dan hoeft het niet per definitie een mauser te zijn, ik bedoel dat het ook een Hembrug/Mannlicher had kunnen zijn van het Nederlandse leger. maar Ok.pigy schreef:hoe bedoel je? het was een mauser want hij zei dat je er van die clips in moest doen van 5
ja jammer dat hij het niet meer heeft
maar ik heb wel een ander wapen van hem gekregen (trainingswapen van de duitsers .22)
Bijzonder verhaal van veteraan of Opa
- Mike.H
- Lid
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Antex
- Lid
- Contacteer:
Wel, m'n opa moest gaan vechten en m'n oma was gaan vluchten naar Parijs, en werkte daar in een restaurant, tijdens de bezetting. Op dat moment was mijn opa gewond geraakt en werd hij opgepakt door de Duitsers, waar hij moest voor gaan werken in fabrieken. Daar was hij ontsnapt en vluchtte hij naar Parijs, waar hij mijn oma terug tegenkwam, puur toeval. Tijdens de invasie in Frankrijk hebben zij 2 amerikaanse soldaten laten onderduiken, die ver achter de vijandelijke linies zaten, ze werden nooit betrapt want ze zeiden tegen de Duitsers dat het hun kinderen waren. Met één van die soldaten hebben we nog steeds contact. :d
82nd All Americans
- Mike.H
- Lid
zal wel een Mauser geweer zijn geweest en anders was hij naar het Oostfront gestuurd, dat was tenminste vaak het grootste dreigement.Proxy^ schreef:toen mijn opa in WOII zat, was hij 11 jaar, in een mooi rustig dorpje waar maar 5 Duitse soldaten een beetje stonden, gelukkig, Jonge soldaten die Moesten! meevechten.. toen had een jonge soldaat zijn wapen verloren dichtbij grote strobalen.. die sergeant werdt boos en vloekte en schold uit van als hij dat wapen niet weer zou vinden dat het met hem slecht ging gebeuren, in dat zelfde tijd had mijn opa als 11 jarige leeftijd de geweer gevonden + Handgeweertje.. welke Type enzo weet ik zo niet meer.. en mijn opa had dus een Duitser (misschien) zijn leven gered.,
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
-
- Lid
Gister kwam mijn opa hier.En ik vroeg waar hij woonde in wo2. Toen zij hij 'In Woensel'. Toen zij hij dat er een keer een bom viel en dat zijn moeder toen zij dat ze op de grond moesten gaan liggen,maar mijn opa bleef staan dicht bij de deur...
Toen de bom viel sprongen alle ramen zij opa en de deur vloog er ook uit op zijn hoofd. Toen had hij een hersenschudding en gind naar het ziekenhuis.
EDIT: Ben even vergeten te zeggen dat er na de bom 21 mensen omgekomen waren en dat er bij mijn opa een afgerukte voet in de goot lag.
Toen de bom viel sprongen alle ramen zij opa en de deur vloog er ook uit op zijn hoofd. Toen had hij een hersenschudding en gind naar het ziekenhuis.
EDIT: Ben even vergeten te zeggen dat er na de bom 21 mensen omgekomen waren en dat er bij mijn opa een afgerukte voet in de goot lag.

- Goof
- Lid
Mijn vader zat in Rotterdam in een verzetsgroep. Een van de dingen die hij moest doen was het geven van wapeninstructies. Dat gebeurde in de kelder van een zwembad in Rotterdam-West. Boven zwommen de Duitsers.
Vanwege het risico op ontdekking konden ze niet oefenen met de stenguns die ze ter beschikking hadden. Het bleef dus bij droog oefenen en het wapen demonteren en weer in elkaar zetten.
Op een bepaald moment kreeg hij de beschikking over een aantal geluiddempers uit Engeland. Daarmee zouden in elk geval losse flodders kunnen worden afgeschoten.
Toen mijn vader het voor de groep probeerde bleek dat deze geluiddempers meer leken op geluidsversterkers. Oorverdovende salvo's weerklonken. Ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen.
Later bleek dat geen van de Duitsers ook maar iets had gemerkt. Stevige bouw zeker....
Vanwege het risico op ontdekking konden ze niet oefenen met de stenguns die ze ter beschikking hadden. Het bleef dus bij droog oefenen en het wapen demonteren en weer in elkaar zetten.
Op een bepaald moment kreeg hij de beschikking over een aantal geluiddempers uit Engeland. Daarmee zouden in elk geval losse flodders kunnen worden afgeschoten.
Toen mijn vader het voor de groep probeerde bleek dat deze geluiddempers meer leken op geluidsversterkers. Oorverdovende salvo's weerklonken. Ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen.
Later bleek dat geen van de Duitsers ook maar iets had gemerkt. Stevige bouw zeker....
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
- mark
- Lid
-
- Lid
Na mei 45??? waar heb je dat vandaan?mark schreef:Met alle respect voor alle opa's en oma's die hier genoemd worden. Maar het lijkt wel of iedereen in het verzet heeft gezeten (pas na mei '45)
of ben ik de enige die dat is opgevallen?
En ik neem aan dat voor vele forumleden de tweede wereld oorlog is gaan intereseren door hun opa en oma

Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
- Auke J.
- Lid
Mijn opa heeft nooit in het verzet gezeten, en dat maakt mij niet veel uit, waar het mij om gaat is de verhalen die hij over die tijd verteld, om het van iemand te horen die het ook echt heeft meegemaakt vind ik fascinerend, mijn opa is ook erg enthousiast over het feit dat ik er ook in geinteresseerd ben!
Het kan natuurlijk zo zijn dat wat mark denk ik bedoelt, mensen na de oorlog zeiden dat ze in het verzet hadden gezeten omdat ze zo aanzien en respect kregen. Natuurlijk zullen er mensen zijn geweest die wat verzonnen en als held werden behandelt, maar het merendeel was denk ik gewoon blij dat de oorlog voorbij was...
Benieuwd wat anderen hierover denken..
Het kan natuurlijk zo zijn dat wat mark denk ik bedoelt, mensen na de oorlog zeiden dat ze in het verzet hadden gezeten omdat ze zo aanzien en respect kregen. Natuurlijk zullen er mensen zijn geweest die wat verzonnen en als held werden behandelt, maar het merendeel was denk ik gewoon blij dat de oorlog voorbij was...

Benieuwd wat anderen hierover denken..
- Goof
- Lid
Nee hoor, dat was al lang bekend. Tegen het eind van WO2 meldden zich massaal mensen aan bij het verzet, net zoals vele mensen zich in 1940-42 aanmeldden bij de NSB. Vaak waren het dezelfden. Opportunisten noemen we dat. Maar die kwamen overal het best mee weg....mark schreef:Met alle respect voor alle opa's en oma's die hier genoemd worden. Maar het lijkt wel of iedereen in het verzet heeft gezeten (pas na mei '45)
of ben ik de enige die dat is opgevallen?
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
- mark
- Lid
Ja dat soort mensen bedoel ik, degenen die tijdens de bevrijding ineens vooraan stonden om de NSBers te mishandelen en hun vrouwen kaal te scheren.
Werd goed weergegeven in de film 'zwartboek' vond ik, vooral in die gevangenis en die enorme bak uitwerpselen.
Werd goed weergegeven in de film 'zwartboek' vond ik, vooral in die gevangenis en die enorme bak uitwerpselen.
'signatures are like assholes, everybody's got one'