Niet zozeer een verhaal dat ik gehoord heb. Mijn opa (of oma) van vaders kant heeft er nooit over gesproken. En helaas is mijn interesse in deze periode pas naar boven gekomen toen beide al waren overleden.
Echter, mijn opa heeft zelf zijn verhaal gedaan: in een brief op 27 mei 1945 'aan familie' beschrijft hij globaal zijn oorlogsverhaal. Sommige zaken specifiek, andere iets minder.
De brief is moeilijk/lastig leesbaar, maar ik heb een tijdje geleden de brief geheel over 'geschreven' en er een PDF van gemaakt.
Het geschrevene speelt zich af in Geertruidenberg en Raamsdonksveer. Waarbij de brug Keizersveer over de Bersge Maas het belangrijkste 'ding' is in de omgeving. De strijd om 'het Kapelsche Veer' heeft ook hier vlak bij plaats gevonden.
Sommige beschreven zaken zijn ook terug te vinden in de boeken "Lokale Oorlogsfragmenten Geertruidenberg 1940-1945" en "Lokale oorlogsfragmenten II l940 - l945, de bevrijding van Raamsdonk en Raamsdonksveer". Beide geschreven door Bas Zijlmans. In het eerste boek staat mijn opa als lid van de Binnenlandse Strijdkrachten op een groepsfoto.
Een foto van de eerste pagina van de brief (dit is reeds een kopie van de brief):
De opnieuw opgeschreven brief in PDF vorm, 7 pagina's (het verhaal is te lang om hier te zetten). Sommige woorden heb ik niet kunnen ontcijferen. Ook alle spel- en 'oud' Hollandse schrijfwijzen heb ik gelaten zoals ze waren.
Download Brief in PDF
Begeleidende kaarten (uit de bovenstaande 2 boeken):