Stalin en Hitler

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ja dat bedoelde ik.. naja er zijn ook veel Duitse krijgsgevangenen (of doodgeschoten terwijl ze zich wilden overgeven) in kampen omgekomen.. dat was allemaal niet netjes!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Uit mijn bronnen die uit archiven komen. Krijgsgevangen van Rode Leger die in Duitse(assen) kant stierven: 3.500.000 Duitse krijgsgevangen ligt rond 300.000 oke zullen we zeggen 600.000.. Toch, veel ja.. Maar zo als iedereen Saving Privet Rayen kan herinneren en de laaste afleveringen van Band of Brothers. Waren Russen niet zo Uniek! Maar het heeft nu ook weinig te maken met dit Topic. Want ja wij zijn niet echt lief als wij boos zijn. We zijn niet echt vergeefs gezien. Tjah wat moet je over Duitser denken als je in de terug veroverde gebieden komt en je dood en verderf ziet die gezaait is door de Whermacht. En ja soldaten waren nog extra opgefokt zo dat ze 'mof' harder konden slaan!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Mensen toch, wat een discussie.
Ik denk dat Katusha veel kennis heeft over deze periode, zo ook Harro en enkele anderen.

In het boek der kampen staat dat 18 miljoen mensen in koncentratie en vernietigingskampen van Duitsland zijn terechtgekomen. Waarvan er 13 miljoen nooit terugkeerden.

Dit boek is al oud, dus het getal dat Haroo aangeeft zal wel correcter zijn al blijft het even afschuwelijk.

100 miljoen doden door Stalin is inderdaad wat veel, zeker als je bedenkt dat dit een ongeloofelijk percentage van de USSR zou zijn geweest.

Ik denk dat dit eerder een getal is die bij Mao past met al zijn 'revoluties', enfin maar dat is weer een ander paar mouwen.

inderdaad, Katusha, er zijn vele ouderlingen in de ex Sowjetunie die weemoedig terugkijken naar het communistische verleden en vaak zie je bij betogingen de portretten van Vadertje Stalin weer boven komen.

De misdaden door Stalin en zijn regime gepleegd zijn nochtans niet mals en voor ons misschien makkelijker te kaderen daar wij niet door een jarenlange propaganda zijn opgevoed.

De hongersnood in Oekraïne was verschrikkelijk, miljoenen zijn daarbij omgekomen. Dit was een idiote oorlog van de steden tegen de boerenbevolking die weigerachtig stond tegen de collectivatie en oprichting van Kocholzen...toen de Russiche boeren gedeporteerd waren brak het jaar nadien hongersnood uit in Rusland en waar moest Rusland dan zijn graan vandaan halen, juist ja, uit Oekraïne, onmenselijk is dit geweest en had vele doden tot gevolg.

De Tjestjeense oorlog en haat van die groep tegen Rusland heeft ook een oorzaak in Stalins beleid, toen die na de oorlog ALLE tjetjenen deporteerde naar Siberië...kun je je dat voorstellen?

Stalin was even erg als Hitler, een monster, of de ene nu een paar miljoen doden meer of minder op zijn geweten had is enkel maar een gevolg van de situatie op dat moment.

En ja, had hitler de kans gehad dan was gans Oost Europa gedeporteerd geweest om plaats te maken voor kolonisten uit Duitsland of West-europa.
IJsbrand
Lid

Bericht door IJsbrand »

Als het in Rusland zo goed was, waarom zijn er dan zo weinig of geen mensen naar het Oosten gevlucht ten tijde
van het IJzeren Gordijn of eerder.
Kijk en luister alleen maar eens in het voormalige Oost-Duitsland hoe Stalin met zijn troepen daar direct vanaf mei
1945 nog als een beest heeft huisgehouden.
Iedereen is daar uit zijn zaak of boerderij verdreven al of niet onder bedreiging met machinegeweren.
En bij vluchten naar het westen liep je ook op een landmijn of je werd doodgeschoten, zelfs nog in de jaren tachtig.
Dat kun je van de Duitse troepen in Nederland in de vijf jaren daarvoor niet zeggen, behoudens de jodenvervolging,
welke natuurlijk ook niet goed te praten is.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

IJsbrand schreef: Dat kun je van de Duitse troepen in Nederland in de vijf jaren daarvoor niet zeggen, behoudens de jodenvervolging,
.
Onbegrijpelijke redenering. De Duisters hebben zich niet correct gedragen. Ze vielen een land binnen, stelden hun wetten, plunderden de economie, schoten gijzelaars dood, etc...

Voer voor een nieuwe discussie over het gedrag van de Duitse troepen in Nederland of België na de veldtocht in 1940 en later, een nieuwe topic waard...
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Katusha schreef:Ja er waren rond 1.000.000. 2.000.000. Mensen dood gehongert in Oekraine. Maar het was niet de plan om mensen te laten verhongeren het was plan om macht naar zich toe trekken door midden van centralisering!
Wat een geschiedsverdraaiing hier zeg. Door de collectivisatie ontstond er een verschrikkelijke hongersnood op het platteland. In de Oekraïne kregen de boeren door hun verzet de woede van Stalin over zich heen. Hij gaf het bevel de Oekraïne af te sluiten van de rest van de Sovjet-Unie, zodat niemand eruit en geen voedsel erin kon. Al het voedsel werd in beslag genomen, inclusief de zaden voor de oogst van het volgende jaar. Door deze waarschijnlijk meest moordzuchtige daad van Stalin zijn naar schatting 4,2 miljoen mensen omgekomen, alleen al in de Oekraïne in 1933. Dat de mensen verhongerden wist Stalin dondersgoed, maar het kon hem niets schelen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ik zet nergens in het stuk dat Stalin er niks van wist. En wat jij zegt. Hij wist er van.. maar hij deed niks. Betekend niet hetzelfde als.. hij deed het express om mensen te laten verhongeren.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Hij gaf het bevel de Oekraïne af te sluiten van de rest van de Sovjet-Unie, zodat niemand eruit en geen voedsel erin kon. Al het voedsel werd in beslag genomen, inclusief de zaden voor de oogst van het volgende jaar. Stalin reageerde hierop door te zeggen dat het de eigen schuld van de boeren was, die een 'stille oorlog' voerden tegen de Sovjetstaat. En dat deed hij niet expres om de mensen te laten verhongeren? Kom nou. Het was gewoon wraak omdat de Oekraïners niet precies deden wat hij wilde, en Stalin wist wat dit voor gevolgen zou hebben: massale hongersnood. Deze hongersnood was een logisch gevolg en dat was dan ook zijn plan, de straf voor de Oekraïners.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
IJsbrand
Lid

Bericht door IJsbrand »

Ja Ironclad je hebt helemaal gelijk, bij Stalin en zijn trawanten moest je echt niet niet in de kost zijn.
Zie ook maar in de naoorlogse periode wat de mensen daar voorgeschoteld kregen.
In Oost-Duitsland en Polen was kool of wortelen bijna dagelijkse kost.
Tropisch fruit als sinaasappelen en bananen kende men tot aan het vallen van het IJzeren Gordijn totaal niet,
evenmin als de vele groentesoorten waarover wij dagelijks kunnen beschikken.
Bij dat communistische regiem is het altijd nog armoede troef geweest bij 99 % van de bevolking.
Alleen de Maffia en enkele regeringsbonzen verrijken zich daar en maar afgeven op de zogenaamde kapitalistische westerse staten.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Nou ja Ironcald.. dat verhaal ik geef je wel gelijk.. en daarom heb ik ook pest hekel aan Stalin.. omdat ik ook uit Oerkaine kom.

Dat van ijbrand. Met oma en me moeder vertelde hoe supermakrten vol zaten. Met annasen en sinnas appels in jaren ,70.. zo slecht hadden mensen het niet.. tot Gorbachof!! En ja dan bedoel ik perioda van dat Stalin dood ging. En na oorlog had iedereen honger. Zelf in Nederland!

En Maffia! Tijdens communisme. Maffia kreeg je met Grobachof en perestrojka.. en zelf toen waren het allemaal ongeorganiseerde bendes!

En ja in elk land is staat grootse maffia.
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Wat dat laatste stuk van IJsbrand betreft wil ik het graag voor Katusha opnemen. IJsbrand schijnt hier precies te weten wat er wel en wat er niet te koop was in de Sovjet Unie. Laat hem dan eerst eens met een bron komen.

Bovendien komt hij met de maffia aanzetten, die de Sovjet Unie in een wurggreep heeft gehouden. Alsof 'Maffia' een Russische uitvinding is. Mag ik IJsbrand aanraden om de film-trilogie van The Godfather eens te kijken? Of Goodfellas?? Of Scarface, wat dat betreft??
Вместе мы непобедимы
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

De mate van aanwezigheid van de Maffia in deze discussie is zoiezo krom. Mussolini had in het Italie van de jaren 30 de Maffia vrijwel uitgeroeid. Deze kreeg pas weer de kans na de infiltratie van de Amerikanen in het economische leven van Italie na de "bevrijding".
Om hier nou de conclusie uit te trekken dat het Fascistische Italie beter functioneerde dan het Amerikaanse capatilistische systeem is wat kort door de bocht.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Nu loopt het zwaar off topic.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Vind ook ik.
Ik heb de indruk dat men post wat verloren is gegaan, of toch ook niet. Op een forum je weet het feitelijk nooit hé.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Nou Gertos 45 heeft iederdaad betere beeld op, beter dan ik zelf denk ik :roll: Ja uiteindelijk kan je stellen dat Stalin even erg is. Door 1 punt omdat hij langer heeft! We weten niet wat Hitler is staat zou zijn en wat hij allemaal gedaan zou kunnen hebben al was het allemaal fout gelopen. Hitler was een zieke dwaas. Stalin was gewoon een hufter. Alleen naar mijn mening in veel punten wat slimmer. Hoe erg het ook klink als je het door ogen van een Tiraan bekijkt enige grove fout wat hij gedaan heeft is zijn massale zuiveringen zo dat Rode Leger een lompe zieke reus was geworden. Die bijna gewurg werd door een sluwe slang in vorm van Wehrmacht! Maar ja.. het is alleemaal gissen. Heb een boek gelezen over hem. Biografie.. moet ff na kijken welke. En sommige stukken werd ik kots misselijk. Vooral van de mensen die onder hem diende zo als Beria! Zulke mensen zijn erger dan Stalin.

Maar dat is mijn personelijke mening
Plaats reactie