Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Argh, hoe upload je ooit Word-documenten? Anders wil ik ze wel even mailen :).
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

hiermee kun je een worddoc uploaden:
http://www.lobortis.com/
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Erg bedankt voor de site, nooit zelf gevonden 8) . Hier is het (ongeveer 10Mb): http://www.lobortis.com/d/7795658855/Verhaal1.doc]Verhaal1.doc
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

irish guards schreef:Ik ben erachter gekomen dat m'n opa,s broer bij de grebbelinie heeft gevochten hij zat bij de cavalarie :D
*cavalerie, en vertel.. dacht dat we (bijna geen) cavalerie meer hadden?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Die hadden we zeker nog!
De wielrijders, de huzaren, de pantserwagens waren bij de de cavalerie enz enz.
Bram.T.
Lid

Bericht door Bram.T. »

tijdens de oorlog was er naast het huis van mijn grootvader een schooltje
waar duitser kwamen uitrusten die terugkwamen van het front. en er was elke dag een duitser die de overschotten van het eten kwam voeren aan de varkens die ze thuis hadden bij men grootvader en de moeder van men grootvader had opgemerkt dat er altijd een duitser was die express een tak afbrak van de tabacplanten die ze hadden staan. dus men overgrootmoeder had zich eens verstopt toen die duitser kwam en betrapte hem waarna ze hem met een borstel heeft geslagen enz. die duitser was dat gaan melden aan zen overste en de volgende dag kwam er een officier en nog een paar soldaten om te vragen wat er gebeurt was.
men overgrootouders hebben dan alles uitgelegt en dankzij de invloed van een rijke maar foute familie die men overgrootouders kenden werd die soldaat gestraften moest hij elke dag de overschotten van het eten aan de varkens voeren. op een dag was het een andere soldaat die kwam en men grootouders vroegen zich af wat er met die andere soldaat gebeurt was en die was naar het schijnt naar het oostfront gestuurd .dus ik denk dat het niet zo goed is afgelopen met die soldaat
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
de korte golf
Lid
Contacteer:

Re: Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

Bericht door de korte golf »

mijn opa zou eerst naar Duitsland moeten om daar te gaan werken. Alleen ze vonden toevallig een ruis in zijn hart waardoor hij een vrijstelling kreeg (die vrijstelling heb ik nu nog steeds 8) ). toen moest zijn broer daarheen. alleen hij had heel veel geluk want hij kwam op een boerderij terecht waar hele aardige mensen woonden. toen de oorlog was afgelopen gingen ze daar nog elk jaar op bezoek. tot aan de jaren tachtig :!: .
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
coco
Lid

Bericht door coco »

een paar verhaaltjes :wink:

Me opa had 6 broers en zussen de oudste, kwam op een dag niet meer thuis van zijn werk op de boerderij allemaal dachten ze dat hij daar bleef slapen (gebeurde wel meer voor als ze 's nachts de wacht moesten houden) me opa op het fietsje erheen om te kijken maar volgens de boer was zijn broer meegenomen voor werk in duitsland, vol ongeloof terug op het fietsje en thuis aangekomen was zijn broer er opeens, om te melden dat hij mee moest naar duitsland. (er waren 2 SSérs bij dus ontkomen kon niet). hij heeft iedereen gedag gezegd. 4 jaar later op een zaterdag middag (na 2 jaar niets meer gehoord te hebben en ze dachten dat hij dood was) werd er geklopt. en wie stond er, u raad het al de broer gelijk werdt het varken geslacht en er werdt een feest maal gemaakt 2dgn later gebeurde dit,(kijk hieronder)

Me opa Woonde in Zeeland (krabbendijke) en aangezien dat een redelijk strategisch punt was/is, 'omdat je van daaruit middelburg ofzo kon overnemen en er was een redelijk grote haven, veel wegen en veel waterwegen en verbindings punten'
zijn de duitsers tegen de geallieerden gaan vechten om dat punt te behouden, me opa zijn vader had die middag snel een soort bunker gemaakt dat niet zoveel voorstelde maar ja je moest iets, het was een gat met dikke geteerde houten balken erover heen. s'avonds hoorde ze een alarm en vluchten ze met ze'n allen naar de 'bunker' ze pasten er allemaal maar krap in (12 mensen 8 van hun familie en 4 buren) en toen begon het 24 uur lang beschietingen tussen de geallieerden (canadezen vooranamelijk) en de duitsers uiteindelijk na 24 uur en 12 min staakten de duitsers met schieten, ze waren uit hun munitie. de volgende dag zijn ze bevrijd. citaat van men opa: het was prachtig om al die tanks te zien, want ja er was wel oorlog maar ik had nog nooit een panther gezien totdat ik naar liberty park overloon ging, en toen kwamen de canadezen met tanks prachtig! citaat 2: als er 1 bom 2 meter naar links had gevallen had ik hier niet gezeten!

Toen de canadezen nog niet er waren. was er een man (nieuwsgierige aart genoemd) en die was zo nieuwsgierug hij geloofde niet dat de canadezn er al bijna waren hij kijkt over de dijk en BAM een kogel door zijn kop. want ja de canadese sluipschutters kregen gewoon het bevel: alles wat beweegd schieten!(ik moest erg lachen toen ik dit hoorde :oops: )

Er was een vliegtuig neergestort in de dijk, iedereen ging kijken maar me opa en zijn broers en zussen mochten niet gaan kijken zijn ze s'nachts stiekem toch gegaan citaat: het was een gat zo groot! je kon er een bus in doen!!(dit is gebeurt toen ze al bevrijdt waren)

nog 1tje om het af te leren:

Bij me opa zaten er duitsers ingekwatierd toen ze waren bevrijdt hebben die een hoop achtergelaten, mk - dat kistje(zie 1ste verzamel object) en nog wat meer het enige wat er nog over van zijn is, het kistje en een koppel. helaas, er schijnen nog 2 komplete! wh uniformen in de kast te hebben gehangen met alle abzeichen eraan! alles verbrand en de abzeichen omgesmolten tot keting

dit was het wel denk

greetz,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
de korte golf
Lid
Contacteer:

Bericht door de korte golf »

coco schreef: Toen de canadezen nog niet er waren. was er een man (nieuwsgierige aart genoemd) en die was zo nieuwsgierug hij geloofde niet dat de canadezn er al bijna waren hij kijkt over de dijk en BAM een kogel door zijn kop. want ja de canadese sluipschutters kregen gewoon het bevel: alles wat beweegd schieten!(ik moest erg lachen toen ik dit hoorde :oops: )
Dat is lullig voor die man. maar als je dat zo voor het eerst hoort, snap ik jou wel. ook al is het heel erg als je er bij gaat na denken.
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Catch
Lid

Bericht door Catch »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door Catch op 11 jan 2008, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
coco
Lid

Bericht door coco »

nog eentje :wink:

toen me opa enzo al bevrijd waren, werden er nog wel v2's naar engeland gestuurd. je hoorde ze al aankomen vertelde me opa gister, de meeste kwamen terecht in zee maar sommige ook op het land en aangezien Krabbendijke een van de laatste dorpen was voor engeland (ik denk zelfs laatste) kwam het weleens voor dat er een eentje viel in de haven of op het strand, maar op die ene vervloekte dag hoorde we hem al aankomen een fluitend geluid opeens stokte het en iedereen schoot onder de tafel (dat was het veiligste punt) nog geen 8 sec later BAM het huis stond te trillen dakpannen vielen pannen vielen, wat kommen kapot enzo. we schoten naar buiten (1 om te kijken wat er was en 2 om veilig te zijn voor als het huis in stort) wat we zagen was ongelofelijk een boerderij 100 meter van ons huis was geraakt, 'er was net eeen feestje aan de gang geallieerden een boer , boerin 2 boeren zoons en 2 boeren dochters' een groot gapend gat in de boerderij alle feestvierders zijn omgekomen zowel in de vlammen als door de klap zelf, in totaal 28, me opa kende de boeren zoon's goed (waren klasgenoten) zoals hij zei: ik stond daar met tranen in me ogen.

Tijdens het vertellen snikte hij weer en pinkte een paar tranen weg, wat ik goed begrijp.

ik hoop dat dit verhaaltje jullie een beetje vermaakt heeft

greetz,

coco
rood
Lid

Bericht door rood »

coco schreef:
Vermaakt niet, indruk gemaakt wel :wink:
coco
Lid

Bericht door coco »

rood schreef:
coco schreef:
dat bedoelde ik eing. met vermaakt ;) kzal eens langs gaan morgen voor meer verhalen, ik zit erover te denken een soort boek te schrijven erover?

jullie mening erover?

mvg,

coco
Virus of Life
Lid

Bericht door Virus of Life »

coco schreef:
rood schreef:
coco schreef:
dat bedoelde ik eing. met vermaakt ;) kzal eens langs gaan morgen voor meer verhalen, ik zit erover te denken een soort boek te schrijven erover?

jullie mening erover?

mvg,

coco
Gewoon doen.....
Zo heb je zelf ook altijd weer iets waardoor je die verhalen nooit vergeet.
coco
Lid

Bericht door coco »

Gewoon doen.....
Zo heb je zelf ook altijd weer iets waardoor je die verhalen nooit vergeet.
Daar heb je wel een punt ja, ik vraag eerst men opa of hij het in orde vindt.

groeten,
Plaats reactie