Indonesiërs in de SS

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Michael »

Jasper J schreef:
Deze foto vond ik via het web,de ss,er heeft een wolfangel als kraag spiegel dus legioen nederland maar de man lijkt wel heel erg indonesies.
Weet iemand hier meer van zaten er indonesiers in de ss?

mvg
Waar heb je de foto gevonden?
Misschien heeft de eigenaar wel een woordje uitleg. Misschien is het wel een persfoto met meer informatie aan de achterzijde?
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Een beetje veel te laat, maar ik vond toevallig dit over deze indische waffen SS'er:

Deze foto van de Nederlandse Vrijwiliiger staat ook vermeldt in het boekwerkje "Unknown Foreign Volunteers of the Waffen-SS vol.3"

Daar staat dat Wilson Boback van de 501 Parachute Regiment deze Nederlandse Vrijwilliger doodschoot tijdens Market Garden in 1944. Deze foto zou in de zak hebben gezeten van de gesneuvelde vrijwilliger.

In het verdere verhaal wordt dan uit de doeken gedaan over waar deze vriijwilliger vandaan zou kunnen komen. Gezien de foto begonnen bij het Legioen en geeindigd bij de Landstorm divisie.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Er was zelfs een Indonesisch legioen. Op het einde van Wo2 werden ze gefuseerd met de Waffen SS.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Bericht door Eric »

Even dit topic omhoog halen. Ik kwam deze foto nog tegen.
Gemaakt net na d-day.

Afbeelding
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

King tiger schreef:Er was zelfs een Indonesisch legioen. Op het einde van Wo2 werden ze gefuseerd met de Waffen SS.
Dat was een Indisch legioen dacht ik. Ik heb in ieder geval nog nooit een Indonesisch legioen tegen gekomen.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Bericht door Moengoman »

Dat is een kwestie van naamgeving. Indonesië werd pas in augustus 1945 uitgeroepen, dus logisch dat er geen Indonesisch legioen was.
Op die groepsfoto staan er paar, waarvan ik er een eed op durf te doen, dat ze van midden-Java komen, net als de grootouders van vele van mijn dorpsgenoten.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Moengoman schreef:Dat is een kwestie van naamgeving. Indonesië werd pas in augustus 1945 uitgeroepen, dus logisch dat er geen Indonesisch legioen was.
Snap ik, maar er was ook niet een 'Nederlands Indisch legioen'. Maar omdat de Duitsers altijd inspeelde op de nationalistische gevoelens van volkeren zou het juist het Indonesisch legioen worden denk ik zo.
Gebruikersavatar
Andre1983nl
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jun 2007, 12:30
Locatie: Hollum Ameland

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Andre1983nl »

Allemaal zeer apart en ook interresant!

maareu....

Ik meende dat (Nazi) Duistland "Ras" zuiver moest wezen?
Ik verzamel Repro ... omdat ik dan zeker weet dat het echt NEP is!

Regiment Huzaren!
Ik zoek info, foto's en items over Huzaren/Cavalerie.

Soldiers wins the war & Generals gets the the Credits
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door fritz derochebrune »

Andre1983nl schreef:Ik meende dat (Nazi) Duistland "Ras" zuiver moest wezen?
Na '43 was iedereen die een geweer kon vasthouden 'raszuiver' genoeg... Ze hebben genoeg Russen in dienst gehad, de 'grote vijand'.

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
Arachnide
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 okt 2007, 22:59
Locatie: Hoogerheide

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Arachnide »

Andre1983nl schreef:Ik meende dat (Nazi) Duistland "Ras" zuiver moest wezen?
Juist. Daarom kun je er ook rustig van uitgaan dat iedere niet-Ariër uiteindelijk gefussileerd zou worden, zodra de grote overwinning werd behaald. Of ze daarvoor dienden bij de Waffen-SS, dat hinderde niet. Het waren geen Germanen.
Zo had je ook een Islamitisch/Arabisch regiment. Adolf Hitler gebruikte graag iedereen die een geweer vast kon houden voor zijn strijd tegen het judaïsme. Vanuit het kolonialisme zullen er generaties indonezen naar Nederland zijn gekomen, dus die zijn 'vernederlandst'. Dat deze dienst namen in de Waffen-SS is niet raar. Over Rusland: Rusland is een gigantisch groot land, dat zowel voor een deel in Oost-Europa ligt, als een deel in Azië (Kaukasië). Je moet ervan uit gaan dat de Russische Aziaten er heel een stuk Aziatischer (Indo/Chinees/Japans) uitzagen, als hun Russische landgenoten uit het Oost-Europese deel.
Men moet de waarheid niet verwarren, met de mening van de meerderheid.
Is op zoek naar Duitse foto's, voor in mijn Duits fotoalbum. Verkoop je foto's? PB aub!
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door fritz derochebrune »

Ik heb een aantal oude boeken nagekeken, en in de SS was er een "Freies India" Korps. Op hun schildje stond een tijger, maar weer ben ik ook niet te weten gekomen. Hoe groot de groep was en hoelang deze heeft bestaan heb ik niet kunnen vinden...

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door iknowdintoo »

Dit zou een Nederlandse vrijwilliger zijn, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat deze bij het Freies Indien/ Indischen Korps behoorde.. Ik weet niet meer waar, maar op een site over helm decals is ook een stuk over deze Indiers.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door Rednas »

iknowdintoo schreef:Dit zou een Nederlandse vrijwilliger zijn, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat deze bij het Freies Indien/ Indischen Korps behoorde.. Ik weet niet meer waar, maar op een site over helm decals is ook een stuk over deze Indiers.
No way Sherlock :wink: Even voor de duidelijkheid. Het Indische korps (Freies Indien) was voor India, niet voor Indonesië/Ned. Indië.

Mijn bescheiden mening, hoewel dit niet na te trekken is denk ik dat het zo is is gegaan: Waarschijnlijk heeft hij zich (gezien zijn uniform) in het begin ('41/'42) hebben aangemeld voor het legioen. Dit is de eerste versie van het schildje, dus het is echt aan het begin van het legioen. Daarna zien we hem een tijdje niet, in '44 duikt hij weer op in de Landstorm Nederland welke bij op. Market Garden in Nederland vecht (waar hij ook sneuveld). Over die tussenperiode kan je alleen maar gissen. Zijn reden tot toetreden voor het Legioen? Kan je ook alleen over gissen, maar feit is dat hij (gedeeltelijk) Indonesisch is en de NSB redelijk populair was onder de Indonesische bevolking (waarmee je dus wel kunt bedenken dat het een met het ander te maken heeft).
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door iknowdintoo »

*Lurkt beschaamd aan zijn pijp*
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Re: Indonesiërs in de SS

Bericht door wittmann »

Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat er een bepaald aantal indiers was dat in gevangenschap was overgelopen en in duitse dienst zat.
Dit waren eerst soldaten van het britse koloniale leger en die hadden dus voor de britten gevochten en waren gevangen genomen.
Echter was dit aantal zo klein dat het meer propeganda was dan iets anders, het zelfde als de engelse ss met iets van 50 leden die overgelopen waren
uit krijgsgevangen schap.
Plaats reactie