Ik kan u allen wel één ding zeggen: Heb je een opa of oma die de WOII meegemaakt heeft? Informeer dan zo snel mogelijk naar al die práchtige verhalen.

Ook, als je opa of oma eventueel 'fout' is geweest, destijds.
Ikzelf had altijd het idee gehad, dat ik nog 'talloze' mogelijkheden zou hebben, om mijn opa naar zijn oorlogsverleden te vragen.
Omdat ik nog jong ben, en ik dacht dat mijn opa 'onschadelijk' was, zoals elk kind denkt van zijn of haar opa/oma, heb ik het te lang uitgesteld.
Mijn opa is vorige week overleden aan een hersenbloeding, en ik heb mijn kans(en) gemist, helaas.
Het enige, wat ik weet via mijn vader, is dat mijn opa heeft moeten onderduiken in het bos omdat hij geen gehoor gaf aan de oproep om te werken in Duitsland. Hij woonde in de jaren '40-'45 in Enschede.
Ook heeft mijn andere opa (de 1ste man van mijn oma) een medaillie gekregen voor z'n diensten in Nederlands-Indië. Ik geloof, dat dit de medaille was die je kreeg als je drie maanden of langer in dienst was.
Deze medaillie vind z'n laatste plaats, in mijn vitrine. Daar mijn naam op de oorkonde staat (mijn initialen + achternaam; ben vernoemd naar opa) heeft deze medaillie extra veel waarde. Ik heb deze opa, helaas, nooit gekend.
Schroom dus nooit, om het 'fijnste' uit je oma of opa los te peuteren, want ooit komt het moment waarop je (helaas) denkt: Had ik dat nu maar wél gevraagd, destijds.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!