en verder hoefden we niet. Het zag er zwart van de mensen, die wachten en na verloop van tijd, ja, daar kwamen de Canadezen met tanks en jeeps! Het publiek bestormde de voertuigen, men was niet te houden. Iedereen was uitzinnig van blijdschap, zonder bier of muziek. Nadat we aardig gefeest hadden, en we wat trekseltjes thee en sigaretten van de bevrijders kregen, gingen we weer op huis aan. Weer zo'n eind lopen zagen we wel een beetje tegenop, gelukkig konden we voor een sigaret bij wat mensen achterop de fiets naar Ijlst terug.De andere helft konden we nog wel lopen. We kwamen wel thuis met wat fikse blaren op de voeten, maar konden het thuisfront wel blij maken met een echt trekseltje thee, dit was tegelijk het bewijs dat we de Canadezen echt gezien hadden. De andere dag werden de klokken geluid, dit gaf een niet te beschrijven gevoel van vrij te wezen.
PS: Ik heb het wel vanuit het Fries vertaald. PB me maar voor de originele versie.
viny
Lid

Bericht door viny »

Post hier maar in het Fries!
'War is delightful for those who have not experienced it'
iknowdintoo
Lid

Ik sil it 'e folgende kear freegje oan myn beppe, hjer :) .
Edit: ik heb nog wel een ander verhaal van haar, ik scan het wel even, want ik hbe geen zin om 4 pagina's over te typen :P
Plaats reactie