Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Stefan schreef:Ik zou hem eens willen vragen,hoe hij nu denkt over de Nazi's van nu (Neo-Nazi's)
Waarom? je gaat een engelsman toch ook niet vragen wat hij in die tijd van churcill vond, achter de LW zat niks politieks ofzo.
Gewoon de luchtmacht, je had er uiteraard wel Nazi's bijzitten maar je gaat toch ook niet aan een Nederlander vragen: Hey, wat vind je van die CDA'ers.. Slaat kompleet nergens op. Altijd die politiek die dr weer bijgehaald moet worden.
sobel schreef:Ik vind het niet zozeer een slechte vraag.. natuurlijk was de LW politiek! Ze vechten onder het naziregime..
Je bent soldaat. Je hebt orders op te volgen. Je hoeft af te vragen waarom, denken doen je superieuren wel voor je. Denk eigenlijk niet dat als je bij de Luftwaffe zat dat je dan veel last had van Nazi's (bron; Adolf Galland.) hij zei dat er bij de Luftwaffen geen nazi's zaten..
Maar, ja snap het van beide kanten wel. De vragen die ik zou stellen komen wel in de buurt van de vragen die Robert-Jan stelt.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
En wat dan nog, als er wel nazi's bij de Luftwaffe zaten. Je vraagt een Russisch soldaat toch niet hoe hij denkt over het Stalinisme? Of een Amerikaans soldaat over het Kapitalisme?
Rednas schreef:En wat dan nog, als er wel nazi's bij de Luftwaffe zaten. Je vraagt een Russisch soldaat toch niet hoe hij denkt over het Stalinisme? Of een Amerikaans soldaat over het Kapitalisme?
btw er zaten zeker wel nazi's bij de Luftwaffe.
Ja idd het is wel altijd hetzelfde verhaal. Ik moet zeggen dat ik Stalin persoonlijk nog erger vind als Hitler maargoed.
Hmm ik vind de Luftwaffe toch wel het minst Nazi gezind.. en als je concrete voorbeelden hebt van Nazi's bij de Luftwaffe (ja de hoge heren en Goering erbuiten gelaten) laat het me maar horen
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
sobel schreef:Ik vind het niet zozeer een slechte vraag.. natuurlijk was de LW politiek! Ze vechten onder het naziregime..
LW was niet politiek, ja als je het zo gaat bekijken is alles politiek.
Met politiek bedoel ik de paradepaardjes van het groot duitse rijk.. De SS... Aan dat soort mensen kun je iets over nazi's gaan vragen.
Ik wil later bij de luchtmobiel, ik zou de vraag ook niet begrijpen als er bijvoorbeeld een klein jochie naar mij toekwam en vroeg: Hallo, wat vond je van de PVDA'ers in 2007?
Rednas schreef:En wat dan nog, als er wel nazi's bij de Luftwaffe zaten. Je vraagt een Russisch soldaat toch niet hoe hij denkt over het Stalinisme? Of een Amerikaans soldaat over het Kapitalisme?
btw er zaten zeker wel nazi's bij de Luftwaffe.
Ja idd het is wel altijd hetzelfde verhaal. Ik moet zeggen dat ik Stalin persoonlijk nog erger vind als Hitler maargoed.
Hmm ik vind de Luftwaffe toch wel het minst Nazi gezind.. en als je concrete voorbeelden hebt van Nazi's bij de Luftwaffe (ja de hoge heren en Goering erbuiten gelaten) laat het me maar horen
Concrete voorbeelden heb ik niet, maar bedenk wel dat de NSDAP het leven voor jan met de pet beter had gemaakt. Ik weet niet uit hoeveel mensen de luftwaffe bestond (enkele tien/honderdduizenden?), zeg me niet daar daar geen nazi's tussen zaten.
Bij onze luchtmacht zullen ook wel genoeg SP of PvdV aanhangers zitten.
Nee met die vraag bedoel ik, of hij opgelucht was(klinkt misschien raar, maar veel Duitse soldaten hadden echt geen zin in oorlog, lijkt mij,) of werd hij juist meer gemotiveerd, al die maanden trainig, en dan kon hij nu uiteindelijk laten zien waar hij voor opgeleid was.
Daarom deze vraag, hij zou hoogstwaarschijnlijk ook wel weten waar hij was die dag, en wat hij aan het doen was. Zoals veel gebeurtenissen, mijn ouders weten precies waar ze waren toen JFK werd vermoord, en ik weet ook nog precies waar ik was op 9/11.
'War is delightful for those who have not experienced it'
viny schreef:Ik denk dat je het wat persoonlijker aan moet pakken en vraagt waar hij toen was en wat hij deed.
Is jouw opa ook al zijn fiets kwijt?
p.s. ik heb een alibi!
Vragen naar herinneringen kunnen gevoelig zijn, daar zou ik in eerste instantie niet direct mee beginnen. eerst maar eens wat 'onschuldige vragen' om je contact op te bouwen. na verloop van tijd zal je wel merken of je wat verder kunt gaan.
Nou, ik zou best willen weten in hoeverre dingen normaal voor hem waren.
E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het feit hoe oud iemand was.
Stel jezelf eens voor, dat je in 1933, 5 of 6 jaar bent. Dan worden bepaalde zaken je met de paplepel ingegeven en is het wel heel logisch als je dan bij de Hitlerjugend komt en later doorstroomt naar eoa militaire functie. Je weet immers niet beter.
Dit geld natuurlijk niet, of in steeds mindere mate wanneer mensen ouder waren op die datum. Maar toch zegt dat niet alles.
Soms denk ik ook dat veel mensen door de indoctrinatie er gewoon instinken. Ik denk dat je dat best kunt vergelijken met hoe mensen in een secte verstrikt raken.
Hoe ik het zou vragen weet ik niet. Maar het proces wat die persoon heeft meegemaakt tot het moment dat voor hem de oorlog eindigd zou ik willen weten, maar ik zou dan ook willen weten hoe het proces van na de oorlog bij hem is verlopen.
Wat voor gevoel gaf het hem te weten dat de vijand terrein wint en naar hem op zoek is dat er niemand tussen de vijand en hem instaat? Zo een gevoel kun je volgens mij namelijk alleen ervaren wanneer je het echt beleeft.. Angst? Moedeloosheid? woede? drang om je over te geven? Lak aan alles hebben? Agressie?