Bijzonder verhaal van veteraan of Opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Idd, dan krijg je idd medelijden met die moffenmeiden, nederland was toen helemaal niet rechtvaardig, iedereen die verdacht werd werd aangepakt..
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Nederland bracht de meeste Waffen SS (en ook wel Kriegsmarine en Luftwaffe?) vrijwilligers voort van alle bezette landen en had het hoogste aantal weggevoerde joden (zo'n beetje alle joden waren uit Nederland), maar na de oorlog werd het verhaal mooi gemaakt en zijn we nu 1 van de grote lieve geallieerden (volgens mij was alleen de regering geallieerd).

Niks zo hypocriet als Nederland na de oorlog.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

En Frankrijk dan? Die hebben ook enorm veel gecollaboreert en die hebben het omgezet in "het lanbd met het meeste verzet" blablabla...
Maar ik vind ook dat de mensen erg rechtvaardig waren aan het eind van de oorlog... Maar wat ik ook vind is dta het niet laf is vanaf 1944 pas in het verzet te gaan. Je doet dan nog steeds nuttige dingen, maar dan is het risico kleiner geworden zodat sommige mensen het dán wel willen aanvaarden.
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Laten we oppassen voordat we het woord "collaboratie"gebruiken. Nederland, en ook Frankrijk, kenden een betrekkelijk klein aantal actieve collaborateurs. Daarnaast een groter percentage passieve collaborateurs (die meewerkten omdat hun positie dat nodig maakte), een flinke meerderheid aan passieve nietsdoeners die vooral zichzelf en hun verwanten door de oorlog loodsten, en een klein clubje van actief verzet. En zo zal het altijd gaan als er een macht of bezetter komt die zich bedient van geweld en intimidatie. Waakzaam blijven dus!
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Maxx
Lid

Bericht door Maxx »

De opa van mijn moeders kant werd opgeroepen door de Duitsers om in de fabrieken te komen werken. Hij is toen bij de kerk gegaan en is daar ik meen priester geworden, waardoor hij vrij werd gesteld van arbeid. Dit verhaal heb ik gehoord van mijn tante en oma, maar ik vond het wel apart dat als je bij de kerk ging/priester werd je vrij werd gesteld van arbeid. Kan iemand dat bevestigen of uitleggen hoe dat precies zat?
bennie
Lid

Bericht door bennie »

Mijn opa was geen held! ( de enigste hier?) Hij is als vader van 6 kinderen en werkloos, uit armoede bij de landwacht gegaan. Hij heeft nooit actief meegedaan aan overvallen en razzia, s . Toen Nederland bevrijd was, en hij op de terugweg naar huis was, is hij samen met een ander in Friesland door een laffe verzetsgroep onderweg aangehouden en geëxecuteerd. Mijn ouders hebben later getuigen gesproken en die wilde weinig zeggen omdat ze zich schaamden over hoe die verzetsgroep te keer was gegaan na van de oorlog.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

bennie schreef:...uit armoede bij de landwacht gegaan...

Zo zie je dat oorlog pure ellende is... En zo zie je dat we inderdaad moeten oppassen zoals Goof zegt:
Goof schreef:Laten we oppassen voordat we het woord "collaboratie"gebruiken.
Die mens zocht een oplossing om zijn gezin te onderhouden en kwam dan zo om het leven... War is hell... :cry:
For King & Country
Justin
Lid

Bericht door Justin »

leieboordbewoner schreef:
bennie schreef:...uit armoede bij de landwacht gegaan...

Zo zie je dat oorlog pure ellende is... En zo zie je dat we inderdaad moeten oppassen zoals Goof zegt:
Goof schreef:Laten we oppassen voordat we het woord "collaboratie"gebruiken.
Die mens zocht een oplossing om zijn gezin te onderhouden en kwam dan zo om het leven... War is hell... :cry:

Mijn opa en oma (van mijn vaders kant) noemden dat 'Broodsoldaten' (weet ook niet waar ze het vanaf hebben), soldaten die om hun gezin te onderhouden of vanwege armoede in het Duitse leger gingen..
ze konden altijd het verschil zien tussen 'Broodsoldaten' en anderen..
Mijn opa en oma waren beiden nog jong toen de oorlog begon (weet het niet precies, denk tussen 6 - 12 jaar), en hebben niet echt speciale dingen meegemaakt...

Mijn oma van mijn moeders kant is Amsterdams, en heeft dus de hongerwinter meegemaakt... ik heb haar helaas nooit gekend want ze is overleden voordat ik geboren werd.
Mijn opa aan moederskant, is naar Berlijn gestuurd om te werken, en is bevrijd door de Russen. Hij vertelde nog iets anders, dat hij nog ergens heel veel geluk mee heeft gehad, maar dat weet ik niet meer precies, dit zal ik hem nog eens vragen
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Justin schreef:Mijn opa en oma (van mijn vaders kant) noemden dat 'Broodsoldaten' (weet ook niet waar ze het vanaf hebben), soldaten die om hun gezin te onderhouden of vanwege armoede in het Duitse leger gingen..
Je zegt het antwoord in dezelfde zin :wink: Ze gingen in het Duitse leger om geld te verdienen, om hun brood te verdienen...
For King & Country
bennie
Lid

Bericht door bennie »

Zo moesten kunstenaars en schrijvers zich ook bij een bond aansluiten die opgericht en bestuurd werd door partijleden , anders kregen ze geen werk. Jagers en jachtopzichters moesten ook lid zijn van de partij anders moest je je wapens inleveren.
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Inderdaad wel vreemd dat bennie tot nu toe de enige is wiens opa "fout" was... hoe zou dat dan komen? Willen anderen met een "foute" opa of oma er niet over praten of weten ze het niet? Iemand een idee? :|
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Misschien wel. Een oudoom van mij was oostfrontstrijder bij de Waffen-SS. Maar na de oorlog wilde niemand meer met hem te maken hebben, en ook geen verdere mededelingen doen. Zodoende is er waarschijnlijk weinig bekend over die familieleden.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Red
Lid

Bericht door Red »

Mijn opa moest in de 2de oorlog werken in wapenfabrieken om munitie te maken. En op het einde van de oorlog heeft hij moeten vluchten voor de Russen om niet in het communistisch deel van Rusland te vallen.
Easy up front!
hendrik
Lid

Bericht door hendrik »

Mijn schoonmoeder was 14 jaar toen de oorlog uitbrak en dus 19 in '45. In november '44 beviel ze van haar eerste kind. In Delft, net voor de hongerwinter. Naast haar eigen kind kreeg ze een Joods pasgeboren kindje toegestopt, waarvan de ouders weggevoerd waren, om het ook groot te brengen. Op één of andere manier is dat verraden en werd het Joodse kindje onder haar ogen doodgeschoten door een Duitser en mijn schoonvader werd,omdat ze een "illegaal" kind hadden, gevangen gezet in Vught en later op transport gezet naar Duitsland. Ik praat niet goed, wat de BS en het verzet met collaborateurs heeft gedaan, maar ik kan me heel goed indenken, waaróm ze het gedaan hebben.
Auke J.
Lid

Bericht door Auke J. »

Iedereen zat na de oorlog natuurlijk vol haat jegens de bezetters... dit kwam door dit soort gebeurtenissen, van kwaad tot erger.
Plaats reactie