Indonesiërs in de SS

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door 502 »

Ik denk dat ik dat met mn dronke kop heb neergezet die aaf :oops:
marinus vd Waal
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 nov 2008, 10:47

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door marinus vd Waal »

Ik weet dat er indonesiers waren bij jeugdorganisatie van de N.S.B....natuurlijk veklaart dat niet dat ze ook bij het Legioen zaten......
misschien waren er uitzonderingen om toch toegelaten te worden.



Marinus vd Waal
Gebruikersavatar
Uffz
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 nov 2008, 04:57
Contacteer:

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Uffz »

Men vergeet dat er in de oorlogs jaren niet gesproken werd over Indonesië Dat bestond simpelweg niet.
Nederlands-Indie is de correcte benaming.
De inwoners van Nederlands-Indië bestoden uit.
1.Nederlanders (150.000)
2.Indische-Nederlanders (300.000)
3.Inheemsen (70.000.000)

De Nederlanders en de indische-nederlanders hadden allen de nederlandse nationaliteit en konden dus een lidmaatschap bij de NSB aangaan.
De NSB had inderdaad een vrij sterke aanhang in Nederlands-Indië.

Veel Indische Nederlanders hadden de mogelijkheid om naar Nederland te reizen voor studie e.d. Nadat in mei '40 de oorlog uitbrak was terug gaan geen optie meer. Voor diegene die in Indië al sympatie voor de NSB hadden was het niet meer dan normaal om zich in Nederland bij deze organisatie aan te sluiten. Op de jeugdigen daarvan had het later opgerichtte legioen waarschijnlijk een grote aantrekkingskracht. Overigens bekoelde dit enthousiasme vrij snel nadat duidelijk werd wat Japan, de bondgenoot van Duitsland, uitvoerde in de archipel.
Dutch Re-enactment Group '40-'45
California
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 jun 2009, 15:14

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door California »

goedemiddag ben nieuw hier,
maar hier nog een tweetal artikelen over de Indiers, niet de Nederland-Indiers dus.

http://www.axishistory.com/index.php?id=2157
http://www.axishistory.com/index.php?id=1720
Gebruikersavatar
matthewGrunn
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:40
Locatie: Groningen

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door matthewGrunn »

Mijn moeder komt uit indonesie
World War 2 Collector
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Moengoman »

De grootouders van zowel mijn ex als mijn vriendin komen ook uit Indonesië, toen nog Nederlands Oost-Indië geheten. Maar wat heeft dat met de SS te maken?
Gebruikersavatar
matthewGrunn
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:40
Locatie: Groningen

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door matthewGrunn »

Moengoman schreef:De grootouders van zowel mijn ex als mijn vriendin komen ook uit Indonesië, toen nog Nederlands Oost-Indië geheten. Maar wat heeft dat met de SS te maken?
Wou het gwn even kwijt.
World War 2 Collector
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door coco »

Het gaat dus weer nergens over...
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Sander89 »

Het ligt misschien aan mij, maar deze man heeft ook wat Indische trekjes. Landstormer in gevangenschap in Nederland.

Afbeelding
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door KNIL. »

Het kan ook een Indische man zijn.
Dat betekend dat hij Nederlandse voorouders heeft. (bijv. een van zijn voorouders uit de Voc tijd had een relatie men een Indonesisch meisje.)
En daarom heeft hij mischien ook dat uiterlijk nog van.
Gebruikersavatar
RubenW
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2010, 15:04

Re:

Bericht door RubenW »

Mike.H schreef:Ik denk wel dat ik er iets van weet.. je had echte Indonesiërs die hebben bij de Jappen dienst gedaan, maar ik denk dat deze *Indonees* gewoon een Nederlander is die alleen daar geboren is.. (Alle slimme jongemannen die daar geboren werden mochten weer naar Nederland komen om te studeren) dat verklaart het feit dat hij in Nederland is (?).. en ik denk dat hij zich dan als Nederlander dus aangemeld heeft bij de Waffen SS..

iemand niet met me eens dan hoor ik het graag :)
Jep, ik ben het met je eens.
This Generations Of Americans Has A Rendezvouz With Destiny. -The 101th Airborne Division
Pieter Mulder
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2012, 10:48

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Pieter Mulder »

Het aantal Indiers oftewel Azad Hind (dus de oorsprong, Brits Indie is wel duidelijk) bedroeg een 2.600 man en dat is toch wel veel. Dus dat indische legioen heeft niks te maken met die tiental Indo's/Indonesiers die bij de Waffen SS hebben gediend.

En wat het Arische ras betreft is dat een bevolkingsgroep die uit Iraan/Noord Indie afkomstig is , dus onze Indo-Germaanse broeders hebben er wel een potje van gemaakt om dat Arische ras voor zichzelf te monopoliseren. Dat kan betekenen dat die Indiers de echte Ariers waren.

De zuivere eis van arische afkomst gold meer voor officieren bij de waffen-SS. Rost van Toningen bvb werd geweigerd als officier omdat zijn afkomst (Ned. indie???) niet onbevlekt was.
Pieter Mulder
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2012, 10:48

Re: Re:

Bericht door Pieter Mulder »

"Mike.H"]Ik denk wel dat ik er iets van weet.. je had echte Indonesiërs die hebben bij de Jappen dienst gedaan, maar ik denk dat deze *Indonees* gewoon een Nederlander is die alleen daar geboren is.. (Alle slimme jongemannen die daar geboren werden mochten weer naar Nederland komen om te studeren) dat verklaart het feit dat hij in Nederland is (?).. en ik denk dat hij zich dan als Nederlander dus aangemeld heeft bij de Waffen SS..

iemand niet met me eens dan hoor ik het graag :)


Ik vind de redenering een beetje slordig. Voor de oorlog zijn er veel Indonesiers zgn Inlanders naar Nederland gegaan om te studeren. Dit voorrecht was niet alleen voorbehouden aan de intelligente superieure blanke elite. In Leiden werd zelfs een Indonesische studentenvereniging Perhimpoenan Indonesia (1932). Het kan zijn maar daarvoor hem ik geen duidelijke bewijzen dat een Indonesier zich aangemeld heeft bij de SS. Aangezien bij de SS op een gegeven moment ook Moslems uit de Balkan werden toegelaten, kan een volbloed inlander ook worden toegelaten.

Maar als Mike kan aangeven op basis van een foto het verschil tussen een Indische Nederlander en Indonees ben ik bereid mijn mening te veranderen
Plaats reactie